گزارشی از روز پنجم جشنواره «هنر زنده است»

تهران (پانا) - جشنواره «هنر زنده است» که با حمایت بخش خصوصی از دهم اسفند آغاز به کار کرده است به نیمه رسید.

کد مطلب: ۱۱۶۸۶۶۳
لینک کوتاه کپی شد
گزارشی از روز پنجم جشنواره «هنر زنده است»

این رویداد که با حضور حداقلی اهالی رسانه و هنرمندان در مجموعه باغ کتاب برگزار می‌شود توانسته بیش از صد اثر در حوزه‌های فیلم، موسیقی، تئاتر و دیجیتال آرت را در خود جای دهد که درجای خود منحصربه‌فرد است. در این گزارش نگاهی داریم به آنچه در روز پنجم گذشت.

«لجن‌خوار» تازه‌ترین اثر محمد اسدنیا عنوان فیلمی بود که در سانس اول سالن اصلی به نمایش درآمد. اسدنیا در این فیلم به معضل اجتماعی اعتیاد پرداخته و فیلم داستان زندگی دو دختر جوان است که گرفتار دام اعتیاد می‌شوند. ریحانه رضی برای نقش آفرینی در این فیلم بلند سینمایی موفق به دریافت جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل زن از جشنواره کویین پالم در کالیفرنیا شد. اسدنیا در نشست خبری این فیلم با اشاره به اینکه این اثر به صورت پلان_سکانس ساخته شده گفت: «روزی که فیلمنامه را نوشتم فک کردم کات کردن فیلم تماشاچی را از قصه دور می‌کند. روزی که کار را شروع کردم بچه‌ها می‌گفتند انجام این کار غیرممکن است و ساخته نمی‌شود.»

شیراز در دوران قاجار
سانس دوم روز پنجم به مستندی ساخته پویان کاظمی اختصاص داشت. «آینه‌دار» را می‌توان مستندی پژوهشی نامید که به بررسی شهر شیراز در قرن‌های گذشته می‌پردازد. کاظمی در این مستند با میرزا حسن کازرونی؛ عکاس باشی شیرازی کهن‌سالی که روایت‌های جالبی از دوران قاجار دارد، گفت‌وگو می‌کند. «آینه‌دار» با نمایش نمادهایی از ایران و مروری بر تاریخ شیراز در دوران قاجار با مخاطب امروز سخن می‌گوید.

فرصتی برای فیلم کوتاهی‌ها
نکته جالب در جشنواره «هنر زنده است» کنار هم قرار گرفتن مستندها، فیلم‌های داستانی و فیلم‌های کوتاه در یک سطح است. چندین جشنواره را در دل یک جشنواره جا دادن اتفاق نویی بود که تا کنون محقق نشده بود. از طرفی ورای جشنواره‌های دولتی با محدودیت‌هایی که دارند، این جشنواره فرصت حضور برای جوان‌ترها و کسانی بود که شاید فرصت کمتری برای حضور در جشنواره‌های دولتی داشته باشند. این مساله در نمایش فیلم‌های کوتاه بیشتر به چشم می‌خورد. در روز پنجم و سانس آخر سالن اصلی باغ کتاب هشت فیلم کوتاه به نمایش گذاشته شد که در میان آن‌ها نام فیلم «وضعیت اورژانسی» ساخته مریم اسمی‌خانی به چشم می‌خورد که سیمرغ بلورین بهترین فیلم کوتاه جشنواره فیلم فجر را هم در کارنامه کاری خود دارد. سالن شماره هشت هم در پنج سانس ۲۶ فیلم کوتاه را به نمایش گذاشت. نمایش این تعداد فیلم کوتاه از سراسر ایران می‌تواند به هموار کردن مسیر فیلمسازی برای هنرمندان و علاقه‌مندان به این عرصه کمک کند‌ تا با امید به اینکه فرصت نمایش برای آثارشان پیدا خواهند کرد، فیلم بسازند.

بازدید مدیران از جشنواره
از اتفاقات جنبی جشنواره در روز پنجم می‌توان به بازدید مشاور فرهنگی شهردار تهران از این رویداد اشاره کرد. مصطفی کاظمی؛ مشاور فرهنگی شهردار تهران ضمن بازدید از جشنواره گفت‌وگویی هم با برگزارکنندگان آن داشت.


بر اساس تصمیم شورای سیاستگذاری جشنواره «هنر زنده است»، اجرای برنامه‌های جشنواره در بخش‌های موسیقی، تئاتر و دیجیتال‌آرت در پلتفرم تیوال، پس از اخذ مجوزهای قانونی و رسمی برای مخاطبان و هنردوستان آغاز خواهد شد.

جشنواره «هنر زنده است» از دهم تا ۲۱ اسفند به صورت برخط و حضور محدود با رعایت پروتکل‌ها در مجموعه باغ کتاب در چهار بخش فیلم، تئاتر، موسیقی و دیجیتال آرت برگزار می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار