خواننده موسیقی پاپ در گفت‌وگو با پانا:

دست‌های پشت پرده «مارکت» را بر «کیفیت» ترجیح می‌دهند

تهران (پانا) - کامران رسول‌زاده با اشاره به شرایط کرونا و حال بد مردم جامعه از خستگی این روزهایش سخن می‌گوید. از کنسرت‌های خلاقانه‌ای که در سطح بین‌المللی به ایران آورد و تا مرحله مجوز رفت و به دلایل نامعلومی لغو شد تا دست‌های پشت پرده‌ای که نمی‌گذارد «هنر» حال این مردم را خوب کند.

کد مطلب: ۱۱۶۸۱۸۳
لینک کوتاه کپی شد
دست‌های پشت پرده «مارکت» را بر «کیفیت» ترجیح می‌دهند

در سال های گذشته قرار بود «کامران رسول‌زاده» به همراه خواننده مسلمان ترکیه‌ای «مورات ککیللی»، کنسرت های بین‌المللی را به روی صحنه ببرد و در آخرین لحظه و بنا به دلایل نامعلومی کنسرت هایش لغو می‌شود.
رسول‌زاده در گفت‌وگو با پانا با اشاره به مشکلان حاشیه ای که ویروس کرونا برای موسیقی ایجاد کرده است، گفت: «امسال با توجه به موضوع کرونا به نظر من نه تنها حال جامعه که وضعیت معیشت مردم هم خوب نبود. حس می‌کنم همان سیستم پخش به قوت خودش و بدتر از قبل پیش می‌رود و از همین رو تصمیم گرفتم که تمرکزم روی نوشتن باشد و مجموعه آثاری که قرار است منتشر کنم. از کلام من به این می‌رسید که خسته شده‌ام و واقعاً هم خسته شده‌ام و فکر می‌کنم دلم می‌خواهد تأثیر بهتری در فضای هنر داشته باشم اما این بستر فراهم نیست.»
وی با اشاره به جایزه‌ای که ترانه‌اش در سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر دریافت کرد، اظهارکرد: «یک‌بخشی از خوشحالی من جهت توجه به ترانه‌هایم در سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر ازاین‌جهت بود که فکر کردم چه خوب چنین جشنواره‌ای برخلاف همه جریان‌ها به اندیشه‌های هنرمند توجه بیشتری می‌کند. من جایزه‌ام را در جشنواره به هوادارانم تقدیم کردم ولی درنهایت این فضا چنگی به دل نمی‌زند و من به دنبال حال خوبم و به دنبال دیدن تأثیر جریان هنری خودم در جامعه هستم.»
سال جدید می‌خواهم فقط بنویسم
«کامران رسول‌زاده» خواننده موسیقی پاپ، شاعر، ترانه‌سرا و نمایشنامه‌نویس، عنوان کرد: «چرا من باید زمان و انرژی بگذارم وقتی هنرم روی زندگی مردم اثری ندارد و این من را خسته می‌کند و بخشی از سکوتم دلیلش همین است.»
وی با اشاره به اینکه در سال جدید تمرکز و هدفش در آثار مکتوب است،گفت: «در حال حاضر کتابی دارم که آخرین دفتر شعرهایم است که در مرحله ویرایش نهایی است. درواقع در سال جدید یک یا دو اثر از من منتشر خواهد شد.»

مؤلف می‌گوید چرا اثری خلق کنم که مخاطب ندارد
«کامران رسول‌زاده» با نقد مکانیسم مجوز گرفتن آثار هنری اظهار کرد: «پخش آثار هنری سازوکاری پیداکرده است که اتفاقاً آثار خوب به‌درستی پخش نمی‌شوند تا به دست مخاطبش برسد. گویی عمدی وجود دارد. همه‌چیز برمی‌گردد به مارکت و مسائل مالی و اینکه این اثر تا چه اندازه در مارکت طرفدار دارد. نوع نگاه به پخش آثار هنری سازمان‌یافته نیست و کسانیکه در این حوزه کار می‌کنند، مبنایشان منافع مالی است. البته مارکت هنر مهم است اما کسانیکه سیستم پخش را هدایت می‌کنند، چندان با هنر آشنا نیستند. این روند خسته‌کننده است و هیچ لطافتی ندارد و درنهایت مؤلف به نقطه‌ای می‌رسد که می‌گوید چرا باید یک اثر هنری خلق کنم وقتی به گوش مخاطب دلخواهم نمی‌رسد.»
رسول‌زاده با اشاره به تجربه همکاری‌اش با خواننده‌های خارجی در کنسرت‌هایش و لغو آن‌ها در سال‌های گذشته گفت: «لغو کنسرت‌هایم درگذشته لزوماً به دلیل مولفه همکاری با یک خواننده خارجی یا تجربه‌های اینچنینی نبود بلکه به نظرم دلایل دیگری داشت. وقتی امروز موسیقی از جنس موسیقی دهه پنجاه ارائه می‌شود باید یک نسخه جدید به مردم ارائه شود اما قاعدتاً اندیشه‌ای که با آن اثر بوده بسیار متعالی‌تر از آن چیزی است که این روزها می‌شنویم. البته این روزها هم آثار خوبی داریم اما پخش خوبی ندارد.»
لغو کنسرت‌ها بعد از نظارت استصوابی جای حرف دارد
رسول‌زاده با اشاره به اینکه «اندیشه» در آثار هنری‌اش اعم از کنسرت یا ترانه برایش از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده، عنوان کرد: «همیشه برای من مهم بود که حتماً ترانه متفکر یا شعر متفکری ارائه شود که حرفی برای گفتن داشته باشد و آگاهی به مخاطب ارائه دهد. من گمان می‌کنم یکی دیگر از دلایل لغو کنسرت‌هایم این بوده که گفته‌اند؛ این هنر عام‌پسند نیست و بازار خوبی نخواهد داشت و از آن عبور کرده‌اند.»
وی افزود: «در مورد کنسرت‌هایی که لغو شد باید بگویم علی‌رغم اینکه همان ابتدا توجیه خوبی داشت و برای ارتقای سطح موسیقی کشور هدف‌گذاری شده بود اما اتفاق دیگری برایش رقم خورد. خواننده‌ای از کشور دیگری بیاید و کنسرت لغو شود و یکی دو سال بعد مجدد این برنامه گذاشته شود و حتی تا مرحله گرفتن مجوز پیش برود و بازهم نشود این یعنی برخوردها سلیقه‌ای است و بعد از نظارت‌های استصوابی اعمال‌شده است. این هم همان جریانی است که نمی‌گذارد هرکسی کارش را به‌درستی انجام دهد.»
باید عدم استقبال مارکت از کارهای خلاق ریشه‌یابی شود
کامران رسول‌زاده در ادامه یادآور شد: «آخرین اتفاقی که افتاد قرار بود کنسرتی با آخرین تکنولوژی برگزار شود که لغو شد و ظاهراً هرچه خلاق‌تر باشی مارکت نمی‌پسندد و ما باید ریشه‌های این اتفاق را بشناسیم و تغییر ایجاد کنیم. متأسفانه این اتفاق و بیماری در حوزه توجه به آثار هنری وجود دارد.»
گردش مالی موسیقی حضور دست‌های پشت پرده را جدی می‌کند
این شاعر با اشاره به تفاوت اثرگذاری آثار مکتوب با فعالیت‌هایی چون کنسرت و موسیقی عنوان کرد: «اثرگذاری آثار هنری متفاوت است و قاعدتاً آثار مکتوب شعری مانند موسیقی و کنسرت بازدیدکننده ندارد. آثار مکتوب می‌تواند نهایت برای مثال 40 هزار مخاطب داشته باشد اما یک اثر موسیقی می‌تواند میلیون‌ها بیننده داشته باشد و گردش مالی متفاوتی دارد. کتاب یک حوزه کم‌درآمد است اما موسیقی به دلیل استقبال مخاطب، ممانعت‌ها و حضور دست‌های پشت پرده خیلی جدی‌تری وجود دارد و یک فرد رادیکالی مثل من که صرفاً به خلاقیت خودش تکیه زده، مشکلات بیشتری دارد.
وی افزود: «در سال گذشته کنسرت موسیقی نمایشی را طراحی کرده بودیم و تا مرز اجرا در تالار وحدت هم رفتیم و برای اولین بار ارکستر ملی به رهبری «فریدون شهبازیان» که از اساتید و پیشکسوت‌های حوزه هست، قبول می‌کند که ما با ارکستر ملی اجرا کنیم؛ ناگهان همه‌چیز لغو می‌شود. آن تکنولوژی که آورده بودیم برای اولین بار به ایران می‌آمد و اجرای آن اثر واقعاً کار سختی بود اما آن‌هم نشد و به سرانجام نرسید؛ زیرا از یکجایی به بعد و پس از نظارت‌ها و مجوزها، گویی کار دست جریان دیگری است که ناشناخته است و دقیق برنامه‌ریزی می‌کند تا به اهداف مشخص خودش برسد. این در حالی است که این نیاز فرهنگ است و این اسمش خیانت است که ما نگذاریم هنر تجلی عینی در زندگی مردم داشته باشد. همیشه پول و درآمدها مهم نیستند. در بسیاری از کشورها حکومت‌ها هزینه می‌کنند تا سطح آگاهی و سطح فرهنگ مردمشان بالا برود زیرا هرچه فرهنگ عمومی بالاتر باشد، هزینه کمتری به دولت‌ها تحمیل می‌شود و بازی دوسر برد است. هم احترام به فرهنگ است و هم هزینه‌های حاشیه‌ای مثل جرم در کشور کمتر می‌شود زیرا وقتی در معرض هنر زیبا قرار می‌گیرند روحشان لطیف می‌شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار