خنیفر: نظریه‌پردازی جسارت عرضه کردن ذهنیات در بومی سازی دانش است

تهران (پانا) - رییس دانشگاه فرهنگیان در چهارمین اجلاس ملی کرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظره که در سالن همایش‌های بین المللی صدا و سیما برگزار شد، با اشاره به اهمیت نظریه پردازی و تاکید و تشویق رهبرمعظم انقلاب در خصوص نهضت علمی و آزاد اندیشی، آن را نشانه درایت و افق مندی رهبری برشمرد.

کد مطلب: ۱۱۶۸۰۹۰
لینک کوتاه کپی شد
خنیفر: نظریه‌پردازی جسارت عرضه کردن ذهنیات در بومی سازی دانش است

به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان، حسین خنیفر در این همایش گفت: مقام معظم رهبری(مدظله العالی) بیان می کنند که ایده ها را تا لحظه عملی شدن و ثمر دادن هرچند درازمدت تعقیب کنید نه مایوس نه شتاب زده اما باید این راه را که راه شکوفایی و خلاقیت است به هر قیمت پیمود.

خنیفر در ادامه ضمن بیان پیشینه نظریه پردازی در دنیا و تاثیر و نقش دانشمندان مسلمان در این عرصه، و خاطر نشان کرد: چنانکه شهید مطهری در وصف ویژگی ها برجسته کتاب نهج البلاغه حسرت می خورند که چرا پیشتر با نگاه محققانه و دقیق علاوه بر کتاب مذهبی و حدیث نگریسته است.

وی نظریه و تئوری را شرح ذهنیت و یا عمومیت دادن به ذهنیت عنوان و تصریح کرد: نظریه پردازی جسارت عرضه کردن ذهنیات حتی گاهی خیالی و گامی مهم در بومی سازی دانش است.

رییس دانشگاه فرهنگیان، با اشاره به نظریه و ایده پردازی به عنوان عامل پیشرفت کشورها، گفت: تمام کشورهایی که پس از جنگ جهانی دوم توانستند بر افق پیشرفت باشند باز دو منظر حرکت کردند یکی جرات نظریه پردازی و دوم تقویت آموزش بویژه آموزش عمومی.

وی جسارت حضور در سطوح بالای دانش را از محاق بیرون کشیدن توان پنهان دانشمندان و در قالب نظریه پردازی دانست و افزود: آغاز نظریه پردازی در بوجود آمدن بارش های مغزی و دنیای نظریه پردازی عرصه روح نا آرام اندیشمندان و اندیشه پروران است.

خنیفر، ضمن تقسیم بندی نظریه پردازی و تبیین پدیده نظریه پردازان، اظهار کرد: خود باوری ملی و علمی و و ورود به باشگاه جهانی در نظریه پردازی اتفاق می افتد و کرسی های نظریه پردازی و نقد رهاورد یک ملت بالنده است.

وی همچنین با اشاره به قرابت نظریه ها در معاصر نسبت به گذشته و اهمیت حرکت مستمر در عرصه نظریه پردازی و نظریه ها، افزود: کشورهایی که پشت میراث خود باقی بمانند جلو نخواهند رفت

رییس دانشگاه فرهنگیان، در بخش دیگزی از سخنان خود با اشاره به دانشگاه فرهنگیان به عنوان دانشگاهی نوپا علیرغم قدمت یکصد ساله تربیت معلم بر رشد دانشگاه در برگزاری های کرسی نظریه پردازی پرداخت و از تلاش های معاونت پژوهشی و فناوری دانشگاه فرهنگیان در این خصوص تقدیر کرد.

وی همچنین به انتخاب دانشگاه فرهنگیان به عنوان دانشگاه برتر در برگزاری کرسی های نظریه پردازی و مورد تقدیر گرفتن از سوی وزیر علوم در دوران مواجهه با کرونا در بحث فرهنگی و اجتماعی و آموزش اشاره کرد و ابراز امیدواری کرد بتوانیم گام های بلندتری در ارتقای منزلت و رشد دانشگاه برداریم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار