در گفت‌و‌گوی پانا با دانش‌آموزان و معلمان بررسی شد

کلاس مجازی و کاهش انگیزه یادگیری دانش آموزان ابتدایی

رباط کریم‌(پانا)- مشکلاتی که آموزش مجازی ایجاد کرده است، علاقه و انگیزه درس‌خواندن را در دانش‌آموزان مخصوصا در مقطع ابتدایی بسیار کم کرده است و همه بازگشت به کلاس و مدرسه را انتظار می‌کشند.

کد مطلب: ۱۱۶۵۷۵۸
لینک کوتاه کپی شد
کلاس مجازی و کاهش انگیزه یادگیری دانش آموزان ابتدایی

بیش از یک سال است که از شیوع بیماری کرونا در کشور می‌گذرد و با توجه به همه‌گیری این بیماری، دیگر امکانی برای برگزاری کلاس‌های حضوری دانش‌آموزان وجود ندارد و این در حالی است که دانش‌آموزان ابتدایی و اولیاء آنها برای حضور در کلاس مجازی، بیش از دانش‌آموزان دیگر به مشکل بر‌خوردند.

برخی از مشکلات دانش‌آموزان دوره ابتدایی، اولیا و آموزگاران شهرستان رباط‌کریم را مطرح می‌کنیم تا شاید برای آنها چاره‌ای اندیشیده‌ شود.

سمیه مادر یکی از دانش‌آموزان کلاس چهارم در گفت و گو با پانا اظهار کرد: با این که پسرم دانش‌آموزی ممتاز در سالهای گذشته بود، اما از وقتی کلاس‌ها مجازی شده، کمتر به درس توجه می‌کند و گاهی به اجبار گوشی و یا تبلت را به دستش می‌دهم تا سر کلاس حاضر شود و اغلب تکالیفش را هم به درستی انجام نمی‌دهد.

لیلا مادر یکی دیگر از دانش‌آموزان پایه سوم ابتدایی گفت: پایان سال‌ تحصیلی گذشته و امسال که کلاس مجازی برگزار‌ شده‌، پسرم در یادگیری دروس و انجام تکالیف به مشکلات زیادی برخورده‌است، جدای از مشکلات برنامه شاد که همچنان پا برجاست، گاهی برخی مسائل تدریس‌شده از سوی آموزگار را به خوبی متوجه نمی‌شود و به خاطر عدم دسترسی حضوری به آموزگار، خودم دست به کار می‌شوم و مجددا درس را آموزش می‌دهم و با توجه به این‌ که من یک کودک نوپای دیگر در خانه دارم وقت زیادی را از من می‌گیرد.

او ادامه‌داد: انجام تکالیف هم به صورت دیگری وقت اولیاء را می‌گیرد، چرا که حجم تکالیف بالا است و پسرم مثل قبل انگیزه‌ای برای انجام آنها ندارد.

زهرا مادر دانش‌آموز دیگر در پایه سوم نیز بیان کرد: با این که تمام وقت من صرف دروس پسرم می‌شود، باز هم آن بازدهی که باید داشته ‌باشد را ندارد، یک سال است که پسرم را به پارک، مسافرت و یا گردش نبرده‌ایم، در یک آپارتمان 80‌متری زندگی می‌کنیم و توانایی فراهم کردن هیچ‌گونه شرایطی را برای جنب و جوش او نداریم و با اینکه پسرم در گذشته خیلی اجتماعی بود، اما اکنون او خیلی گوشه‌گیر شده‌ و گاهی حس می‌کنم در برقراری ارتباط با دیگران به مشکل بر‌خورده‌ است.

یک دانش‌آموز: دلم برای دوستانم، برای زنگ تفریح و حتی برای صف‌بستن اول صبح توی سرما خیلی تنگ شده‌است و دیگر دوست ‌ندارم درس بخوانم، وقتی تبلت را دستم می‌گیرم سرم درد می‌گیرد

اولیاء یکی دیگر از دانش‌آموزان کلاس پنجم عنوان کرد: آن‌قدر درس‌ها و تدریس مجازی برای دخترم کسل‌کننده شده‌ که تقریبا تمام انگیزه‌اش را برای درس‌خواندن از دست داده‌، طوری که اگر من کنار او ننشینم و درس را مجدد برایش مرور نکنم اصلا سراغ تبلت و کتاب‌هایش نمی‌رود؛ آنها در مدرسه حداقل دوستانشان را می‌دیدند، با هم بازی و رقابت می‌کردند و آموزگاران را می‌دیدند و درس‌خواندن برای آنها شیرین‌تر و جذاب‌تر بود.

در ادامه مهیار، دانش‌آموز کلاس سوم گفت: بسیاری از درس‌هایی را که خانم معلم تدریس می‌کند متوجه نمی‌شوم، حتی چند بار هم گوش می‌دهم، باز چیزی متوجه نمی‌شوم، حتی سر کلاس خانم معلم موقع درس دادن خیلی خوشحال و سر‌حال و با خنده درس می‌داد، اما در شبکه شاد همه معلم‌ها بد‌اخلاق شده‌اند و اصلا نمی‌خندند.

رضا، دانش‌آموز کلاس پنجم گفت: دلم برای دوستانم، برای زنگ تفریح و حتی برای صف‌بستن اول صبح توی سرما خیلی تنگ شده‌است و دیگر دوست ‌ندارم درس بخوانم، وقتی تبلت را دستم می‌گیرم سرم درد می‌گیرد.

یک آموزگار پایه ششم در گفت و گو با پانا عنوان کرد: رسمیت نداشتن کلاس درسی برای دانش‌آموزان، قرار نداشتن هم‌کلاسی‌ها در کنار یکدیگر و نبود یک ارتباط متقابل بین دانش‌آموز و معلم از جمله نقاط ضعف آموزش مجازی محسوب می‌شود و در کلاس‌های آنلاینی هم که برگزار می‌شود خیلی از دانش‌آموزان مشکل اینترنت و برنامه شاد را مطرح می‌کنند و در کلاس آنلاین حضور پیدا نمی‌کنند، به ناچار اغلب آموزش‌ها در قالب فیلم و به صورت صوتی و عکس ارسال می‌شود که آماده کردن آن‌ها خیلی وقت‌گیر است.

یک معلم: آموزش حضوری بازخورد خیلی بهتری داشت. دانش‌آموزان و اولیاء هم مراعات نمی‌کنند و گاهی بعد از ساعت 12 شب یادشان می‌افتد که سوال خود را بپرسند و یا تکلیف بفرستند

الهه، آموزگار دیگر پایه سوم افزود: کاش زودتر درس و کلاس به حالت عادی بر‌می‌گشت، من یک فرزند یک ساله دارم، موقع ضبط و ارسال فیلم و ویس مدام به مشکل بر‌می‌خورم و صدای جیغ و گریه دخترم توی تمام آنها شنیده می‌شود.

مریم آموزگاز پایه چهارم نیز افزود: از 7 صبح تا ساعت 10 شب وقتم صرف تدریس و بازخورد تکالیف و سوالات دانش‌آموزان می‌شود، گاهی فرصت نمی‌کنم به امورات روزمره خودم و خانواده برسم، همسرم و پسرم شکایت می‌کنند، باز هم با تمام این اوصاف حس می‌کنم آن‌گونه که باید دانش‌آموزان مطالب را متوجه نمی‌شوند، آموزش حضوری بازخورد خیلی بهتری داشت؛ دانش‌آموزان و اولیاء هم مراعات نمی‌کنند و گاهی بعد از ساعت 12 شب یادشان می‌افتد که سوال خود را بپرسند و یا تکلیف بفرستند.

رضا، مدیر دبستان ابتدایی آموزش و پرورش رباط‌کریم نیز بیان کرد: همکاری خانواده‌ها با معلمان و مدرسه برای هدایت و حمایت از دانش‌آموزان در استفاده از فضای مجازی لازم و ضروری است و با توجه به این‌که آموزش مجازی یک نوع آموزش نوپا و جدید است، مشکلات زیادی برای اولیاء، دانش‌آموزان و معلمان وجود دارد که باید همه دست به دست هم دهند و کمک‌کنند تا از این شرایط سختی که بیماری کرونا ایجاد کرده‌، عبور ‌کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار