قاتل قرن یکساله شد

طبق آخرین آمار ۲ میلیون و ۴۱۸ هزار و ۸۲۵ نفر در جهان جان خود را بر اثر کرونا از دست داده‌اند

تهران (پانا) - امروز درست یک سال از ورود رسمی ویروس کرونا به ایران می‌گذرد و این ویروس در یک‌سالگی خود بیش از 59 هزار نفر را در کشور قربانی کرده است و حالا کرونا در یک‌سالگی خود با شیوع نوع جهش‌یافته ویروس به سرخط رسیده‌است.‌

کد مطلب: ۱۱۶۴۱۶۵
لینک کوتاه کپی شد
قاتل قرن  یکساله شد

29 بهمن ماه سال 98 شناسایی 2 مورد از ویروس جدید کرونا در قم تایید و رسما از سوی وزارت بهداشت اعلام شد و بیمارستان کامکار این شهر، به عنوان نخستین مرکز پذیرش کننده بیماران کرونا در ایران مطرح شد. حالا ویروس کرونا در یک‌سالگی خود بنا بر اعلام وزارت بهداشت، یک میلیون و 534 هزار و 34 نفر را مبتلا و جان 59 هزار و 117 نفر را گرفته است. در طول یک سال گذشته اقدامات فراوانی برای مهار این ویروس در کشور انجام شده است و تمام نهادهای متولی بسیج شدند تا این بیماری را کنترل کنند اما این ویروس پیچیدگی‌های خاص خود را داشته و تاکنون سه موج شیوع را پست سر گذاشته است و هشدارها و نگرانی‌‌ها برای ایجاد پیک چهارم بیماری همچنان وجود دارد.

رضا صالحی، پزشک بیماری‌های عفونی: افزایش بیماران کرونایی در بیمارستان‌ها نشان‌دهنده رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی و سهل‌انگاری‌ها طی دو سه هفته اخیر است

در این میان، ستاد ملی مقابله با کرونا به ریاست رئیس جمهوری تشکیل و کمیته‌های مربوطه فعال شد. پروتکل‌های بهداشتی برقرار و فعالیت حضوری مدارس، دانشگاه‌ها و اماکن مقدس تعطیل شد و شهرها به قرمز، نارنجی، زرد و سفید رنگ‌بندی شدند. پاییز امسال اما تلخ‌ترین پاییز برای همه مردم کشور بود و فوتی‌های کرونا که آمار روزانه آن کمتر از 100 نفر متغیر بود به حدود 500 نفر در روز رسید و روزانه حدود 500 خانواده سوگوار می‌شدند. این در حالی است که علی‌رغم مجاهدت‌های یک‌ساله کادر درمان، بیش از 300 نفر از کادر درمان در راه حفظ سلامت مردم، شهید شده‌اند.

کرونا در یکسالگی خود همچنان می‌تازد و بی‌رحمانه خانواده‌ها را داغدار عزیزان خود می‌کند و این روزها یک موضوع به دغدغه متولیان نظام سلامت و مردم تبدیل شده است و آن هم، نوع جهش یافته ویروس کرونا است که بنا به اعلام وزارت بهداشت به طور رسمی 7 نفر به این ویروس جهش یافته ابتلا و 3 نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند و این ویروس در تمام نقاط کشور پخش شده است.

اولین نوع ویروس کرونا که کووید 19 نام گرفت، اواخر سال 2019 در ووهان چین متولد شد و در فاصله زمانی کوتاه در همه کشورهای جهان شیوع پیدا کرد اما چند وقتی است که نوع جدید این ویروس از کشور انگلیس شیوع پیدا کرده و بسیاری از کشورها از جمله ایران را درگیر کرده است. این ویروس در دسامبر 2020 میلادی در جنوب شرقی کشور انگلیس گزار شد. مطالعات اپیدمیولوژیک و یافته‌های بالینی نشان می‌دهد که نوع انگلیسی این ویروس سرایت‌پذیری بالاتری نسبت به ویروس‌های قبلی دارد اما شدت بیماری‌زایی، نرخ مرگ‌ومیر و وقوع عفونت مجدد ناشی از آن همچنان در دست بررسی است. بر اساس تحقیقات دانشمندان، قدرت سرایت‌پذیری گونه انگلیسی 40 تا 70 درصد بیش از ویروس کووید19 است. البته جهش‌های دیگری هم از نوع آفریقایی و برزیلی شیوع پیدا کرده است اما محققان نوع انگلیسی آن را خطرناک‌تر از سایر انواع جهش یافته می‌دانند.

البته از همان ابتدای شیوع ویروس کرونا در جهان، کشورها تولید واکسن مقابله با این ویروس را در دستور کار خود قرار دادند و تاکنون بسیاری از کشورها از جمله کشور ما موفق به تولید واکسن شده‌اند اما نگرانی‌ها از شیوع ویروس جهش یافته کرونا همچنان وجود دارد. واکسیناسیون علیه بیماری کرونا در کشور از هفته گذشته و در آستانه سالگرد پیروزی انقلاب با واکسن اسپوتنیک روسی و با اولویت کادر درمان رسما کلید خورد. بنا بر اعلام وزارت بهداشت تأمین واکسن کرونا در کشور از سه مسیر (تولید داخلی، تولید مشترک و واردات) دنبال می‌شود.

رضا صالحی، پزشک متخصص بیماری‌های عفونی نیز در گفت‌وگو با پانا با هشدار جدی نسبت به پیک چهارم کرونا اظهار کرد: «ویروس جهش یافته کرونا که معروف به کرونای انگلیسی است از قدرت سرایت‌پذیری بیشتری برخوردار است و 70 درصد بیشتر از کرونای قبلی قابلیت انتقال دارد و با کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم و عادی انگاری کرونا موج چهارم کرونا دور از ذهن نیست.»

این پزشک بیمارستان امام خمینی تصریح کرد: «علایم فرد مبتلا به ویروس کرونا نسبت با نوع قبلی آن شدت بیشتری دارد اما یک تفاوت مهم دارد که گروه‌های زیر 20 سال را درگیر می‌کند. اکنون در شروع طغیان این ویروس جهش یافته در کشور هستیم و اگر این هشدارهایی که داده می‌شود جدی گرفته نشود، قطعا با پیک چهارم شیوع ویروس کرونا مواجه خواهیم شد.»

وی تاکید کرد: «مردم باید هوشیار باشند زیرا به روزهای پایانی سال و ایام نوروز نزدیک می‌شویم و کوچک‌ترین سهل‌انگاری در این زمینه ما را با بحران جدی روبرو می‌کند و این به ضرر همه مردم خواهد بود.»

صالحی تاکید کرد: «افزایش بیماران کرونایی در بیمارستان‌ها نشان‌دهنده رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی و سهل‌انگاری‌ها طی دو سه هفته اخیر است و اگر قرار باشد این روند ادامه یابد و پروتکل‌های بهداشتی رعایت نشود و سفرها ادامه داشته باشد با وجود این ویروس انگلیسی در روزهای آینده موج خیلی بدی خواهیم داشت.»

گفتنی است که ویروس کرونا تاکنون در ۲۱۹ کشور و منطقه در جهان شیوع یافته است و این بیماری همچنان در دنیا قربانی می‌گیرد. بنابر تازه‌‌ترین آمار، تاکنون ۱۰۹ میلیون و ۶۷۷ هزار و ۲۴۶ نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند و دو میلیون و ۴۱۸ هزار و ۸۲۵ نفر در جهان جان خود را از دست داده‌اند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار