معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش

دانش‌آموزان در دارالقران هاباید آموزه‌های قرآن کریم را بیاموزند

تهران(پانا)- همه جوامع بشری برای ارتقاء شاخص های اجتماعی و فرهنگی خود یک نظام یادگیری فعال و پویا را دنبال می‌کنند تا بتوانندباورها و ارزش های مشخصی را که منجر به رفتار و کنش های اجتماعی می شود در جوامع خود پیاده کنند.

کد مطلب: ۱۱۶۴۰۷۶
لینک کوتاه کپی شد
دانش‌آموزان در دارالقران هاباید آموزه‌های قرآن کریم را بیاموزند

علی الهیار ترکمن؛ معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش در دومین روز از پنجمین دوره دوسالانه توانمندسازی مدیراندارالقرآن های سراسر کشور گفت: باید به مسئولان معاونت پرورشی و فرهنگی و اداره کل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش کهاین فرصت ارزشمند را جهت توسعه دارالقرآن ها ایجاد کردند خداقوت گفت، زیرا دارالقرآن ها می توانند در آموزش و اعتلا و شکل‌گیریشاخص‌های پیشرفت کشور نقش موثری داشته باشند.

وی افزود: همه جوامع بشری برای ارتقاء شاخص های اجتماعی و فرهنگی خود یک نظام یادگیری فعال و پویا را دنبال می‌کنند تا بتوانندباورها و ارزش های مشخصی را که منجر به رفتار و کنش های اجتماعی می شود در جوامع خود پیاده کنند.

معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: این آموزش‌ها باید موجبات ارتباط انسان با محیط را فراهم کند وانسان در مواجهه با مسائل مختلف رفتارهای خردمندانه و عقلایی از خود بروز دهند که این موضوع منجر به پیشرفت خواهد شد.

وی تصریح کرد: یک نظام توسعه؛ اجزای مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی دارد که حتی مادی ترین جوامع نیز یک نظام ارزشی مشخص برای خود دارند. کشور ما نیز به عنوان یک کشور در حال توسعه یک سند توسعه دارد که در قالب آن برنامه‌ها و سیاست‌های مختلف شخصی برای حرکت رو به جلو وجود دارد.

الهیار ترکمن گفت: نظام ارزشی کشورمان نیز تاثیر گرفته از تعالیم اسلامی و تشیع است البته ما نتوانستیم در برخی از موارد نظامارزشی و باورهای خود را به رفتار تبدیل کنیم که این خود یک آسیب است و باید بررسی کنیم که درکجا مشکل داریم و باید از چه راه هایی وارد شویم و چه تعالیمی را مورد نظر قرار دهیم ؟ بر روی کدام گروه سنی تمرکز کنیم؟ تا این ارزش ها تبدیل به رفتار شود. اگربخواهیم این آسیب‌ها را برطرف کنیم باید بر روی دانش‌آموزان تمرکز کنیم که یکی از این مراکز دارالقرآن ها است. که می‌توانند باری رااز دوش نظام تعلیم و تربیت بردارند همانطور که می دانید قرآن اعجازی دارد که تا سالیان سال می‌تواند جوامع بشری را هدایت کند حتی اگر تغییراتی در تفکر این جوامع به وجود بیاید، باز هم قرآن می تواند در این زمینه منجر به پیشرفت و توسعه جوامع بشری شود.

وی خاطر نشان کرد: اگر بخواهیم نظام ارزشی توسعه ایران را بر اساس قرآن تجزیه کنیم سه عامل اصلی و بنیادین در ایجاد توسعه وجود دارد و دانش‌آموزان در سایه این تعالیم می‌تواند در جامعه خود موثر باشد. اولین عامل آن بحث نظم است است. نظم شالوده رفتارهای بشری است و موجب توسعه می‌شود اگر نظم در رفتار فردی و اجتماعی سرلوحه قرار گیرد می تواند بسیاری از آسیب ها را مرتفع کند. نظم باید بر تمام مسائل جامعه نهفته باشد و نظم فردی منجر به نظم اجتماعی شود که این موارد هم در قرآن و هم در تعالیم معصومین نیز ذکر شده است.

معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: بنابراین نظم حلقه مفقوده در جوامع کمتر توسعه یافته است عامل بعدی که موجب رشد و توسعه می شود رفتار صحیح اجتماعی و رعایت حقوق دیگران است.

وی ادامه داد: اگر یک رفتار ناصحیح اجتماعی رخ دهند برای کل اجتماع مشکل ایجاد می کند و اگر حقوق دیگران را نیز رعایت نکنیم نمی توانیم به توسعه دست یابیم .

الهیار ترکمن خاطر نشان کرد: سومین عامل بحث اقتصاد است که موجب پیشرفت روابط و ایجاد توسعه و ارزش افزوده در جامعه میشود و این اقتصاد است که مناسبات را تعیین می کند و باید طوری تبیین شود که موجب مادی گرایی در جامعه نشود و نباید موجب اختلاف طبقاتی شود.

وی یادآور شد: به همین دلیل است که در جوامع اسلامی از مادی گرایی و ایجاد فاصله طبقاتی پرهیز می شود و همین امر اگر به درستی اجرا شود موجب توسعه خواهد شد.

معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزیر آموزش و پرورش گفت: همانطور که گفتیم خیلی از آسیب های اجتماعی به دلیل ضعف در این عوامل سه گانه است و دانش آموزان باید این موضوعات را از منظر قرآن بیاموزند تا بتوانید جامعه توسعه یافته برای خود بسازیم.

وی تصریح کرد: بنابراین همه مدیران مراکز دارالقرآن کشور باید بتوانند فکر و اندیشه قرآنی را برای دانش‌آموزان تبیین کنند و مفاهیم قرآنی را به آنها انتقال دهند تا بتوانیم در آینده موجبات توسعه کشور را فراهم آوریم.

الهیار ترکمن در خاتمه گفت: باید کاری کنیم دانش‌آموزان در دارالقران ها آموزه‌های قرآن کریم را بیاموزند که در آن‌ها منجر به رفتار اجتماعی و فردی شود قطعاً دانش‌آموزان به مراتبی از حیات طیبه دست خواهند یافت که در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به آن اشاره شده است همچنین دارالقرآن ها می توانند در تبدیل موارد ذکر شده در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی نیز موثر باشند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار