رئیس مرکز قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه

باید اول خودمان انس جاری با قرآن داشته باشیم تا عمل و حرف ما نتیجه مطلوب را داشته باشد

تهران(پانا)- متولیان قرآن باید یک مراقبت ویژه از خودشان داشته باشند، اینگونه نباشد که راه را به دیگران نشان دهند، اما خودشان د رآن مسیر نباشند.

کد مطلب: ۱۱۶۴۰۰۲
لینک کوتاه کپی شد
باید اول خودمان انس جاری با قرآن داشته باشیم تا عمل و حرف ما نتیجه مطلوب را داشته باشد

در دومین روز از همایش دوسالانه پنجمین دوره توانمندسازی مدیران دارالقرآن های سراسرکشور قره شیخلو؛ رئیس مرکز قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه، ضمن قدردانی از زحمات برگزاری نشست که به صورت مجازی پوشش داده شده است گفت: این فعالیت ها ثمرات بسیار خوبی در حوزه قرآنی دارد به ویژه در وزارت آموزش و پرورش که اصلی ترین جای مناسب برای تربیت جوانان است.

وی با اشاره به گذشت ۴٢ سال از انقلاب شکوهمند اسلامی ایران افزود: اکنون ۴ دهه از انقلاب گذشته و در این مدت ما صاحب تجربه شده ایم و می بایست با اتکا به همین تجربیات فعالیت ها را با کیفیت بالاتر و بهتری انجام دهیم.

رئیس مرکز قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه، در رابطه با متولیان قرآنی افزود: متولیان قرآن باید یک مراقبت ویژه از خودشان داشته باشند، اینگونه نباشد که راه را به دیگران نشان دهیم اما خودمان در آن مسیر نباشیم چرا که از خادمین قرآن انتظار می رود رفتار و کردارشان با قرآن تطبیق داشته باشد. خداوند برای پیامبر مبلغ قرآن نیز تکالیفی را مشخص کرده که برای عموم مردم نیست، چرا که مبلغ قرآن باید مصداق حقیقی عمل به آن باشد. چنان چه یکی از همسران پیامبر نیز گفته پیامبر مجسمه قرآن بود و پیامبر اسلام به دلیل رفتار قرآنی موفق به تربیت افراد تاریخ تازه در یک زمان کوتاه شد.

وی در ادامه گفت: ما باید اول خودمان انس جاری با قرآن داشته باشیم تا عمل و حرف ما نتیجه مطلوب را داشته باشد.

قره شیخلو درباره فعالیت های انجام شده خاطرنشان کرد: در طول این ۴٢ سال فعالیت های زیادی انجام شده که بخشی از آن عمومی بوده و بخش دیگر مربوط به مخاطب خاص قرآنی است.

وی با تاکید به تجربه سی و چند ساله خود در حوزه قرآن افزود: ما در بخش مخاطب تخصصی بیشتر فعال بوده ایم که کسب بیش از٢٠٠ رتبه قرآنی بین المللی گویای همین امر است، چرا که هیچ کشور مسلمانی چنین رتبه ای ندارد و این از افتخارات انقلاب اسلامی است که ایرانیان حتی در رقابت با عرب زبانان نیز پیشگام بوده اند، اما متاسفانه در بدنه عمومی جامعه این اتفاق نیفتاده است.

او با تاکید بر اهمیت پرداختن به قرآن گفت: همه ما روزانه فعالیت های زیادی داریم اما متاسفانه زمان مشخصی را برای قرآن نمی‌گذاریم و بیشتر مناسبتی با آن برخورد می کنیم.

قره شیخلو افزود: همه دستگاه های قرآنی روی فرهنگ قرآن خوانی و انس با قرآن در جامعه سرمایه گذاری کنند و می بایست به عنوان یک مسلمان در زندگی روزانه ٢۴ ساعتها خودمان حداقل ١٠ دقیقه را به تأمل در قرآن اختصاص دهیم که در این مورد خود قرآن، مسیر انس با قرآن را در سه مرحله تبیین کرده است. مرحله اول قرائت ظاهری قرآن، مرحله دوم تلاوت قرآن و تامل بر مفاهیم آن و سومین مرحله که تکمیل کننده دو مرحله اول است، فهم خود از قرآن را در عمل، تبدیل به رفتار قرآنی کنیم.

وی در ادامه گفت: باید قرآن در جامعه به صورتی تصویر شود که باعث انس جامعه با قرآن شود.

وی افزود: ارتباط تصویری روزانه با قرآن ما را بسیاری از آفات حفظ می کند و باید یکی از ضروریات زندگی ما باشد مرحله دوم تلاوتقرآن با تدبر و تأمل است زیرا نتیجه تلاوت قرآن موجب افزایش تأمل، تفکر و ایمان است و مرحله سوم که تکمیل کننده دو مرحله قبل استکه فهم قرآن را تبدیل به رفتار قرآنی می‌کند بنابراین باید در کلاس ها و آموزش ها این نکات را برای مردم مطرح کنیم.

قره شیخ لو ادامه داد: باید برای مردم بگوییم که قرآن در زندگی آنها کاربرد دارد و قرائت روزانه قرآن را در جامعه ترویج دهیم.

وی یاد آور شد: مردم از چیزی استقبال می کنند که نسبت به آن احساس نیاز داشته باشند. باید به مردم بگوییم که قرآن تمام دردهای آن ها را درمان می کند. شاید در برخی از موضوعات مادی مشخص نباشد، اما اگر کارها را قرآنی کنیم مسائل به صورت زیرساختی حاصل شود و بسیاری از مشکلات مادی نیز حل خواهد شد.

مدیر مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه افزود: باید در روش‌های آموزش قرآن تجدید نظر کنیم تا بتوانیم مردم را نسبت به آموزش‌های قرآن تشویق کنیم. همچنین باید برای اینکه فرهنگ قرآنی در جامعه به وجود بیاید، بتوانیم از حمایت ها و کمک‌های مردمی بهره‌مند شویم.

وی گفت: همچنین باید شیرینی های قرآن را برای مردم بیان کنیم و به نوعی فرهنگ قرآنی را در جامعه ترویج دهیم تا بسیاری از مشکلات جامعه مرتفع شود. اگر فرهنگ قرآنی در ادارات رواج پیدا کند و در این زمینه سرمایه‌گذاری کنیم، بسیاری از مشکلات حل می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار