واعظی: برای مردم ایران فرقی نمی‌کرد در آمریکا چه کسی سر کار بیاید

تهران (پانا) - رئیس دفتر رئیس‌جمهوری با بیان اینکه دنیا و مردم ما باید بدانند علاوه بر جنگ تحمیلی ۸ ساله نظامی، جنگ تحمیلی اقتصادی سه سال را هم داشتیم تاکید کرد که باید آن را هم تدوین کرده و به تصویر بکشیم.

کد مطلب: ۱۱۵۹۷۲۵
لینک کوتاه کپی شد
واعظی: برای مردم ایران فرقی نمی‌کرد در آمریکا چه کسی سر کار بیاید

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، محمود واعظی روز دوشنبه در مراسم افتتاح رونمایی از اسناد نقش دولت در دفاع مقدس در محل کتابخانه ملی کشور گفت: دوران جنگ فضای کشور طور دیگری بود. اگر مثلثی ترسیم کنیم که در راس آن نیروهای نظامی باشند، دو راس دیگر آن مردم و مجموعه کارگزاران نظام هستند و کارگزاران نظام همراه مردم در خدمت جنگ بودند.

رئیس دفتر رئیس‌جمهوری با بیان اینکه هدفی که استکبار جهانی با این جنگ دنبال می‌کرد، از بین بردن انقلاب بود، گفت: باید دید امام خمینی آن روزها با چه وضعیتی تصمیم‌گرفتند به تهران بیایند و دنیا را مقابل عمل انجام شده قرار دادند. وقتی امام (ره) با استقبال بی‌نظیر وارد تهران شد و عملاً دیگر نمی‌شد برای از بین بردن انقلاب کاری کنند، برای همین روش نظامی را در پیش گرفتند تا این انقلاب را در همان ماه‌های اولیه متوقف کنند.

واعظی ادامه داد: آن زمان با راه اندازی جنگ علیه ایران می‌گفتند انقلاب تا چند ماه دیگر پایدار نخواهد ماند و نتیجه آن تحریک همه قدرت جهانی برابر انقلاب بود که اهداف خیلی روشنی داشت و منافع همه کشورها را نشانه گرفته بود. از این رو هم متحد شدند تا در جنگ تحمیلی نه تنها صدام پیروز شود بلکه کلیت نظام از بین برود.

وی گفت: مردم، امام راحل و همه مسوولان کشور همه برای حفظ انقلاب خود احساس خطر کردند و ماموریت مشترک آنها حفظ انقلاب و تثبیت آن بود.

رئیس دفتر رئیس‌جمهوری ادامه داد: اگر آن فداکاری‌ها، ایستادگی‌ها و از خود گذشتگی‌ها نبود و ما این شهدا را تقدیم اسلام و نظام نمی‌کردیم، امروز این انقلاب هم نبود و نمی‌توانستیم با افتخار بگوییم ۴۲ سال از انقلاب گذشته و از همه سختی‌ها و گردنه‌ها عبور کردیم.

واعظی یادآورشد: اگر امروز می‌توانیم در برابر بسیاری از فشارها مقاومت کنیم، یادمان باشد دوره آموزشی بسیار سختی را در هشت سال جنگ تحمیلی طی کرده‌ایم و جوانانی جان خود را کف دست گذاشتند و این بزرگ‌ترین فرهنگی است که باید ما، نسل آینده و آیندگان به آن افتخار کنند و هیچ گاه اجازه ندهیم این اعتماد و سرمایه تمام شود و این منبع سرشاری است که می‌تواند نقشه راه را به نسل‌های آینده نشان دهد.

وی تصریح کرد: این همان نگاه امام راحل(ره) و مقام معظم رهبری و همه مسئولان کشور هم هست و همه درباره جنگ یک نظر دارند و همه جنگ را تحمیلی می‌دانیم. همه با اساس این هشت سال جنگ تحمیلی متفق و در دفاع باهم هم‌عقیده هستی و جنگی که تمام شد را یک افتخار برای کشور می‌دانیم.

رئیس دفتر رئیس‌جمهوری یادآور شد: این جنگ فرهنگ جدید برای کشور درست کرده است که بر اساس ‌آن در مقابل مشکلات داخلی و دشمنان خارجی می‌توانیم بایستیم.

واعظی با طرح این پرسش که آیا با تمام شدن نسل ما، فرزندان و نوه‌های ما همین فکر را خواهند داشت، گفت: از این به بعد کار نویسندگان، فیلمسازان، رمان نویسان، راویان و تصویربرداران خاطرات شهدا هست تا اسناد را آسان در اختیار جوانان قرار دهند.

وی با بیان اینکه نقش مردم در کنار نقش دولت باید تبدیل به اسناد شود، گفت: ما باید نقش مردم را هم جمع آوری کنیم. چون جنگ مربوط به همه اقشار بود و متعلق به یک گروه یا قوم خاص نبود و حتی دوران جنگ می‌گفتند ارمنی‌ها که می‌آیند خیالمان از کارهای مکانیکی پشت جبهه راحت است. بنابراین اسناد آن هم باید طوری تنظیم شود که همگان بتوانند در آینده از آن استفاده کنند.

رئیس دفتر رئیس‌جمهوری با اشاره به فشارهای تحریمی در سه سال گذشته گفت: آمریکا همه ابزارها را برای تحمیل این جنگ اقتصادی پیش‌بینی کردند و گفتند ظرف سه ماه کار نظام تمام می‌شود و این را به راحتی علنی اعلام می ‌کردند. سه ماه به سه سال طول کشید و آنها عقب‌نشینی کردند چون ما پشتوانه هشت سال جنگ را داشتیم و با ذهنیت مقاومت حتی با دستان خالی، توانستیم پیروز شویم. فشار بر همگان بسیار بود اما نتیجه این فشارها این بود که برای مردم فرقی نمی‌کرد که در آمریکا چه کسی سر کار بیاید ترامپ یا رقیب وی که الان روی کار آمده است.

واعظی ادامه داد: عملاً همه سیاستمداران جمهوری‌خواه و دموکرات به این نتیجه رسیدند که قطعاً ملت و حکومت ایران را نمی‌توانیم با فشار اقتصادی و تحریم از پا دربیاوریم و حکومت بر مردم ایران این نیست که چیزی از بیرون به آنها تحمیل شود و آنها تسلیم شوند. آمریکایی‌ها به هدف خود نرسیدند اما باعث آزار و اذیت مردم و گرانی شدند.

واعظی گفت: دنیا و مردم ما باید بدانند علاوه بر جنگ تحمیلی ۸ ساله نظامی، جنگ تحمیلی اقتصادی سه سال هم داشتیم و باید این را هم به تصویر بکشیم. چون خودمان در این دوران بودیم متوجه نمی‌شویم مثل رزمندگان در دوران دفاع مقدس بودند ولی بعدها می‌بینیم چه زحمتی کشیده‌اند.

وی با اشاره به شرایط ناشی از شیوع کرونا در کشور گفت: قرار دادن شرایط سخت اقتصادی و کرونا در کنار هم به این معنی است که در آن واحد در حال جنگیدن با دو جبهه هستیم. غربی‌ها هم از نظر منابع مالی و هم تجهیزات بیمارستانی از ما بهتر هستند اما با حمایت همه نیروهای کشور از مردم گرفته تا نظامی و انتظامی و دولت مقداری از این بیماری عبور کردیم و امروز که وضعیت دنیا شرایط سختی است تعداد مرگ و میر از ۵۰۰ نفر در روز در کشور به ۷۰ نفررسیده است و بسیار خوشحالیم هر چند جان یک نفر هم برای ما عزیز است و باید تلاش کنیم.

رئیس دفتر رئیس‌جمهوری گفت: اگر امروز بتوانیم اسناد تلفیقی فشارهای اقتصادی و کرونا را به تصویر بکشیم برای آیندگان بسیار مفید خواهد بود.

واعظی ابراز امیدواری کرد: مردم بتوانند از این اسناد به خوبی استفاده کنند مخصوصاً بخشی که مربوط به دفاع مقدس است. سرمایه‌های کشور به عنوان اسناد نشریات که به سختی جمع‌آوری می‌شود نباید فقط در گنجینه های این ساختمان بماند بلکه همه دانش پژوهان باید بتوانند از آن استفاده کنند.

مراسم رونمایی شهدای دولت با حضور محمود واعظی رییس دفتر رییس جمهوری در محل کتابخانه ملی برگزار شد.

در این مراسم خانواده‌های شهیدان قندی، فکوری، نامجو، فیاض بخش، تندگویان، عباسپور قدردانی شدند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار