حسینی خبر داد

ابلاغ اعتبار ایاب و ذهاب دانش‌آموزان استثنایی؛ به زودی

تهران (پانا) - معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت که طی ۴ سال قبل از سال ۱۳۹۸ تنها ۱۷ مصوبه شوراهای آموزش و پرورش استان‌ها مربوط به آموزش و پرورش استثنایی بود و از نیمه سال ۱۳۹۸ تاکنون تعداد مصوبات مرتبط با آموزش و پرورش استثنایی ۹۰ مصوبه بوده که نشان از رشد ۴۲۹ درصدی دارد.

کد مطلب: ۱۱۵۷۷۳۵
لینک کوتاه کپی شد
ابلاغ اعتبار ایاب و ذهاب دانش‌آموزان استثنایی؛ به زودی

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان آموزش و پرورش استثنایی، سید جواد حسینی در بیست و هفتمین نشست شورای راهبری سازمان که با حضور. اعضای شورا و ارتباط ویدئو کنفرانس روسای ادارات استثنایی استان ها برگزار شد اظهار کرد: نظام جمهوری اسلامی برای رسیدن به حکمرانی خوب شکل گرفت و رسیدن به حکمرانی مطلوب‌، مستلزم سه رکن اصلی است.

وی اولین رکن از مثلث حکمرانی مطلوب را عقل، تدبیر و حکمت دانست و گفت: در نظام جمهوری اسلامی راهبردهای امام خمینی (ره)، مقام معظم رهبری، قانون اساسی و اسناد بالا دستی مترقی وجود دارد و لذا در نظام جمهوری اسلامی، عقل مبتنی بر حکمت و تدبیر که باید در حکمرانی خود را نشان دهد کم نداشته ایم.

حسینی با بیان اینکه ضلع دیگر مثلث حکمرانی مطلوب قلب و تعلق خاطر مردمی است افزود: تعلق مردم به نظام جمهوری اسلامی به خوبی وجود دارد که این امر نیز موجب اقتدار نظام شده است و از این بعد هم کارنامه نظام جمهوری اسلامی مطلوب است.

معاون وزیر سومین ضلع مثلث حکمرانی مطلوب را ارتباطات دانست و افزود: اسکلت بندی نظام جمهوری اسلامی به لحاظ قلبی و احساسی قوی و مستحکم است اما هنوز در بعد ارتباطات، مشارکت و سازماندهی ارکان مختلف با مشکلاتی مواجه هستیم.

معاون وزیر با گرامیداشت فرارسیدن ایام پیروزی انقلاب گفت:در آستانه سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی باید مصمم شویم هیچگونه تصمیمی بدون خرد و تدبیر نگیریم و باید به گونه ای تصمیم گیری کنیم که مشارکت و شوق را افزایش دهیم.

حسینی با بیان اینکه شوراهای آموزش و پرورش، تجلی ربط است که می‌تواند عقل و قلب را برانگیزد گفت: شوراهای آموزش و پرورش مکان ربط آموزش و پرورش با سایر دستگاه ها است و این شوراها به مثابه پارلمان آموزش و پرورش می باشند.

معاون وزیر با بیان اینکه در ۱۰ استان روسای آموزش و پرورش استثنایی به صورت مدام در شورای آموزش و پرورش حضور دارند اظهار کرد: دعوت روسای ادارات استثنایی به جلسات شوراهای آموزش و پرورش حرکت ارزنده ای است که جای تقدیر از مدیران کل استان ها دارد.

وی افزود: طی ۴ سال قبل از سال ۱۳۹۸ تنها ۱۷ مصوبه شوراهای آموزش و پرورش استان ها مربوط به آموزش و پرورش استثنایی بود و از نیمه سال ۱۳۹۸ تاکنون تعداد مصوبات مرتبط با آموزش و پرورش استثنایی ۹۰ مصوبه بوده که نشان از رشد ۴۲۹ درصدی دارد و باید از تمامی روسای ادارات آموزش و پرورش استثنایی تقدیر کرد. این میزان رشد مصوبات نشان از عظم مشارکت جویانه ادارات استثنایی استان ها دارد. از این میزان مصوبه، ۶۸ درصد اجرایی شده است و بقیه مصوبات نیز در حال پیگیری است.

معاون وزیر با ارائه آماری از مصوبات شوراهای آموزش و پرورش در زمینه آموزش و پرورش استثنایی گفت: از مجموع مصوبات ۱۳ مصوبه پیرامون احداث فضاهای آموزشی، ۲۰‌مصوبه در خصوص مراکز مشکلات ویژه یادگیری و تامین تجهیزات توان بخشی، ۹ مصوبه در زمینه ایاب ذهاب، ۹ مصوبه در خصوص طرح هدایت و ۶ مصوبه در خصوص طرح سنجش است.

حسینی با بیان اینکه بر اساس میزان حضور روسا در شورای آموزش و پرورش، تعداد مصوبات مربوط به استثنایی و کیفیت مصوبات، استان ها ارزیابی شده اند گفت: ده استان خوزستان، یزد، اصفهان، سیستان و بلوچستان، کرمان، آذربایجان غربی، کهگیلویه و بویراحمد، خراسان جنوبی، زنجان و هرمزگان استان های برتر بر اساس ارزیابی ها هستند.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در ادامه این نشست با بیان اینکه در دنیا رویکردی جدید در فرایند تشخیص و مداخله بهنگام برای دانش آموزان مبتلا به اختلال یادگیری تحت عنوان مدلRTI، در حال گسترش است اظهار کرد: این مدل بیش از آنکه به دنبال برچسب‌گذاری به کودکان باشد، تلاش میکند بوسیله تلفیق، ارزیابی و مداخله بهنگام از بروز مشکلات یادگیری اساسی پیشگیری کند.

وی افزود: تغییر جهت از رویکرد انفعال به رویکرد فعال، گسترش خانواده محوری و مدرسه محوری به جای مرکز محوری و رویکرد والد محوری و معلم محوری به جای رویکرد مربی محوری از ویژگی های این مدل است. با طراحی آزمون های روا و پایا در برنامه سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی میتوان نوآموزان دارای مشکلات یادگیری را شناسایی کرد و با مداخلات بهنگام مانع از بروز مشکلات بیشتر شد.

حسینی در ادامه نشست با بیان اینکه شیوه نامه فعالیت مجدد مدارس استثنایی به استان ها ارسال شده است گفت: در اطلس جدید یادگیری امکان حضور دانش آموزان استثنایی با رضایت والدین در مدارس مقدور است. به‌زودی اعتبار ایاب و ذهاب دانش آموزان استثنایی ابلاغ خواهد شد تا مشکل رفت آمد و‌حضور این دانش آموزان در مدارس نیز مرتفع شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار