معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان شرقی؛

ترویج فرهنگ سوادآموزی در جامعه، تقویت نظام اسلامی را در پی دارد

تبریز(پانا) - علیار راستگو بیان کرد ترویج فرهنگ سوادآموزی در جامعه فارغ از اینکه توشه ارزشمندی برای آخرت است، تقویت نظام اسلامی را نیز در پی دارد.

کد مطلب: ۱۱۵۵۸۴۹
لینک کوتاه کپی شد
ترویج فرهنگ سوادآموزی در جامعه، تقویت نظام اسلامی را  در پی دارد

علیار راستگو در جلسه شورای پشتیبانی سوادآموزی آذربایجان شرقی اظهار داشت: با وجود اقداماتی که در استان انجام شده نتوانسته‌ایم بی‌سوادی را به شکل کامل ریشه‌کن کنیم و باید تمام دستگاه‌ها در این زمینه تلاش کنند؛ برای نمونه دستگاه های فرهنگی استان آمار و اطلاعاتی در خصوص دلایل بی سوادی استان دارند که باید جمع بندی و ارائه شود.
وی با تاکید بر اینکه باید از توان و ظرفیت سازمان های مردم نهاد نیز بهره مند شد، گفت: در چند شهرستان استان که بافت اصلی آن روستایی و عشایری است دلایل بی سوادی توسط سازمان های مردم نهاد بررسی و پایش و از نتایج آن در تصمیم گیری ها و تصمیم سازی ها استفاده شود.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان شرقی بیان کرد: ترویج فرهنگ سوادآموزی در جامعه فارغ از اینکه توشه ارزشمندی برای آخرت است، تقویت نظام اسلامی را نیز در پی دارد.

وی خواستار ارائه بسته‌های تشویقی از سوی دستگاه‌های اجرایی استان برای تشویق و ترغیب افراد بی‌سواد یا کم‌سواد به شرکت در دوره‌های سوادآموزی شد.

ماموریت اداره کل آموزش و پرورش در حوزه سوادآموزی، شناسایی، جذب و آموزش است

مدیر کل آموزش و پرورش استان در ادامه گفت: موضوع مهمی که در حال حاضر در استان قابل طرح است، بحث سوادآموزی می باشد. باید توجه داشت میزان باسوادان استان نسبت به سطح کشور پایین تر است و معاون سواد آموزی که به تازگی به این مقام منصوب شده اند و دارای تجربه های فراوانی در حوزه های مختلف هستند، برنامه های جدیدی در نظر دارند که امید است در سرشماری های مسکن که در دوره های پنج ساله انجام می شود،به نتایج بهتری برسیم.
پاشایی افزود: سرشماری سال 95 نسبت به سال 90 نتایج بهتری داشت اما همچنان نسبت به سطح کشور در امر بی سوادی در رتبه پایین تری هستیم؛ لذا باید اجماع عمومی در استان انجام شود تا فاصله میان درصد بی سوادی کشور و استان کمتر شده و به ارقام بالاتری دست بیابیم.
وی ادامه داد: حوزه ماموریت این اداره کل در حوزه سوادآموزی، شناسایی، جذب و آموزش است که اکنون در لایه های سخت این کار وارد شده ایم.
وی به دستگاه هایی همچون جهاد کشاورزی و دانشگاه علوم پزشکی که دارای بیشترین مخاطب هستند، اشاره کرد: باید این دستگاه ها و نیز صدا و سیما و رسانه ها در این مسیر، آموزش و پرورش را یاری کرده و گامهای مهمی بردارند. همچنین اجماع اعضای شورای پشتیبانی در حوزه سوادآموزی و جذب بی سوادان نقش اساسی دارد.
انقلابی دیگر در دل انقلاب اسلامی
در ادامه، معاون سوادآموزی استان گفت: نهضت سوادآموزی یکی از مهمترین دستاوردهای دوران انقلاب می باشد. تاکنون تلاش های زیادی در زمینه های مختلف مانند: پوشش تحصیلی کودکان لازم التحریر، کاهش نرخ بیسوادی، کاهش تبعیض جنسیتی و... انجام گرفته است.
صادقی خاطرنشان کرد: جامعه هدف سوادآموزی 10 الی 49 سال است. آخرین سرشماری قبل انقلاب 36 درصد بود و اکنون 96 درصد است و باید دانست که در هر جامعه اگر سطح باسوادی بالاتر رود علاوه بر آموزش و پرورش دیگر دستگاه ها نیز بهتر عمل می کنند.
وی گفت: ابلاغیه‌ای از طرف سازمان و ریاست جمهوری وجود دارد که در کارگاه های زیر 10 نفر تولیدی به هیچ وجه افراد بی سواد به کار گرفته نشوند و درصورت امکان به نهضت سواد آموزی معرفی شوند.
وی ضمن قدردانی از اقدامات تقی کرمی افزود: دهیاران تمامی روستاها باید در راستای شناسایی اسمی بی سوادان همراه با کد ملی آنها اقدام کنند؛ چرا که در نواحی حاشیه نشین شهرها و روستاها تعداد بی سوادان بیشتر می شوند. در استان مراکز یادگیری وجود دارد که در کنار آموزش به بی سوادان از لحاظ درس مهارت های زندگی را نیز آموزش می دهد.
صادقی بیان داشت: تعدادی کوکان کار و بازمانده از تحصیل هستند که به دلایل مختلف از جمله اجازه ندادن خانواده، وقت کافی یا علاقه نداشتن و... تحصیل نمی کنند و باید دست به دست هم دهیم تا به این افراد کمک کرده و در سطح کشور، درصد سوادآموزی استان ما بالاتر برود.

دعوت از تمامی بهورزان و مراقبان سلامت جهت شناسایی بازماندگان از تحصیل

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز هم گفت: از تمام بهورزان و مراقبان سلامت که در خط اول مواجه با مراجعه کنندگان به حوزه سلامت هستند، دعوت می کنیم بازماندگان از تحصیل را شناسایی و آنها را برای سوادآموزی تشویق و ترغیب و به نهضت سوادآموزی معرفی کنند.
محمدحسین صومی گفت: حدود یک هزار خانه بهداشت در استان فعال است و حدود چهار هزار و ۵۰۰ نفر بهورز و مراقب سلامت در استان وجود دارد که اگر هر یک حداقل پنج نفر را معرفی کنند درصد بی سوادی در جامعه کاهش خواهد یافت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار