یک فوق تخصص بیماری‌های ریه؛

افراد سالم با تنفس هوای آلوده به مرور دچار بیماری قلبی می‌شوند

اصفهان(پانا) _یک فوق تخصص بیماری‌های ریه در خصوص اثرات آلودگی هوا بر سلامت افراد سالم و گروه‌های حساس توضیح داد.

کد مطلب: ۱۱۵۱۲۵۸
لینک کوتاه کپی شد
افراد سالم با تنفس هوای آلوده به مرور دچار بیماری قلبی می‌شوند

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، مرضیه هاشمی در خصوص آلودگی هوا و وضعیت حاد شهر اصفهان به عنوان شهر قرمز در کشور و تأثیر این آلودگی بر ریه‌ها و سلامت افراد، اظهار کرد: در حال حاضر شهر اصفهان دچار تغییرات جوی و مشکلاتی به دلیل تجمع گازهای سمی SO2 و SO4 و نیترات در هوا شده است زیرا با افزایش مقدار این گازهای سمی سهم اکسیژن داخل هوا کم شده است.

وی اضافه کرد: این اتفاق باعث می‌شود به خصوص مقدار مونوکسید کربن افزایش پیدا کرده، در نتیجه گازهای گلخانه‌ای و دی اکسیدکربن نیز افزایش می‌یابد و برای بیمارانی که نیاز به اکسیژن بیشتری برای نفس کشیدن دارند مشکلاتی بوجود می‌آورد.

این فوق تخصص آلرژی، اختلالات تنفسی و ریه، تصریح کرد: ممکن است در فرد عادی اشکال در تنفس به صورت سرفه‌های آلرژیک یا گلو درد ساده احساس شود و با قرص آنتی هیستامین یا با یک داروی دیگر، حساسیت بدن از بین برود و این احساس کمتر شود، اما این حالت برای بیماران قلبی و تنفسی بسیار مشکل سازتر و تهدید کننده‌تر است، این افراد ممکن است دچار مسائل تنفسی شدید شوند و با شدت علائم نیاز به بستری شدن داشته باشند.

هاشمی با تاکید بر اینکه وجود آلاینده‌ها در هوای شهر احساس تنگی نفس را ایجاد کرده و شرایط افراد را برای زندگی سخت‌تر کرده است، گفت: افراد دارای سابقه بیماری قلبی که هنوز درمان جدی نشده‌اند با شرایط آلودگی هوا بیشتر مشکل پیدا می‌کنند. از گروه‌های حساس دیگر جامعه کودکان و خانم‌های باردار هستند که نیاز به هوای پاک برای تنفس دارند. بیماران ریوی، بیشتر از بقیه افراد آسیب می‌بینند، اما افراد سالم و نرمال جامعه هم در طول مدت زمان و با تنفس هوای آلوده به مرور دچار بیماری‌های قلبی و ریوی خواهند شد.

آلودگی هوا می‌تواند زمینه ابتلا به کرونا را تسهیل کند

این فوق تخصص بیماری‌های ریه تصریح کرد: اینکه با چند ساعت در معرض آلودگی هوا قرار گرفتن باعث بدتر شدن شرایط افراد می‌شود هنوز مقدار خاصی گفته نشده است اما نفس کشیدن در هوای آلوده تأثیر مخربی بر همه ارگان‌های بدن دارد و لحظه‌ای نیست که انسان بدون نفس کشیدن باشد. هرچند هوای بیرون خانه وارد داخل خانه می‌شود اما حجم آلاینده‌ها در هوای محیط خانه نسبت به بیرون تا حدودی کمتر است، برای همین می‌گوئیم که افراد حساس در خانه بمانند تا کمتر دچار آسیب شوند البته افراد عادی هم باید به دستورات بهداشتی عمل کنند تا سلامت آنها به خطر نیفتد چرا که اثرات آلودگی هوا به مرور مشخص می‌شود.

وی درباره اینکه حجم این آلاینده‌ها افزایش ابتلا به بیماری کرونا را تشدید می‌کند، بیان کرد: هنوز مطالعات آنچنانی نشده است که بخواهند به طور قطعی اعلام کنند آلودگی هوا باعث افزایش احتمال ابتلا به بیماری کووید ۱۹ می‌شود. با توجه به اینکه هر کدام علت‌های خاص خود را دارد. واقعیت انکارناپذیر اینکه آلاینده‌ها باعث بدتر شدن شرایط تنفسی بیماران می‌شود و این اتفاق استعداد ابتلا به بیماری کووید ۱۹ بعد از تماس با فرد مبتلا را به مراتب افزایش می‌دهد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار