مدیرکل مدیریت بحران گیلان:

برنامه ای ویژه برای بحران برف و سیل تدوین شده است

۵۲ رودخانه گیلان لایروبی می شوند

رشت (پانا) -مدیرکل مدیریت بحران گیلان، با بیان اینکه امسال در استان گیلان برای مقابله با مشکلات ناشی از بارش احتمالی برف سنگین برنامه ای ویژه تدوین شده است، اعلام کرد در برف اخیر ۱۴ شهرستان گیلان درگیر بود.

کد مطلب: ۱۱۵۰۰۱۷
لینک کوتاه کپی شد
برنامه ای ویژه برای بحران برف و سیل تدوین شده است

به گزارس روابط عمومی مدیریت بحران استانداری گیلان، امیر مرادی با بیان اینکه امسال در استان گیلان برای مقابله با مشکلات ناشی از بارش احتمالی برف سنگین برنامه ای ویژه تدوین و وظایف همه دستگاه های خدمات رسان در آن تعیین شده است، اظهار کرد: برای همه دستگاه ها وظایف خاصی را مشخص کردیم تا گرفتار غافلگیری نشویم.

وی با اشاره به ماده ۱۴ قانون مدیریت بحران مبنی بر گسیل تجهیزات به سمت راهداری، افزود: برابر قانون، مسئولیت اصلی مقابله با مشکلات بحران برف بر عهده اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری گیلان، با بیان اینکه در حال حاضر ۵۵۰ دستگاه انواع ماشین آلات سبک، نیمه سنگین و سنگین در اختیار اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان است، تصریح کرد: از این تعداد، ۲۰۰ دستگاه توسط بخش خصوصی تامین شده است.

مرادی، با اشاره به بارش برف در گیلان طی روزهای پنجشنبه و جمعه گذشته، یادآور شد: هواشناسی وضعیت نارنجی را برای استان گیلان پیش بینی کرده و قرار بود در ارتفاعات بالای ۴۰۰ متر برف و در جلگه مخلوط برف و باران داشته باشیم، اما از ساعت ۲۳ شامگاه پنجشنبه بارش برف در جلگه نیز آغاز شد و با اُفت آنی دما از چهار درجه به صفر درجه سلسیوس مواجه شدیم.

وی با بیان اینکه ۱۴ شهرستان گیلان همزمان درگیر برف بود، عنوان کرد: با هماهنگی فرمانداران، بخشداران و دهیاران و پای کار آمدن دستگاه های خدمات رسان از جمله راهداری، برق، گاز و آب و همکاری شهرداری ها عملیات بازگشایی محورها را از همان ساعات اولیه بارش آغاز کردیم.

مدیرکل مدیریت بحران گیلان، از برف‌روبی ۱۱۸۹ کیلومتر از محورهای اصلی، فرعی و روستایی استان گیلان طی ۴۸ ساعت گذشته خبر داد و اظهار کرد: در مجموع سه میلیون و ۸۵۶ هزار و ۲۵۰ مترمکعب برف‌روبی داشتیم.

مرادی، با بیان اینکه ۲۵۶ نیروی راهداری با استفاده از ۱۶۱ دستگاه انواع ماشین آلات سنگین و نیمه سنگین عملیات برف‌روبی و بازگشایی محورها را بر عهده داشتند، تصریح کرد: با تلاش شهرداری رشت قطعه میدان گیل - سراوان بارها برف‌روبی شد تا این محور همچنان باز بماند.

وی وظیفه ستاد مدیریت بحران را ایجاد هماهنگی بین فرمانداران و دستگاه های خدمات رسان و بسیج امکانات استان دانست و گفت: در جریان برف اخیر لحظه به لحظه وضعیت شهرستان ها را رصد تصویری کردیم و کلیه راه های اصلی و فرعی باز بود. راه های روستاهای مرتفع چهار شهرستان املش، سیاهکل، رودبار و رودسر نیز طی ۲۴ ساعت گذشته بازگشایی شد.

مدیرکل مدیریت بحران گیلان، با بیان اینکه برف‌روبی سریع محورها و باز نگه داشتن راه های اصلی و فرعی موجب شد چند مورد قطعی برق خیلی زود رفع شود، اظهار کرد: بارش برف در برخی از ارتفاعات به بیش از یک متر رسید و در کل استان بارش برف داشتیم، اما خوشبختانه خسارتی ایجاد نشد.

مرادی، خسارت ناشی از مخاطرات طبیعی را در استان گیلان متوجه حوزه تاسیسات زیربنایی و بخش کشاورزی دانست و اضافه کرد: دولت خسارت های ایجاد شده در حوزه تاسیسات زیربنایی را پرداخت می کند، بنابراین امسال از کلیه دستگاه های خدمات رسان خواستیم بیمه تاسیسات زیربنایی را اجرایی کنند.

وی با بیان اینکه سال گذشته حدود ۹۰۰ میلیارد تومان و امسال ۷۰۰ میلیارد تومان خسارت در بخش کشاورزی استان داشتیم، خاطرنشان کرد: صندوق بیمه کشاورزی از سوی دولت ۷۰ درصد این خسارات را پرداخت کرده است، اما از ۲۳۵ هزار کشاورز برنج کار گیلان تنها ۳۵ هزار نفر بیمه هستند و سال گذشته ۵۲ میلیارد تومان خسارت از بیمه دریافت کردند، بنابراین باید کشاورزان را ترغیب به بیمه کنیم.

مدیرکل مدیریت بحران گیلان، از برنامه ریزی مدون برای مقابله با برف، آتش سوزی جنگل ها، سیل و... خبر داد و تصریح کرد: در حوزه سیل شش سامانه را در شش رودخانه اصلی فعال کردیم و امیدواریم برای هر ۵۲ رودخانه استان این سامانه ها فعال شود تا اطلاع رسانی لحظه به لحظه دبی رودخانه ها صورت گیرد.

وی با بیان اینکه لایروبی رودخانه های آسیب پذیر استان از بروز سیلاب بعد از بارش باران جلوگیری می کند، گفت: افرادی که در حریم رودخانه ها اقدام به ساخت و ساز کرده اند، آسیب پذیر هستند، بنابراین اعتبارات و تسهیلات لازم جهت جابجایی آنان در نظر گرفته شده که با همکاری بنیاد مسکن انجام می شود.

مرادی ادامه داد: با همکاری اداره کل حفاظت محیط زیست، اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری و شرکت آب منطقه‌ای برنامه ریزی لازم برای لایروبی هر ۵۲ رودخانه گیلان صورت گرفته است.

وی همچنین از تکمیل بانک اطلاعاتی بحران استان و شناسایی نقاط آسیب پذیر خبر داد و یادآور شد: فرمانداران شهرستان‌ها باید قانون مدیریت بحران را به صورت دقیق اجرایی کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار