2000 کیلومتر مربع از مساحت تالاب هامون خشک شد

حدود ۳۵۰۰ کیلومتر مربع قبلا خشک بوده است

زاهدان (پانا) - بررسی خروجی تصاویر ماهواره لندست و سنجنده مودیس نشان می‌دهد که با خشک شدن حدود 2 هزار کیلومتر مربع دیگر از مساحت تالاب هامون، مجموع مساحت خشک این تالاب به بیش از 5 هزار کیلومتر مربع رسیده است به طوری که اکنون تنها حدود یک درصد از مساحت کل تالاب آب دارد.

کد مطلب: ۱۱۴۸۹۹۳
لینک کوتاه کپی شد
2000 کیلومتر مربع از مساحت تالاب هامون خشک شد

تالاب بین المللی هامون که سال گذشته به واسطه بارش‌های کم‌سابقه حوضه آبریز خود پس از سال‌ها جان تازه‌ای گرفته و حدود 35 درصد از مساحت آن آبگیری شده بود، بار دیگر حدود 34 درصد از مساحت خود را از دست داد و حالا در آستانه خشکی کامل به سر می‌برد.

خشک شدن حدود 2 هزار کیلومتر مربع از مساحت هامون در حالی است که با پافشاری محیط زیست از ابتدای امسال تاکنون چهار بار از منابع آب شیرین چاه نیمه برای تالاب آب رهاسازی شده است.

اطلاعات سازمان فضایی ایران نیز نشان می‌دهد با وجود اینکه امسال تالاب هامون بیشتر از دو سال اخیر آبگیری شده است، اما تا هفته نخست مهرماه حدود 94 درصد از این آبگیری خشک شده است.

بر پایه این اطلاعات خرداد ماه بیش از 2هزار و 50 کیلومتر مربع از مساحت هامون آبگیری شده بود اما تا حدود چهار ماه بعد یعنی هفته نخست مهرماه، حدود 94 درصد از مساحت آبگیری شده، مجدد خشک شد.

خشک بخش وسیعی از تالاب هامون در حالی روی داده که مدیرکل محیط زیست سیستان و بلوچستان شهریور امسال از دریافت 11 میلیون دلار اعتبار ملی و بین المللی برای محیط زیست استان خبر داد که بخشی از آن برای مدیریت تالاب هامون هزینه شده است.

بررسی تصاویر ماهواره لندست نشان می دهد که تالاب هامون در سال‌های اخیر به تالابی فصلی تبدیل شده است و با وجود ورود سیلاب های قابل توجه به آن، هنوز از ظرفیت این سیلاب ها برای احیای حتی بخش‌های کوچکی در تالاب اقدام کنیم، استفاده نشده است.

احیای تالاب هامون در دست اجراست

با این وجود معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست در سفر اخیر خود به سیستان و بلوچستان اعلام کرد که برنامه احیای تالاب هامون یک اولویت و یک برنامه همه جانبه در دست اجرا است.

احمدرضا لاهیجان زاده افزود: در این برنامه پهنه تالاب هامون، برنامه ها و طرح های در دست اجرا، ورودی های آب به تالاب، وضعیت فعلی کانونهای گرد و غبار، پروژه های اجرا شده و در دست اجرا و تاثیرات آنها بر حیات تالاب بین المللی هامون و هوای پاک شمال استان مورد بررسی قرار گرفته است.

وی سدسازی در مسیر ورود آب به تالاب بین المللی هامون را چالش تالاب دانسته و گفته است: سد سازی‌هایی که مانع ورود آب به تالاب بین‌المللی هامون می‌شود مشکلاتی برای آن ایجاد کرده و بر این اساس ورود حق آبه از محل چاه نیمه‌ها باید بر اساس برنامه‌ای دقیق، مدون و بر اساس نیازهای تالاب برنامه‌ریزی و انجام شود.

وحید پورمردان مدیرکل محیط زیست سیستان و بلوچستان نیز در آخرین جلسه کارگروه احیای تالاب هامون با تأکید بر اینکه هامون یکی از دغدغه های سازمان محیط زیست است گفت که برنامه‌های متعددی برای احیای هامون و کاهش اثرات خشکسالی در دستور کار است.

وی لایروبی مسیرهای آب در تالاب برای هدایت آب به نقاط بحرانی کانون گردو غبار، مطالعات احیا و... را از جمله اقدامات این سازمان عنوان کرد و گفت: احیای تالاب هامون یک پروژه طولانی مدت است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار