100 درصد مساحت تالاب جازموریان خشک شد

جولان دوباره ریزگردها جنوب شرق کشور را تهدید می کند

زاهدان (پانا) - بر اساس آخرین تصاویر دریافتی از ماهواره لندست، تالاب جازموریان که حدود 100 درصد مساحت آن در ابتدای امسال آبگیری شده بود اکنون به صورت کامل خشک شده است.

کد مطلب: ۱۱۴۹۳۱۴
لینک کوتاه کپی شد
100 درصد مساحت تالاب جازموریان خشک شد

بررسی آخرین تصاویر ماهواره نشان می دهد که مهمترین تالاب مرکز سیستان و بلوچستان که با استان کرمان نیز مشترک است، به طور کامل خشک شده و مدت هاست هیچ آبی به سمت آن رها نشده است.

خشک شدن تالاب جازموریان در حالی است که وحید پورمردان مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان اردیبهشت امسال و پس از بارندگی های کم سابقه سال آبی گذشته، خبر از احیای این تالاب داد و گفت که روان آب‌ها و سیلاب‌های حوضه آبریز جازموریان موجب احیای این تالاب شده است.

اما حالا بررسی تصاویر ماهواره لندست و مودیس نشان می دهد تمام آب هایی که در اثر سیلاب های زمستان و بهار گذشته به جازموریان ریخته بود، تبخیر شده و تالاب به طور کامل خشکیده است.

پس از خشک شدن بخش وسیعی از تالاب هامون که بیش از5 هزار کیلومتر مربع برآورد می شود، خشک شدن کامل جازموریان بزرگترین چالش محیط زیستی سیستان و بلوچستان است که با وجود آبگیری کامل آن در ابتدای سال، حالا دیگر هیچ اثری از آن نیست.

خروجی شاخص NDWI تصاویر ماهواره لندست و سنجنده مودیس نشان می دهد که مساحت پهنه آبگیری شده تالاب جازموریان در ابتدای امسال در 10 سال اخیر بی سابقه بوده است. مقداری که مسئولان محلی محیط زیست نیز ابتدای امسال بارها به آن اشاره کردند.

مرجان شاکری مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان فروردین امسال در این رابطه گفته بود بر اساس تصاویر ماهواره مشخص شده است که بیش از 80 درصد تالاب جازموریان در نتیجه بارش های اخیر آبگیری شده و پیش بینی می شود با ادامه بارندگی ها 100 درصد مساحت آن آبگیری شود.

وی در عین حال توضیح داد که تالاب جازموریان به علت تغییر اقلیم و احداث سدهای متعدد بر روی رودخانه های حوضه آبریز آن دچار خشکسالی شده و به یکی از کانون های گرد و غبار جنوب شرق کشور تبدیل شده است.

جازموریان کانون ریزگردهای جنوب کشور

به گفته مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان، تالاب خشک جازموریان منشأ 25 درصد گردوغبار های کشور است که وزش بادهای فراوان در این منطقه، موجب تشکیل توده های عظیم گردوغبار و نفوذ آن به استان های اطراف می شود.

فرزانه قادری نسب از پژوهشگران کشور در مقاله علمی دریافته که گرد و غبار ناشی از تالاب جازموریان به سواحل دریای عمان و حاشیه خلیج فارس نفوذ کرده و این مناطق را تحت تأثیر قرار می دهد.

وی خشک شدن تالاب جازموریان را از چالش های مهم استان های کرمان و سیستان و بلوچستان دانسته که گردوغبار ناشی از آن اخیراً گریبان گیر مردم شده است.

آمار کیفیت هوا در استان‌های کرمان و سیستان و بلوچستان نیز نشان می دهد که سایه روزهای گردوغباری در جنوب و شرق کشور سنگین است و سهم جازموریان در تولید و انتشار این آلودگی ها قابل توجه است.

سید اسعد حسینی محقق اردبیلی در مقاله ای پی برده است که 22 ایستگاه هواشناسی چهار استان سیستان و بلوچستان، کرمان، هرمزگان و خراسان جنوبی در طول سال های 1984 تا 2013 تعداد 11 هزار و 616 روز را همراه با پدیده گردوغبار سپری کرده اند.

جازموریان؛ مرکز تنظیم اکوسیستم شرق کرمان و غرب سیستان و بلوچستان

مجتبی شجاعی فرماندار شهرستان دلگان در جنوب سیستان و بلوچستان نیز چندی پیش اعلام کرد اقدامات نسنجیده و سدسازی در حوضه آبریز تالاب جازموریان در کرمان حاشیه این تالاب در سیستان و بلوچستان را به منطقه ای پرمخاطره تبدیل کرده که هر ساعت تاخیر در چاره اندیشی جازموریان را به سرنوشت تالاب هامون دچار می کند.

به گفته وی تالاب جازموریان به عنوان مرکز تنظیم اکوسیستم های شرق کرمان و غرب سیستان و بلوچستان که در گذشته آب آن شیرین بود، بر اثر یکجانبه گرایی استان کرمان و عدم ‌حساسیت مسئولان سیستان و بلوچستان در گذشته و احداث سدهای متعدد بر روی رودخانه هایی از جمله هلیل رود خشک شده است.
فرماندار شهرستان دلگان افزود: خشک شدن بخش اعظمی از این دریاچه و مراتع اطراف آن‌ آسیب های زیست محیطی، اجتماعی و اقتصادی زیادی را برای مردم ساکن در حاشیه این تالاب ایجاد کرده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار