نوری، نماینده سابق مجلس در گفت و گو با پانا

سریالهای آسیای شرقی و ترکی همه دنیا را گرفته اما نقش ما در این زمینه کم رنگ است

ساخت سریال های قوی برای تقابل با هجمه رسانه ای غرب یک ضرورت عینی است/گاهی ممکن است مسائل ضد فرهنگی مثل عدم رعایت عفت کلام در بعضی فیلم ها دیده شود/

تهران (پانا) - سیدراضی نوری نماینده مردم شوش در مجلس دهم با اشاره بر اینکه در زمینه فرهنگی و اعتقادی بیشترین هجمه از سوی دشمنان نظام صورت گرفت است، بر جدی گرفتن ابزارهای فرهنگی از جمله فیلم و سریال تاکید ورزید.

کد مطلب: ۱۱۴۷۶۳۲
لینک کوتاه کپی شد
سریالهای آسیای شرقی و ترکی همه دنیا را گرفته اما نقش ما در این زمینه کم رنگ است

سید راضی نوری نماینده مردم شوش در مجلس دهم دغدغه های بسیاری درباره وضعیت جامعه مسائل اجتماعی و همچنین رویکرد صداو سیما در ساخت سریالهای اجتماعی دارد با او گفت و گویی داشتیم که می توانید آن را بخوانید.

به نظر شما اصلی ترین بحرانی که امروزه خانواده ایرانی با آن مواجه است، چیست؟
مهمترین رکن تشکیلات یک مجموعه اجتماعی خانواده است و اسلام و مکتب تشیع در خصوص اهمیت خانواده و تربیت نسل های آینده تاکید ورزیده است، در نتیجه ما باید برای خانواده اهمیت ویژه ای قائل شویم. امروزه دشمنان ما برنامه ریزی کرده اند که از طرق مختلف به خانواده‌ها هجمه وارد کنند، مهمترین این هجمه ها اعتقادی- فرهنگی است که از طریق ماهواره، اینترنت و فضای مجازی که امروزه به عنوان یک دشمن به تمام معناست، وارد خانواده ها شده است. این تهدید قاعدتا مهمترین تهدید برای خانواده‌ها به شمار می آید و شرایط موجود می طلبد که خودمان را برای مقابله با این شرایط آماده کنیم.
ما نمی توانیم چشمانمان را ببندیم یا سرمان را زیر برف کنیم و بگوییم مشکلی نیست یا بیاییم در یک جاهایی از ورود آنها جلوگیری کنیم، بالاخره این مسائل وجود دارد، چاره ای جز اینکه ما در قبال آنها به دنبال راه حل باشیم، نیست.

چه عواملی بنیان خانواده ایرانی را تهدید می کند؟

عواملی که بنیان خانواده را مورد هجمه خودش قرار می دهد، بیشتر اعتقادی- فرهنگی است، برای اینکه خانواده را از هم بپاشند، حتما از مسائل مبتذل و مسائلی که با شان یک خانواده و ارکان آن منافات دارد، ورود می کند، جوانان ما را منحرف می کنند و به سمت ابتذال و لاابالی گری سوق می دهند و کم کم آن ریشه های اصلی و اساسی خانواده را از هم می پاشند.

فیلم و سریال هایی که ساخته می شود چقدر به شرایط حال حاضر خانواده های ایرانی نزدیک است؟

مجموعه های تلویزیون یا صدا و سیما وقتی که بخواهند با فرهنگ ایرانی- اسلامی هم سو باشند، باید یک برنامه های طولانی مدت و همچنین هزینه های هنگفت صرف کنند. تا به امروز عملکرد صدا و سیما و مجموعه های مختلفی که رهبر انقلاب به این ها متذکر می شود، خوب بوده است؛ ولی واقعیت این است که کافی نیست. ما اگر بیاییم در قبال آن هجمه های ابتذالی که دشمن برای خانواده‌ها طرح ریزی کرده است، فیلم و سریال های متنوعی چه از نظر محتوا، چه از نظر تنوع بسازیم، در آینده باید شاهد سریال های بیشتر و با محتوای اعتقادی - فرهنگی و ایران- اسلامی باشیم. البته متاسفانه در صدا و سیما گاهی ممکن است مسائل ضد فرهنگی مثل عدم رعایت عفت کلام که در بعضی فیلم ها دیده می شود، دیده شود، ما انتظار داریم که در این خصوص نظارت بیشتری توسط اساتید برجسته فرهنگ اسلامی چه در دانشگاه و چه در حوزه علمیه مد نظر قرارگیرد.

سطح اثر گذاری فیلم هایی که از شبکه آی فیلم به نمایش در می آیند، چقدراست؟

سریال هایی که مسائل و مشکلات اجتماعی را منعکس می کند و خانواده ها را بتواند یاری کند، قطعا تاثیر گذار خواهد بود، فیلم های ترکی، آسیای شرقی مثل کره جنوبی و هنگ کنگ و.... همه جا را گرفته ولی فیلم هایی که واقعا مشکلات اجتماعی را منعکس کند، منحصر به تولیدات خودمان است. البته ما در این باره کتاب‌های بسیار زیاد و ادبیات غنی داریم که می تواند ایده های بسیار خوبی برای فیلمنامه باشند.

با توجه به اینکه شبکه آی فیلم یک شبکه برون مرزی است، نمایش سریال هایی که غالبا حامل فرهنگ جامعه ما هستند چقدر می تواند در شناخت جامعه ایرانی برای جهانیان موثر واقع شود؟

این شبکه در قالب سفیر، اعتقاد و فرهنگ ما را به کل جهان منعکس می کند و تنها یک مجموعه نمایش فیلم و سریال نیست، در واقع کل جمهوری اسلامی و اعتقادات فرهنگی و دینی ما را به کل جهان منعکس می‌کند و به خصوص مسائل و مشکلاتی را که اجتماع امروز گریبان‌گیر کل خانواده ها در کل جهان شده است، مورد نظر دارد. اگر بیاییم این مسائل سنتی که در پیش داشتیم و از اعتقادات ریشه دار برخوردار است با مسائلی که امروز ما با آن سروکار داریم تلفیق کنیم و یک مجموعه غنی از اعتقادات، فرهنگ و مسائل اجتماعی را که آموزنده باشد، منعکس کنیم؛ می‌تواند هم خانواده ها را تقویت و هم مخاطب بیشتری را جذب کند.

به نظر شما میزان موفقیت این شبکه در فرامرزها چقدر است؟

وقتی که مسائل اجتماعی و مشکلات خانواده‌ها را مطرح و آن ها را تحلیل کند و بعد از آن راهکارها را در قالب فیلم نشان دهد، می تواند طرفداران خوبی پیدا کند.
چه چشم اندازی برای آینده شبکه های برون مرزی متصور هستید؟

همه دست اندرکاران نظام باید همت بیشتری به خرج دهند، آنچه که دغدغه رهبری است را اجرایی کنند، بایستی در صدا و سیما نیز فیلم و سریال هایی که متضمن اعتقادات دینی و فرهنگی ما باشد بیشتر مورد توجه قرار داد، امیدواریم که در این خصوص سرمایه‌گذاری بیشتری شود تا در جهان حضور پر رنگ تری داشته باشیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار