معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان‌غربی؛

شاخص‌های کتابخانه‌ای، از مهم‌ترین شاخص‌های ارزیابی روند توسعه در کشورها است

ارومیه (پانا) - خدیجه معصومی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان غربی به ارائه گزارشی از عملکرد اداره کل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان‌غربی و وضعیت انجمن کتابخانه‌های عمومی پرداخت و گفت جلسات انجمن، نقش مهمی در پیشبرد اهداف نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور داشته است.

کد مطلب: ۱۱۴۶۷۶۵
لینک کوتاه کپی شد
شاخص‌های کتابخانه‌ای، از مهم‌ترین شاخص‌های ارزیابی روند توسعه در کشورها است

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان‌غربی، دومین جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی استان به ریاست علی مصطفوی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان‌غربی و با حضور خدیجه معصومی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان‌غربی؛ حجت الاسلام والمسلمین ناصر خدایاری، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان؛ محمد عابدی، مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری؛ هادی طباطبایی، مدیرکل فرهنگی و اجتماعی استانداری؛ علی حیدرزاده، نماینده اداره کل راه و شهرسازی استان؛ رضا علی‌نژاد، نماینده سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌غربی؛ بهزاد رستمی، رئیس اداره امور همکاری های اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان و سایر اعضای انجمن در استانداری آذربایجان‌غربی برگزار شد.

در ابتدای این جلسه، خدیجه معصومی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان به ارائه گزارشی از عملکرد اداره کل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان‌غربی و وضعیت انجمن کتابخانه‌های عمومی پرداخت و گفت: جلسات انجمن نقش مهمی در پیشبرد اهداف نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور داشته و در حل و فصل مشکلات کتابخانه‌های عمومی بسیار مؤثر است.

وی ادامه داد: استان آذربایجان‌‌غربی در مجموع دارای 35 انجمن است. 1 انجمن استان، 17 انجمن شهرستان، 13 انجمن بخش و 4 انجمن شهر و در شرایط فعلی و با توجه به تداوم محدودیت‌های ناشی از ویروس کرونا، تلاش خواهد شد تشکیل جلسات انجمن با رویکرد مجازی و با قوت ادامه یابد.

معصومی اظهار کرد: در طول سال جاری 27 جلسه انجمن تشکیل شده است که بیشترین تعداد جلسه را شهرستان ارومیه داشته است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان گفت: در استان آذربایجان‌غربی 71 باب کتابخانه عمومی نهادی و 24 باب کتابخانه عمومی از نوع مستقل و مشارکتی وجود دارد. 11 شهر در آذربایجان غربی فاقد کتابخانه است که امید است با همراهی مسئولین شهرهای مربوطه به زودی به کتابخانه عمومی مجهز شوند.

معصومی تصریح کرد: اصلی ترین منبع درآمد کتابخانه‌های عمومی سهم نیم درصدی آنها از درآمدهای شهرداری‌ها است که می‌بایست مطابق ماده 6 قانون نحوه تأسیس و اداره کتابخانه‌های عمومی پرداخت شود. نبض اقتصادی کتابخانه‌های عمومی در گرو پرداخت به موقع و کامل این سهم است و در سال 99 پرداخت این سهم نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد 113 درصدی داشته است.

معصومی ادامه داد: از مهم‌ترین طرح‌های فرهنگی اجرا شده در کتابخانه‌های عمومی استان از ابتدای سال جاری می‌توان طرح «چهل برگ حماسه» در راستای گرامیداشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس، طرح «کتابخانه تابستانه» در راستای غنی سازی اوقات فراغت، پویش «وقف کتاب، خیر ماندگار» در راستای غنی سازی منابع کتابخانه‌های عمومی و ترویج سنت وقف کتاب و طرح «کتاب پیک» با هدف تداوم امانت منابع کتابخانه‌ای به اعضای کتابخانه‌های عمومی در ایام شیوع بیماری کرونا که برای اولین بار در کتابخانه‌های عمومی آذربایجان‌غربی در حال اجرا است را نام برد.

در ادامه، پیرامون مواردی چون بررسی مصوبات جلسه اول انجمن، مشکلات بودجه‌ای کتابخانه‌های عمومی، راه‌اندازی کتابخانه سیار، پروژه تخریب و بازسازی کتابخانه‌های علامه طباطبائی ارومیه، ابن سینای سردشت، علامه دهخدا میاندوآب و شهید علی علمی نقده بحث و تبادل نظر شد.

علی مصطفوی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان‌غربی گفت: کتابخانه‌های عمومی یک نهاد عمومی غیر دولتی هستند که به دلیل وظایف گسترده‌ای که دارند جهت رسیدن به اهداف خود نیازمند مساعدت و یاری تمامی دستگاه‌های اجرایی هستند و تمامی دستگاه‌های اجرایی از لحاظ قانونی و عرفی موظف به همراهی با کتابخانه‌های عمومی هستند.

وی با تأکید بر لزوم ترویج فرهنگ کتابخوانی گفت: شاخص‌های کتابخانه‌ای، از مهم‌ترین شاخص‌های ارزیابی روند توسعه در کشورها است و زیربنای هر توسعه‌ای، توسعه علمی است که با توسعه کتابخانه‌ها تحقق خواهد یافت.

در این جلسه، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان‌غربی از اداره کل کتابخانه‌های عمومی آذبایجان‌غربی جهت اجرای طرح «کتاب پیک» و تداوم امانت منابع کتابخانه‌ای در ایام شیوع بیماری کرونا تشکر و قدردانی کرد و بر لزوم همکاری دستگاه‌های اجرایی در اجرای این طرح تأکید کرد.

پیگیری‌های لازم جهت افتتاح کتابخانه در شهرهای فاقد کتابخانه، استفاده از ظرفیت دفاتر تسهیل‌گری جهت توسعه کتابخوانی و کاهش آسیب‌های اجتماعی، تخصیص اعتبار توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی جهت راه اندازی کتابخانه سیار در مناطق محروم، حمایت تمامی دستگاه‌های اجرایی استان در اجرای طرح کتاب پیک، پیگیری جذب نیم درصد درآمد از شهرداری‌ها توسط دفتر امور شهری و شوراهای استانداری، برقراری منظم جلسات انجمن به منظور پیگیری مشکلات کتابخانه‌های عمومی، تخصیص اعتبار صد در صدی برای تکمیل پروژه کتابخانه علامه دهخدای میاندوآب، افزایش اعتبار برای پروژه بازسازی کتابخانه ابن سینای سردشت مصوبات این جلسه بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار