بزرگداشت چهار استاد مستندساز فقید در سینما حقیقت

تهران (پانا)-آیین بزرگداشت چهار استاد مستندساز فقید سینمای ایران، در چهاردهمین دوره‌ جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت برگزار می‌شود.

کد مطلب: ۱۱۴۵۱۷۲
لینک کوتاه کپی شد
بزرگداشت چهار استاد مستندساز فقید در سینما حقیقت

به گزارش روابط عمومی جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت، آیین بزرگداشت این دوره‌ی سینماحقیقت به ذکر نام و خاطره‌ی زنده‌یادان استاد منوچهر طیاب، خسرو سینایی، اکبر عالمی و حمید سهیلی اختصاص یافته است که امسال بصورت آنلاین برگزار خواهد شد.

استاد منوچهر طیاب سال 1316 در تهران بدنیا آمد. او دانش‌آموخته‌ی رشته معماری در دانشگاه فنی وین و فارغ‌التحصیل کارگردانی سینما و تلویزیون از دانشکده سینمایی آکادمی دولتی موسیقی و هنرهای نمایشی اتریش بود.

طیاب از سال 1342 با ساخت فیلم «سفال» به حرفه‌ی مستندسازی روی آورد و طی 57 سال فعالیت مداوم، نزدیک به 100 فیلم ارزشمند میراث فرهنگی و تاریخی را کارگردانی کرد.

لرستان، کهن سرزمین قوم کاسیت (1396) آخرین اثر مستند وی بود که در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی تهیه شد.

سال گذشته و در جریان برگزاری سیزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت، ضمن نکوداشت استاد منوچهر طیاب و نمایش آثار منتخب وی، از این پیشکسوت سینمای مستند با اهدای نشان فیروزه حقیقت تقدیر بعمل آمد.

استاد طیاب شهریورماه 99 به دلیل ابتلا به بیماری سرطان، در شهر وین اتریش درگذشت و در آرامگاه مرکزی این شهر به خاک سپرده شد.

استاد خسرو سینایی متولد سال 1319 در شهر ساری؛ نویسنده، کارگردان سینما، مستندساز و آهنگساز ایرانی، در کارنامه‌ی هنری خود آثاری چون تهران امروز، هیولای درون، مرثیه گمشده، یار در خانه، در کوچه‌های عشق، کوچه پاییز، عروس آتش، گفتگو با سایه، مثل یک قصه، کویر خون، جزیره رنگین را به ثبت رسانده است.

وی سازنده‌ی مستندهای «میان سایه و نور» و «عبور از نمی‌دانم» برای این «مرکز» بوده است.

در چهارمین دوره‌ی جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت که 10 سال پیش برگزار شد، از این فیلمساز مؤلف تقدیر بعمل آمده بود.

آخرین حضور خسرو سینایی در محافل هنری، به مراسم بزرگداشت بزرگان سینمای مستند آقایان منوچهر طیاب و احمد ضابطی‌جهرمی در سیزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت (1398) برمی‌گردد که با حضور در این رویداد، به تقدیر از این عزیزان پرداخت.

سینایی که از بیماری کمردرد و عفونت داخلی رنج می‌برد، پس از بستری شدن در بیمارستان و عمل مهره‌های کمر، به دلیل ابتلا به بیماری کرونا، در مرداد 99 جان به جان آفرین سپرد.

دکتر اکبر عالمی متولد سال 1324 در شهر اهواز و فارغ‌التحصیل دانشکده هنرهای دراماتیک دانشگاه تهران، دانشگاه تربیت مدرس و دارای مدرک دکترای سینما از انگلستان بود.

او در عرصه‌ی مستندسازی، بیشتر در زمینه‌ی ساخت مستندهای صنعتی فعالیت داشت و بیش از 30 اثر مستند صنعتی را برای صنایع داروسازی، پتروشیمی، نساجی و... کارگردانی و تهیه کرد.

عالمی مجری و کارشناس برنامه‌های موفق تلویزیونی «آن روی سکه» و «هنر هفتم» نیز بود.

وی در زمینه‌ی سینمای انیمیشن نیز فعال بود و در آستانه‌ی 50 سالگی صنعت انیمیشن ایران (سال 1387)، به عنوان دبیر نخستین همایش ملی انیمیشن ایران که توسط مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی برگزار شد، فعالیت داشت.

اکبر عالمی مدیریت گروه انیمیشن دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده هنر و معماری و دانشگاه هنر را نیز برعهده داشت.

وی مهرماه 99 در حالی که مشغول ساخت مستندی با موضوع کرونا بود، به دلیل ابتلا به این ویروس مرموز درگذشت.

حمید سهیلی مظفر سال 1327 در تهران متولد شد و در طول 40 سال فعالیت فرهنگی، هنری، بیش از یکصد مستند ایران‌شناسی را تهیه و کارگردانی کرد.

وی در دوره‌ی فیلمسازی خود، به همکاری با برخی بزرگان هنر ایران نظیر بهرام بیضایی، داریوش مهرجویی، آیدین آغداشلو، نادر ابراهیمی، اسماعیل میرفخرایی و... پرداخته بود.

سال 1398 مجموعه 33 قسمتی «معماری ایرانی» حمید سهیلی که طی سال‌های 62 تا 71 ساخته شده بود، توسط یونسکو ثبت جهانی شد.

وی آخرین فیلم خود «قزوین: کتابت، خوشنویسی، فرهنگنامه» را در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی تهیه و کارگردانی کرد. در این فیلم مستند حرکت تاریخی خط و خوشنویسی و کتابت و فرهنگنامه، از گذشته‌های دور تا زمان معاصر، مورد بررسی قرار می‌گیرد.

این مستندساز باسابقه‌ی میراث فرهنگی ایران، پس از یکدوره طولانی بیماری دیابت، شامگاه سی‌ام شهریورماه 98 به دیار باقی شتافت.

‌مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی سازمان امور سینمایی کشور، چهاردهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» را به دبیری محمد حمیدی مقدم، از 25 آذر تا 2 دی‌ماه 99 و با توجه به شیوع جهانی بیماری کووید 19 بصورت مجازی و نمایش برخط (آنلاین) برگزار خواهد کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار