در مصاحبه با رادیو گفتوگو؛
تورانی: توسعه «درسپژوهی» بیشتر از بودجه نیازمند باور است
تهران (پانا) - رئیس سابق سازمان پژوهش و برنامهریزی درسی آموزش و پرورش بر این اعتقاد است که توسعه درسپژوهی در آموزش و پرورش بیشتر از بودجه و اعتبارات نیازمند باور و شناخت است که خوشبختانه معلمها با اینگونه مفاهیم و واژههای نو آشنا هستند.
 
                
    به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادیو گفتوگو، ذاکری عضو انجمن ایرانی تعلیم و تربیت و مدرس دانشگاه فرهنگیان در برنامه «گفتگوی علمی» در رابطه با مفهوم درسپژوهی گفت: معلمها باید فرصت یادگیری را برای دانش آموزان خود در مدارس فراهم کنند و به بیانی دیگر، درس را با یک پرسش شروع کنند و دانش آموزان را مشارکت دهند.
    
    وی تصریح کرد: ما معلمها گاهی فراموش میکنیم که شناخت مقدم بر رشد است و به همین دلیل هم فقط بر رشد انسانی تأکید میکنیم که بسیار پیچیده و پیش بینی ناپذیر است.
    
    عضو انجمن ایرانی تعلیم و تربیت گفت: کار اصلی معلم ایجاد موقعیتهای یادگیری و در واقع شعور و شور زندگی و خداشناسی و هستیشناسی است اما در نظریات جدید معلم را تسهیلگر معرفی میکنند.
    
    مدرس دانشگاه فرهنگیان همچنین با اشاره به اهمیت علاقه و تعهد معلمها گفت: سلامت روان مربی و فراگیران در گرو علاقه و تعهد معلم و احیای فضای یادگیری است.
    
    در ادامه، حیدر تورانی رئیس سابق سازمان پژوهش و برنامه ریزی وزارت آموزش و پرورش گفت: درس پژوهی به عنوان یک رویکرد بلند مدت و کیفی شناخته شده و به همین دلیل هم همواره در حال گسترش است.
    
    وی وضعیت آموزش و پرورش ایران در حوزه درس پژوهی را نامطلوب و در عین حال تا حدی هم قابل قبول خواند و افزود: اقدامات و مطالعات بسیار خوبی در این زمینه طی دو دهه اخیر انجام شده و طرحها و واژههایی مانند «معلم پژوهنده» و «دانش آموز پرسشگر» هم از تأثیرات همین اقدامات در حوزه درس پژوهی است.
    
    عضو هیئت علمی مطالعات آموزش و پرورش تأکید کرد: درس پژوهی باید در لایههای مختلفِ تدریس و طراحی و ارزشیابی معلمها از دانش آموزان گنجانده شود و اسناد بالادستی کشورمان هم حامی چنین تفکراتی هستند.
    
    تورانی بر این اعتقاد است که توسعه درس پژوهی در آموزش و پرورش بیشتر از بودجه و اعتبارات نیازمند باور و شناخت است که خوشبختانه معلمها با اینگونه مفاهیم و واژههای نو آشنا هستند.
    
    رئیس سابق سازمان پژوهش و برنامهریزی درسی وزارت آموزش و پرورش، «درس پژوهی» را یک چرخه پژوهشگری در فرآیند یادگیری دانش آموزان خواند و گفت: درس پژوهی یک نوع فعالیت اشتراکی معلمها برای طراحی دروس و رویکردی برای توسعه حرفهای معلم هاست چراکه منجر به ارتقای یادگیری و اصلاح و بهبود آموزش میشود.
    
    وی با اشاره به مراحل درس پژوهی بیان کرد: درس پژوهی از مرحله تشکیل گروه درسپژوهی در مدرسه شروع میشود و با تعیین اهداف و طراحی توسط معلم به مرحله اجرا در میآید.
    
    تورانی تفکرپژوهی را محصول روح جستجوگر، پرسشگر و نقاد و عقل جمعی دانش آموزان در مدرسه دانست و گفت: اکثر معلمهای کشورمان در همین ایام کرونایی با خلاقیت کامل، دانش آموزان را مدیریت کردند و اجازه ندادند که یادگیری تعطیل شود.
  
 
   
   
							
ارسال دیدگاه