شبکه بهداشت و درمان ملارد:

آمادگی جهت مقابله با آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در ملارد

ملارد(پانا)- آنفلوآنزای پرندگان، بیماری تنفسی، واگیردار ویروسی طیور اهلی، صنعتی و سایر پرندگان است که به وسیله ویروس های تیپ A آنفلوآنزای پرندگان ایجاد می‌شود.

کد مطلب: ۱۱۴۳۰۰۶
لینک کوتاه کپی شد
آمادگی جهت مقابله با آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در ملارد

با توجه به سد میان‌گونه‌ای ویروس‌های آنفلوآنزا، انسان به دو شکل به ویروس‌های آنفلوآنزای پرندگان آلوده می‌شود. روش قدیمی یا کلاسیک، عبارت از انتقال یا جابجایی هر دو ویروس‌های آنفلوآنزای پرندگان و انسان به یک گونه دامی واسط مانند خوک و گراز است. این دام‌ها، توانایی مخلوط کردن ژن‌های ویروس‌های آنفلوآنزای انسان و پرندگان را دارند. به عبارتی دیگر در اثر بازآرایی یا آرایش مجدد ژن‌های آنفلوآنزا در سلول‌های پوششی نای خوک، ویروس‌های پرندگان توانایی انتقال به افراد انسانی را پیدا می‌کنند. با توجه به توضیحات داده شده مرغداران، کارگران و کارکنان مرغداری‌ها و سایر طیور صنعتی مانند بوقلمون، اردک، شترمرغ و بلدرچین و همچنین پارک‌های پرندگان و دامپزشکان با احتمال زیادی برای درگیرشدن با ویروس‌های قابل انتقال به انسان مواجه‌اند.

به منظور آمادگی مقابله با این بیماری، گردهمایی با حضور معاون بهداشت شبکه ملارد، عبداللهی‌پور، کارشناسان و سرپرست واحدهای ستادی با هدف هماهنگی و ایجاد آمادگی مدیریت طغیان آنفلوانزای فوق حاد پرندگان تشکیل شد.

قربانی کارشناس بیماریها در خصوص آمار تلفات مرغ در سال‌های قبل و اینکه این تلفات بار اقتصادی و بهداشتی دارد، صحبت کرد. همچنین درباره‌ی بیماری آنفلوانزا در انسان و پرندگان و لزوم اقداماتی جهت مدیریت طغیان، مانند واکسیناسیون و پروفیلاکسی دارویی و پایش روزانه تب و بررسی علائم آنفلوانزا و نظارت بهداشت محیط بر معدوم‌سازی مرغ توسط تیم‌های مدیریت طغیان شبکه مباحثی را مطرح کرد.

عبداللهی‌پور اقدامات پیشگیرانه ایمن‌سازی و آموزشی در مرغداری‌ها و ایجاد هماهنگی درون‌بخشی(واحدها و مراکز) را بیان کرد و بعد از تبادل نقطه نظرات اعضای کمیته و اعلام آمادگی، مصوباتی به تصویب رسید .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار