در گفت‌وگو با پانا:

آجرلو: حقوق ماهانه کافی است؛ عصرها رایگان درس می‌دهم

تهران (پانا) _ آجرلو ۳۳ سال است که در مدرسه دارالتوحید روستای گل زمین آوج تدریس می‌کند، دانش‌آموزان این روستا در این روز‌های کرونایی به اینترنت دسترسی ندارند و این معلم ایثارگر صبح و عصر حضوری به آن‌ها درس می‌دهد؛ آن چیزی که این معلم عاشق و سخت کوش را خاص کرده ۲۹ سال تدریس رایگان در نوبت عصر است. معلم مدرسه دارالتوحیدگل زمین از شهرستان آوج قزوین، این روزها کلاس‌هایش دایر است.

کد مطلب: ۱۱۴۱۶۳۰
لینک کوتاه کپی شد
آجرلو: حقوق ماهانه کافی است؛ عصرها رایگان درس می‌دهم

سیف الله آجورلو معلم متعهد آموزشگاه دارالتوحید روستای گل‌زمین در 150 کیلومتری قزوین است که با وجود ۳۳ سال سابقه کاری شوق معلمی او را هر روز راهی کلاس درس می‌کند. این معلم فداکار در تمام ۳۳ سال سابقه خود به صورت دو شیفت در مدرسه حضور پیدا کرده که ۲۹ سال را هم در شیفت دوم رایگان تدریس کرده و حق الزحمه ای دریافت نکرده است.

آجورلو هدف خود از این اقدام خدا پسندانه و جهادی را خدمت به دانش‌آموزان روستا می‌داند که از امکانات زیادی بهره مند نیستند. اکنون که کلاس‌ها به صورت مجازی اداره می‌شود و دانش‌آموزان این روستا به دلیل نداشتن اینترنت باید از تحصیل جا بمانند، این معلم فداکار تصمیم گرفته کلاس‌های خود را در شیفت‌های بعدازظهر هم برگزار کند و بابت آن هیچ مزد و حقوقی دریافت نمی‌کند.

با این معلم متعهد گفت‌وگویی داشتیم تا از انگیزه این کارش بدانیم. متن گفت‌وگوی خبرنگار پانا را با وی می‌خوانید:

برای تدریس رایگان به مدت 29 سال چه انگیزه‌ای دارید؟

من معلم 6 پایه هستم هفته اول کرونا در سال گذشته از مسجد روستا استفاده کردم و با کلاس بندی کردن بچه‌ها در هر کلاس تعداد کمی را آموزش دادم. در این صورت 5 نفر 5 نفر توانستم بچه‌ها را آموزش دهم تا بتوانند همزمان با سایر دانش‌آموزان از آموزش عقب نمانند.

اما امسال کلاس اول یک دانش‌آموز، کلاس دوم 5 دانش‌آموز، کلاس سوم 3 دانش‌آموز، کلاس چهارم یک دانش‌آموز و کلاس ششم 3 دانش‌آموز دارم.

با توجه به اینکه اکنون در شرایط کرونا هستیم چرا شما در ازای آموزش خود به بچه‌ها حقوقی دریافت نمی‌کنید و دوست دارید این کار رایگان باشد؟

من دانشجوی دانشسرای تربیت معلم قدیم هستم در آن زمان استادان ما می‌گفتند که هیچوقت به خاطر حقوق کار نکنید اگر برای این چیزها می‌خواهید کار کنید و معلم شوید نباید معلم شوید.

وقتی که اوایل سال 70 وارد آموزش و پرورش شدم از همان زمان برای آموزش بچه‌ها وقت می‌گذاشتم؛ اکنون هم برای کامل شدن درس بچه‌ها به کلاس درس در شیفت عصر می‌روم. روستای گل زمین روستای بچگی خودم هست.

فاصله منزل شما تا محل تدریس به دانش‌آموزان چقدر است؟

فاصله منزل تا تدریس یک کیلومتر است که مسیر سخت و دشواری نیست چون روستای خودم هست پیاده مسیر را طی می‌کنم.

استقبال دانش‌آموزان از تدریس رایگان شما چطور بوده است؟

بچه‌های روستای ما مانند دیگر دانش‌آموزان کشورمان با استعداد هستند وقتی با معلم دوست شوند استقبالشان از این موارد نیز بالا می‌رود. همه آنان از شرایط کرونا اطلاع دارند، من برای این کار از خانواده‌های آنان و از خانه بهداشت اجازه گرفتم. جای هیچ نگرانی نیست تاکنون نیز بحث آموزش خوب پیش رفته است؛ در دفتر خود الکل ضدعفونی دارم حتی از بسیج آبگرم و استان البرز به ما ماسک و مواد ضدعفونی دادند اگر هم تمام شد تهیه می‌کنم.

به چه تعداد دانش‌آموز درس می‌دهید؟

امسال کل دانش‌آموزانم 14 نفر هستند؛ 7 دانش‌آموز دختر و 7 دانش‌آموز پسر البته 3 دانش‌آموز پیش دبستانی هم دارم.

چه توقعی از مسئولان دارید؟

من یک آرمان دارم و قصد دارم انشالله در اواخر شغل معلمی خود به آن برسم؛ آرزوی من این است که هر کلاس یک معلم داشته باشد من اکنون بالای 25 سال تنها در حال تدریس هستم. حتی در دهه 70، به تعداد 80 نفر دانش‌آموز درس دادم اما آرزو دارم این مشکل حل شود چرا که معتقدم نباید استعداد بچه‌ها هدر رود.

من معتقدم همین حقوق ماهانه کافی است این را هم تاکید می‌کنم که من برای دانش‌آموزان کاری نکردم شهدا برای ما کار انجام داده‌اند. از مسئولان می‌خواهم از نظر آموزشی به روستاها کمک کنند بسیاری از دانش‌آموزان روستایی برای انجام روند آموزشی خود به میکروسکوپ و یا حتی کاغذ آزمایشگاهی دسترسی ندارند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار