عملکرد دفاتر فنی‌ و حرفه ای و انتشارات سازمان پژوهش بررسی شد

تهران (پانا) - در جلساتی با حضور رییس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، معاونین و مشاوران، عملکرد شش ماهه دفاتر برنامه‌ریزی درسی و تولید بسته‌های تربیت و یادگیری فنی حرفه‌ای و کاردانش؛ و انتشارات وفناوری آموزشی به عنوان زیر مجموعه‌های معاونت برنامه‌ریزی درسی و تولید بسته‌های تربیت و یادگیری بررسی شد.

کد مطلب: ۱۱۳۹۹۸۲
لینک کوتاه کپی شد
عملکرد دفاتر فنی‌ و حرفه ای و انتشارات سازمان پژوهش بررسی شد

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، در جلسه بررسی عملکرد دفتر فنی وحرفه‌ای و کاردانش که امروز چهارشنبه 28 آبان ماه در سالن شهید سلیمی جهرمی برگزار شد، حسن ملکی معاون وزیر و رئیس سازمان گفت: معتقدم دو رکن علمی مشخص باید به‌ تدریج تکوین پیدا کند و به دو ستون خیمه تمدن ایرانی اسلامی تبدیل شود؛ یک رکن حوزه "علوم انسانی و علوم تربیتی" است که از طریق این علوم باید یک فضای ارزشی و معرفتی اصیل و ریشه‌دار ایجاد کنیم که هم لطافت و ظرافت داشته باشد و هم آمیخته به معرفت باشد.

فنی و حرفه ای و کاردانش، رکن سخت

معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: حوزه‌هایی مثل: زبان، حکمت، ادبیات و ... در قلمرو علوم انسانی قرار می‌گیرد که باید پیگیری کنیم. باید این ستون را استحکام ببخشید. این ستون تمدنی که از طریق علوم انسانی پایه‌گذاری می‌شود شرط لازم هست اما کافی نیست. این رکن، رکن نرم و لطیف است. رکن دیگر "فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش" است که رکن سخت خوانده می‌شود که عمدتاً بُعد مهارتی و عملی و گاهی بعد میدانی دارد.

ملکی افزود: اگر رکن دوم نباشد، رکن اول کفایت نمی‌کند. رکن دوم می‌تواند استلزامات نرم‌افزاری تمدن ایران اسلامی را تحقق ببخشد.

وی یادآور شد: با علوم انسانی فرهنگ را می‌سازیم و با فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش، ابزار و امور سخت را تهیه می‌کنیم و یکی از آسیب‌های جدی تمدن غرب الینه شدن به‌وسیله همین رکن دوم است.

وی گفت: حاصل رکن فنی‌وحرفه‌ای بعد صنعتی است و اگر با علوم انسانی همراهی نداشته باشد و به‌وسیله علوم انسانی تلطیف نشود صبغه‌ی انسانی به‌دست نیاید ممکن است به ضعف روحی و روانی بیانجامد. همین یعنی الینه شدن و از مدار انسانی خارج شدن است. تمدن غرب تک ساحتی از مدار اخلاق خارج است.

نیازمند سند راهبردی هستیم

علی محبی معاون برنامه‌ریزی درسی و تولید بسته‌های تربیت و یادگیری با تشریح و تکمیل گزارشات مدیران خود گفت: نیاز به سند راهبردی داریم که چشم‌انداز بلندمدت سازمان، راهبردها، اهداف و مأ‌موریت‌ها مشخص شود.

تدوین اهداف سازمانی با تأکید بر اثربخشی

محمد علوی تبار معاون توسعه منابع و پشتیبانی سازمان نیز بیان داشت: برنامه محوری به سازمان برگشته و لذا نظارت باید دقیق انجام شود و به همین منظور اهداف سازمانی با تأکید بر اثربخشی تدوین خواهد شد. سپس وضعیت دفتر فنی‌وحرفه‌ای از نظر بودجه و تحقق برنامه‌ها توسط علوی‌تبار مرور شد.

معاون توسعه منابع و پشتیبانی سازمان پژوهش گفت: طراحی کلان دوره‌های تحصیلی، طراحی و تولید طرحواره بسته‌های تربیت و یادگیری تألیف 23 عنوان کتاب نونگاشت از جمله برنامه‌های محقق شده‌ی این دفتر بوده است.

سرفصل های مورد توجه دفتر فنی و حرفه‌ای

افشار بهمنی مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی درسی و تولید بسته‌های تربیت ویادگیری در خصوص آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش از منظر برنامه‌محوری گزارشی ارائه داد و گفت: برنامه‌های تحولی دفتر و فرایند اجرایی که شامل باز طراحی دوره‌ تحصیلی فنی‌وحرفه‌ای و مهارتی، تکمیل اجزای بسته‌های تربیت و یادگیری و تدوین راهنما، باز طراحی و تدوین برنامه‌های درسی، بازطراحی بسته‌های تربیت و یادگیری، اجرای آزمایشی دوره تحصیلی، برنامه‌های درسی، بازآرایی شاخه کاردانش و تعدیل رشته‌های آن در شاخه‌های صنعت، کشاورزی، هنر و خدمات مورد توجه قرار گرفته است.

وی گفت: استانداردسازی فضا و تجهیزات با مشارکت سازمان نوسازی و توسعه مدارس و اصلاحات 42 عنوان کتاب درسی و درج معارف انقلاب اسلامی و تولید 40 عنوان فیلم ویژه هنرجویان از دیگر برنامه های مدنظر است.

دفتر انتشارات با دو دفتر دیگر هم‌آوایی و هم‌سویی داشته باشد

در جلسه بررسی عملکرد شش ماهه دفتر انتشارات و فناوری آموزشی، ملکی بیان داشت: سازمان پژوهش به مثابه پیکری که اعضا و اجزای گوناگون دارد، هر یک از اجزا کارکردی دارد، دفاتر برنامه‌ریزی درسی و تولید بسته‌های تربیت ویادگیری متوسطه نظری و کاردانش رسالت تولید برنامه‌های درسی رسمی را دارند. طوری‌که با یادگیری آن‌ها دانش‌آموزان دوره‌های تحصیلی را طی می‌کنند. این بخش رسمی و ثابت فعالیت‌های تعلیم و تربیتی سازمان است

وی گفت: دفتر انتشارات و فناوری بخش غنی‌ساز و توسعه فعالیت‌های تربیتی است به نحوی که اگر این بخش به نحو مطلوب کارایی داشته و برنامه‌ریزی کند. برنامه‌ریزی رسمی آن در دفتر تکمیل می‌شود، توسعه می‌یابد.

وی افزود: لازمه‌ی این مسئله این است که دفتر انتشارات با دو دفتر دیگر هم‌آوایی و هم‌سویی داشته باشد. هر چقدر این هماهنگی بیشتر باشد اقدامات دفتر وضوح بیشتری پیدا می‌کند و موجب یکپارچگی سازمان می‌شود. این پشتیبانی شبکه ملی رشد، ساماندهی کتاب‌ها و محصولات آموزشی، اجرای جشنواره تولید محتوای الکترونیک، برگزاری جشنواره فیلم رشد، انتشار مجلات رشد، تولید فیلم‌های الگوهای تدریس فنی‌وحرفه‌ای، باشگاه معلمان فیلم‌ساز، تولید اپلیکیشن رشد، تولید 32 وب‌سایت مجلات رشد.

جمع بندی ملکی از دفتر فنی و حرفه ای

ملکی در پایان جلسه با دفتر فنی و حرفه ای و کاردانش ادامه داد: امیدوارم دفتر فنی‌وحرفه‌ای تا پایان سال 3 کار را جمع‌بندی و انجام دهد. کار اول: طراحی دوره تحصیلی فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش است که تماماً انجام شود و با همه‌ی اجزاء و عناصر نقشه نوین برایش طراحی شود. کار دوم: کتاب‌های درسی فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش برای سال 1400 اصلاحات لازم برایش انجام شود. کار سوم: با سرعت عمل بازآرایی کاردانش انجام شود. ایشان گفت: موضوع مهارت‌آموزی حجم کتاب‌ها و فرهنگ ایرانی اسلامی در جای جای کتاب‌های درسی نمود پیدا کند.

وی موضوعاتی نظیر، تدوین برنامه‌ریزی الگو؛ محتواهای الکترونیک برای فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش؛ تبیین رویکرد دو بعدی فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش؛ کل‌نگری و آموزش عمومی (از دوره‌ی ابتدایی فرهنگ فنی‌وحرفه‌ای باید وارد مدرسه شود)؛ تدوین بسته‌ی تربیت و یادگیری از نظری چیستی، مختصات و در فنی‌وحرفه‌ای؛ برنامه اجرایی جهت کارآمد ساختن کاردانش در ارتباط با کارفرمایان؛ کمک به تهیه زیرساخت‌ها و استانداردهای تجهیزات آموزشی و تولید بسته‌های تربیت و یادگیری فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش را به عنوان رئوس برنامه‌های سال بعد پیشنهاد کرد.

جمع بندی ملکی از دفتر انتشارات

ملکی در جمع بندی عملکرد دفتر انتشارات و فناوری آموزشی گفت: سیاست‌های سازمان برای غنی‌سازی باید در قالب برنامه‌های کلی و راهبردی تدوین شود که توسط دو معاونت سازمان پیگیری شود.

وی گفت: ارزیابی کلی از عملکرد دفتر انتشارات مثبت است اما لازم است که از تکثر کارها و برنامه‌ها کاسته شود و کیفیت‌بخشی در اولویت باشد. به عمق برنامه‌ها اضافه شود و از پهنای آن کاسته شود. برنامه‌هایی معین، عمیق و مشخص در برنامه‌ی سال آینده تدوین شود.

وی اضافه کرد: دو دفتر دیگر برنامه‌هایشان مقید به زمان و زمینه است که نیازمند ارزیابی و برنامه عملیاتی است اما در دفتر انتشارات به جهت منعطف بودن ذاتی فعالیت‌ها، تولیدات آنچنان که باید مقید به زمان نیست اما زمان‌بندی نیز پیگیری می‌شود.

وی افزود: در برنامه‌ریزی سال آینده ویژگی و جهت‌گیری کلی برنامه‌های سازمان باید جهت‌گیری تحولی باشد. برنامه‌های ما باید غنی‌ساز برنامه‌های تحولی سازمان باشد. شبکه ملی رشد برای ما همچنان روی میز است و برنامه‌های مستمر آن را تقویت و توسعه دهد به نحوی که فراتر از تعلیم و تربیت رسمی دامنه‌اش گسترش یابد.

ملکی تاکید کرد: سامان‌دهی منابع آموزشی یعنی عملیاتی کردن قانون 828 در دفتر انتشارات؛ تعیین تکلیف و نسبت این دفتر و سازمان با فضای مجازی در قالب یک شیوه‌نامه و منشور معلم؛ غنابخشی مجلات رشد؛ برگزاری جشنواره‌های فیلم رشد، محتوای رشد، عکس رشد و جهت دار بودن این جشنواره‌ها متناسب با برنامه‌ها؛ حمایت از معلمان هنرمند، فیلمساز و نویسنده؛ توسعه فعالیت‌های انتشارات مدرسه؛ تولید محتوای الکترونیکی مناسب(محتوای الکترونیکی رقیب محتوای سنتی است)؛ تولید استانداردهای کتاب‌های آموزشی شناسایی و ارزیابی کتاب‌های بیرونی؛ مشخص کردن برنامه راهبردی مجلات رشد و طراحی موضوع QR برای هر فصل از کتاب ها باید در اولویت فعالیت ها، ماموریت ها و اقدامات دفتر انتشارات و فناوری آموزشی قرار گیرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار