مدیرکل انتقال خون استان تهران در گفت‌وگو با پانا

کاهش مراجعه اهداکنندگان پلاسما؛ زمستان پرخطری در پیش است

فقط ۲ درصد از بهبودیافتگان کرونا برای اهدای پلاسما مراجعه کرده اند

تهران (پانا) - مدیرکل انتقال خون استان تهران با بیان اینکه زمستان سختی با توجه به بحران کرونا در پیش است، گفت حدود 2.1 افرادی که شرایط اهدای پلاسما را داشته‌اند برای اهدای پلاسما مراجعه کرده‌اند.

کد مطلب: ۱۱۳۹۰۹۸
لینک کوتاه کپی شد
کاهش مراجعه اهداکنندگان پلاسما؛ زمستان پرخطری  در پیش است

هنوز واکسن موثری در درمان کووید19 در دنیا که مورد تایید سازمان جهانی بهداشت باشد، تایید نشده است هر چند اخیرا برخی کشورها اعلام کردند که موفق به تولید واکسن کرونا شده‌اند اما هنوز مُهر تایید از سوی سازمان جهانی بهداشت بر این تولیدات، نخورده است. این در حالی است که متخصصان می‌گویند فعلا تنها روش قابل اعتماد و در دسترس برای درمان بیماران کووید 19 استفاده از پلاسمای خون بیماران بهبود یافته از کرونا و تزریق آن به افراد مبتلاست. یکی از اجزا بسیار مهم پلاسما پادتن (آنتی‌بادی) است که برای مقابله با عوامل عفونی ضروری است. در افرادی که مبتلا به بیماری عفونی می‌شوند، میزان تولید این پادتن‌ها افزایش یافته و استخراج این مواد از بدن می‌تواند در درمان سایر بیماران موثر باشد. همزمان با همه‌گیری بیماری کرونا یکی از بهترین روش‌های درمان مبتلایان به کرونا استفاده از پلاسمای بهبودیافتگان است و این روش در کشورمان نیز دنبال می‌شود.

اهدای پلاسما با روشی تحت عنوان «پلاسما فرزیس» انجام می‌شود که در آن فرد اهداکننده فقط بخش مایع خون یعنی پلاسما را اهدا می‌کند و بقیه سلول‌های خونی به اهداکننده بازگردانده می‌شود.

محمدرضا مهدی‌زاده در گفت‌وگو با پانا درباره وضعیت اهدای پلاسمای بهبودیافتگان بیماری کرونا در استان تهران اظهار کرد: «اکنون علاوه بر اینکه در اهدای خون با مشکل مواجه هستیم، در بحث اهدای پلاسما نیز با مشکل مواجه هستیم و مراجعه در این بخش زیاد نیست و این روزها شاهد کاهش مراجعه برای اهدای پلاسما هستیم.»

مدیرکل انتقال خون استان تهران ادامه داد: «افرادی که به بیماری کووید 19 مبتلا شدند و از این بیماری بهبود یافتند، می‌توانند یک ماه پس از بهبودی خود برای اهدای پلاسما به مراکز منتخب مراجعه کنند و در این مراکز 500 سی سی از پلاسمای این افراد گرفته می‌شود و در روند بهبودی سایر بیماران کرونا استفاده می‌شود.»

وی با تاکید بر اینکه اهدای پلاسما هیچ گونه مشکلی را برای بهبودیافتگان ایجاد نمی‌کند، گفت: «تاکید می‌کنم اهدای پلاسما نه ایمنی بهبودیافتگان را کاهش می‌دهد و نه مشکلی برای آنها ایجاد می‌کند اما پلاسما می‌تواند نجات بخش افرادی باشد که اکنون دچار بیماری کرونا شده و در بیمارستان چشم انتظار دریافت پلاسما هستند.»

مهدی‌زاده درباره میزان مراجعه بهبودیافتگان کرونا برای اهدای پلاسما نیز گفت: «متاسفانه حدود 2.1 افرادی که شرایط اهدای پلاسما را دارند برای اهدای پلاسما به دو مرکز در استان تهران مراجعه کرده‌اند. البته علاوه بر تهران، دریافت پلاسما در 4 استان دیگر نیز انجام می‌شود.»

مدیرکل انتقال خون استان تهران تاکید کرد: «امیدواریم در روزهای حساس پیش رو که پیش‌بینی‌ها از افزایش مبتلایان به کرونا درست از آب در آمده است و زمستان سختی در پیش داریم، اهدای این پلاسما می‌تواند به افرادی که به دلیل بیماری کرونا در بیمارستان ها بستری هستند کمک کند و نجات بخش این بیماران باشد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار