یک کلیک تا زندگی لاکچری با حساب مردم

تهران (پانا) - استعداد زیادی دارند، تنها با یک کلیک می‌توانند زندگی خود را از این رو به آن رو کنند. برایشان کار سختی نیست. بدون تلاش زیادی میلیونر و حتی میلیاردر می‌شوند. اینها به مجرمان اینترنتی معروفند؛ هکرهایی که سال‌هاست با پیشرفت علم و تکنولوژی دست در جیب مردم می‌کنند و پول روی پول‌شان می‌رود. زندگی لاکچری با حساب مردم؛ حالا چند وقتی می‌شود که سن این مجرمان کاهش یافته است. نوجوانان چهارده ساله نیز پای خود را از گلیم‌شان درازتر کرده و دست به این تفریح خطرناک می‌زنند.

کد مطلب: ۱۱۳۸۵۲۴
لینک کوتاه کپی شد
یک کلیک تا زندگی لاکچری با حساب مردم

به‌گزارش شهروند،‌ اکثر مجرمان اینترنتی که با هک حساب‌های مردم پولدار می‌شوند، بعد از دستگیری اعتراف می‌کنند که برای سرگرمی دست به چنین کاری زده‌اند. آنهایی که هوش و استعداد دارند اما راه دیگری را برای بروز استعدادهایشان انتخاب می‌کنند.

از ابتدای امسال 25 پرونده هکرهای حرفه‌ای پیش روی پلیس فتا قرار گرفته است؛ سارقان اینترنتی که در استان‌های مختلف نتوانستند از تله پلیس در امان بمانند. بیشتر این مجرمان دستگیر‌شده نوجوان هستند و زیر 18 سال دارند.

خرید سگ 30میلیونی با حساب بانکی مردم

در نوجوانی به یک زندگی لوکس و لاکچری دست پیدا می‌کنند و هر چه پول بیشتر گیرشان می‌آید، حریص‌تر می‌شوند. از این کار لذت می‌برند؛ حتی تصور اینکه در دام پلیس گرفتار می‌شوند را نمی‌کنند. با این حال زندگی رویایی‌شان دوام زیادی ندارد.

مانند پرونده اخیر که رئیس‌پلیس فتای فرمانده انتظامی استان مرکزی آن را تشریح کرده است. پسر شانزده ساله‌ای که با خالی‌کردن حساب مردم توانست به گنج برسد. پسر نوجوان اراکی 16 هزار حساب را هک کرد تا به رویاهایش برسد. این هکر نوجوان با سرقت از حساب مردم زندگی لاکچری داشت.

او با استفاده از تجهیزات پیشرفته توانسته بود 16 هزار حساب بانکی مردم را هک کند. این پسر نوجوان وقتی دستگیر شد، اعتراف کرد که به حساب و موجودی بانکی همه 16 هزار قربانی دسترسی داشته و هیچ‌گاه بی‌پولی نکشیده است.

نکته عجیب این ماجرا خریدهای لاکچری این پسر نوجوان بود. زندگی لوکسی که با پول و حساب‌های مردم داشت. این پسر با پول مردم خانه‌ای در یکی از نقاط خوب تهران خرید، حتی یک قلاده سگ به‌ ارزش 30 میلیون تومان نیز خریده بود.

سرقت اطلاعات حساب بانکی با 70 صفحه جعلی

هفدهم فروردین امسال بود که پلیس فتای بوشهر اعضای یک باند حرفه‌ای فیشینگ را دستگیر کرد. هکرهای حرفه‌ای که با سرقت اطلاعات هزار و ۴۰۰ حساب بانکی 250 میلیون تومان پول به جیب زدند. آنهایی که در سراسر کشور توانستند مردم را سرکیسه کنند.

اعضای این باند سه نفره ۷۰ صفحه جعلی با موضوعاتی مثل فروش شارژ ارزانقیمت، صیغه‌یابی، دوستیابی، تخصیص سبد کالا و سایت‌های واسط اینترنتی در شبکه‌های اجتماعی راه‌اندازی کرده بودند.

این افراد با هدایت کاربران متقاضی به درگاه پرداخت جعلی، اطلاعات حساب مردم را کپی می‌کردند. آنها در ادامه با شگردهای مختلف به این حساب‌ها دستبرد می‌زدند.

علیرغم استفاده متهمان از ابزار پنهان‌ساز هویتی با تلاش متخصصان پلیس سایبری رد پای دو نفر از اعضای این باند در استان بوشهر و یک نفر دیگر در یکی از استان‌های همجوار شناسایی شد. درنهایت آنها در چند مرحله عملیات پلیسی دستگیر شدند.

اعتراف هکر نوجوان به ۴۰۰ سرقت

هکر شانزده ساله در اراک نیز یکی دیگر از نوجوانانی بود که پشت کامپیوترش نشست و پول میلیونی به جیب زد. او وقتی به دام افتاد، به ۴۰۰ سرقت اعتراف کرد. این هکر نوجوان با روش فیشینگ از ۴۰۰ حساب بانکی سرقت کرده بود. بیست‌ویکم اردیبهشت بود که این هکر را دستگیر کردند.

او با همین روش توانست پول زیادی به دست آورد. پولی که خیلی برایش نماند؛ زیرا نتوانست از چشمان تیزبین پلیس فتا دور بماند. این نوجوان هم مثل بقیه مجرمان اینترنتی خیلی زود به دام افتاد؛ آن هم پیش از اینکه بتواند با پول‌های مردم خوشگذرانی کند.

سرقت از ۲ هزار و ۳۰۰ حساب بانکی

چند روز بعد در اراک باز هم هکر دیگری حساب بانکی مردم را هدف قرار داد. هکر نوجوانی که با تبلیغ برنامه جعلی ۲ هزار و ۳۰۰ اطلاعات حساب بانکی را سرقت کرد. در مراحل اولیه تشکیل این پرونده و در تحقیقات از نخستین شاکی مشخص شد که او مدتی قبل از طریق یک کانال تلگرامی برنامه‌ای تحت عنوان همدم‌یاب را نصب کرده بود.

برای فعال‌سازی این برنامه در قبال پرداخت مبلغی ناچیز به یک درگاه بانکی هدایت شده بود. در بررسی تخصصی کارشناسان پلیس فتا مشخص شد که این فرد اطلاعات خود را در یک درگاه جعلی بانکی وارد کرده و هکر با استفاده از این اطلاعات حساب‌ موفق به برداشت از حساب بانکی او شده بود.

در روند رسیدگی به این پرونده، اطلاعات و مدارکی دیگر از کلاهبرداری‌های انجام ‌شده به این روش به دست آمد. سرانجام کارشناسان پلیس موفق شدند که این هکر سایبری را در شهرستان ساوه شناسایی و دستگیر کنند.

در بازجویی‌های انجام‌شده مجرم به سرقت ۲ هزار و ۳۰۰ اطلاعات حساب بانکی در سطح کشور با تبلیغ برنامه جعلی همدم‌یاب و دیگر موارد مشابه اعتراف کرد.

اعترافات یک هکر نوجوان

فقط برای اینکه خودش را به بقیه ثابت کند چنین نقشه‌‌ای را طراحی کرد. نوجوان باهوشی که از هوش خود در جای اشتباهی استفاده کرد. هکر هفده ساله مشهدی برای اثبات خودش توانست 2 میلیارد تومان پول به جیب بزند.

پسری که مدرک تحصیلی نداشت و تنها تا کلاس دهم درس خوانده بود. با این حال توانست در فضای مجازی پولدار شود: «بیکار و بی‌پول بودم. هیچ چاره‌ای نداشتم با دوستانم دست به یکی کردیم. 4 نفر بودیم. من تا کلاس دهم بیشتر نخوانده‌ام. این کار را یکی از دوستانم به من آموزش داد.»

اعضای این باند که همگی زیر 18 سال داشتند در کانال‌های تلگرام و پیج‌های مختلف اینستاگرام کالا‌هایی که وجود خارجی نداشتند را با نصف قیمت اصلی‌اش برای فروش می‌گذاشتند.

زمانی که فردی فریب می‌خورد و برای این کالا حاضر به واریز مبلغ بود، از نقشه دیگری استفاده می‌کردند: «شماره کارت افرادی را که می‌خواستند کالای گرانقیمتی را در فضای مجازی بفروشند، می‌گرفتیم به خریداران می‌دادیم. بعد از واریز پول، رسید واریز را برای فروشنده می‌فرستادیم. با تاکسی کالا را تحویل می‌گرفتیم؛ چون کالا‌ها معمولا گوشی‌های تلفن همراه نو بود و کارتن و همه چیز داشت، خیلی راحت آنها را در بازار به قیمتی کمتر می‌فروختیم. خانواده‌هایمان از هیچ چیز خبر نداشتند. نمی‌گذاشتیم بفهمند. هر وقت سوال می‌پرسیدند می‌گفتیم که کار‌های اینترنتی می‌کنیم و آنها هم چیزی نمی‌گفتند. اصلا فکرش را نمی‌کردم دستگیر شویم؛ چون هیچ سرنخی از خودمان به جا نمی‌گذاشتیم با این حال واقعا ارزشش را نداشت.»

داستان نوجوانی که به حساب مادرش دستبرد زد

شهریور ماه بود که نوجوان شانزده ساله‌ای در مشهد به اتهام سرقت از حساب بانکی مردم دستگیر شد. هکری که کارش را از دزدی از مادرش شروع کرد تا اینکه سه بار راهی زندان شد. او درباره ماجرای سرقت‌های اینترنتی‌اش می‌گوید: «خانواده‌ام وضع مالی بسیار ضعیفی داشتند، زندگی خوبی نداشتیم و پدرم هم خیلی زود بر اثر بیماری فوت کرد تا اینکه در دوازده سالگی از مادرم خواستم برایم گوشی هوشمند بخرد. او هم یک گوشی دست دوم برایم خرید. من هم بلافاصله وارد شبکه‌های اجتماعی شدم.

تا اینکه روزی از طریق یکی از دوستانم راز و رمز هک‌کردن شماره‌کارت‌های عابربانک را آموختم. کنجکاو بودم یک ‌بار همین کار را انجام بدهم به همین دلیل شماره کارت بانکی یارانه مادرم را هک کردم و مقداری از پول‌هایش را برداشتم. ولی مادرم به پلیس شکایت کرد و من لو رفتم.

مادرم وقتی فهمید کار من است، رضایت داد ولی دیگر این کار را یاد گرفته بودم. یک‌ بار دیگر هم به همین جرم دستگیر شدم. حالا هم بار سوم است که در شانزده سالگی به جرم هک حساب بانکی دستگیر می‌شوم.»

استعدادها را کشف کنید

اینها تنها چند نمونه از هکرهای نوجوانی است که در نقاط مختلف کشور و در 6 ماه اول سال دستگیر شده‌اند. در فسا، کرمان، اراک و مازندران باز هم چند هکر چهارده تا هجده ساله بودند که دستگیر شدند. نوجوانانی که به راحتی پولدار می‌شدند. اما هیچ گاه نتوانستند از دست پلیس فرار کنند.

علیرضا دقیقی حقوقدان جرایم رایانه‌ای، نظارت خانواده‌ها و بعد جامعه را در این گونه موارد بسیار مهم و تأثیرگذار می‌داند: «نوجوانانی که مدام در فضای مجازی هستند، اینترنت و گوشی هوشمند و رایانه در اختیارشان قرار می‌گیرد باید تحت کنترل و نظارت باشند. بدیهی است که این نوجوانان هوش بسیار بالایی دارند. فقط از استعدادهای خود در جای اشتباهی استفاده می‌کنند. بنابراین وظیفه دوم خانواده‌ها و بعد جامعه این است که این استعدادها را کشف کنند، اجازه دهند که این نوجوانان در همان سنین کم استعدادهایشان را بروز دهند. بعد از آن آموزش ببینند که چطور باید از این استعداد خود استفاده کنند.»

او در ادامه صحبت‌هایش می‌گوید: «گاهی اوقات خانواده‌ها استعداد و هوش فرزندان‌شان را در این همین زمینه‌ها کشف می‌کنند ولی پولی برای امکان استفاده از این استعدادها ندارند. برای همین نیاز است که جامعه وارد عمل شود. باید مراکزی وجود داشته باشد که بتوان از این افراد در جهت سالم استفاده کرد. این مسأله باید در جامعه فرهنگسازی شود تا چنین نوجوانان و جوانانی بتوانند استعداد خود را بروز دهند. خانواده‌ها نیز نهایت همکاری را داشته باشند.»

رصد اموال مجرمان اینترنتی

دقیقی درباره مجازات‌های این افراد نیز می‌گوید: «من با مجازات کلاهبرداری و این گونه جرایم رایانه‌ای مخالفم. این مجازات‌ها در راستایی نیست که بتواند فرد را مهار کند. به نظر من مثلا اگر یک کلاهبردار دستگیر می‌شود باید علاوه بر رد مال به مالباختگان، اموالش نیز تا سال‌ها و حتی آخر عمرش رصد شود. اگر این فرد را کنترل کنند دیگر نمیتواند دست به کلاهبرداری‌های کلان بزند. حتی باید اموال خانواده‌اش را هم رصد کنند تا دیگر سراغ این جور کارها نرود. اگر برود بلافاصله مشخص شود. زندان‌رفتن و پرداخت هزینه زندانی‌شدن یک فرد فایده‌ای نخواهد داشت. این گونه جرم‌ها به بازنگری جدی نیاز دارد. اگر این افراد را زندانی کنیم، بعد از آزادی باز هم به سراغ همین کار می‌روند ولی اگر از استعداد آنها در جهت کمک به جامعه استفاده کنیم قطعا بهتر خواهد بود. رصد اموال مجرمان اینترنتی و استفاده بهتر از استعدادهایشان قطعا پاسخ بهتری خواهد داد. معمولا افرادی که دست به این جرایم اینترنتی می‌زنند، بیشتر از پول لذتش هم برایشان مهم است. به آن به چشم یک تفریح نگاه می‌کنند. برای همین باید به فکر مجازات‌هایی برای بازدارندگی آنها از جرم باشیم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار