هنرستان شهید بهشتی ملارد، هنرستانی وسیع اما کوچک با محوریت کشاورزی

ملارد(پانا)-هنرستان کشاورزی شهید بهشتی ملارد تنها هنرستان بزرگ کشاورزی در غرب استان تهران است که حالا در کش و قوس اختلاف با اداره اوقاف این شهر است.

کد مطلب: ۱۱۳۷۸۱۵
لینک کوتاه کپی شد
هنرستان شهید بهشتی ملارد، هنرستانی وسیع اما کوچک با محوریت کشاورزی

هنرستان کشاورزی شهید بهشتی ملارد، مدتی است در گیر ‌‌و دار اختلاف با اداره اوقاف ملارد است و بخش‌هایی از کارگاه‌‌های آن توسط سازمان اوقاف تعطیل شده است.

به همین بهانه پای درد دل مدیر مدرسه، محمود عروجلو نشستیم. عروجلو در مورد پیشینه این هنرستان می‌گوید: این مجموعه در سال ۱۳۵۱ تأسیس شده است که در ابتدا بنا و درخت نداشته و به شکل زمین کشاورزی بوده است. این مکان وقف فردی به نام سرلشکر خدایار بوده که در روستای امیرآباد ملارد واقع شده است. در آن زمان به سازمان بهزیستی اجاره داده شده و بهزیستی تا سال۱۳۶۲ آن را تجهیز کرده و در خرداد سال ۱۳۶۲ با امضای وزیر وقت، وزیر آموزش و پرورش و بهداری به آموزش و پرورش تعلق گرفته است. مساحت هنرستان ۷۰۰ هکتار زمین بوده و نام آن شهید محسن حاجیلو بوده که بعدها به نام شهید بهشتی تغییر پیدا می‌کند. دانش آموزان زیادی در اینجا درس خوانده‌اند و تعداد زیادی از آنان، اکنون در پست‌های دولتی بالا مشغول به‌کار هستند.

عروجلو ادامه داد: سال ۱۳۶۸ قسمتی از این ملک، درمانگاه شبانه‌روزی شده است و از سال ۱۳۶۸ تا ۱۳۹۰ متعلق به آموزش و پرورش بوده و دانش‌آموزان در خوابگاه آن ساکن بودند. به مرور زمان اوقاف آن‌را تصاحب کرده و الان بجز درمانگاه، زمین‌های بایر و باغها خشک شده‌اند. گوسفندداری خراب، کارگاه‌هایی ماشین‌آلات و... بلااستفاده مانده و از مردادماه ۹۷، حکم قضایی قلع و قمع از طرف اوقاف آمده که ملک را کامل تحویل دهید، در صورتی‌که تعداد بسیاری از وسایل و تجهیزات این هنرستان نظیر تراکتورها، کمباین و سایر تجهیزات دامداری را خود هنرستان تهیه کرده است.

عروجلو ادامه داد: اوقاف ادعا می‌کند این ملک را برای مصارف درمانی می‌خواهد در صورتی که زمین‌ها و بقیه ملک را به مصارفی غیر از درمانی اجاره داده است. الان تنها ساختمان آموزشی و چند کارگاه با مساحت ۶ هکتار در اختیار مدرسه است که عملاً دردی از این هنرستان دوا نمی‌کند.

او می‌گوید: به اضافه مشکلات ثابت کردن مالکیت اینجا که می‌بایست در گذشته انجام می‌شد، هزینه قبض آب و برق و ...را هم ما باید پرداخت کنیم، در صورتی که مستاجرین اوقاف از آن استفاده می‌کنند.

حسین قلندر مسئول کارشناسی فنی و حرفه‌ای آموزش و پرورش ملارد در این‌باره می‌گوید: با حذف تعداد رشته‌های این هنرستان، به‌دلیل تعطیلی کارگاه ‌ها و نبود فضای همیشگی، همکاران هنرآموز هم به مشکل برخورده‌اند و دانش‌آموزان هم باید به مدارس دیگر بروند که باعث شلوغی مدارس دیگر می‌شود.

او ادامه داد: تجهیزات اینجا باید تعیین تکلیف شود. وسایل برچسب اموال ندارند و فقط تعداد کمی این ویژگی را دارند.

عروجلو از عدم حمایت مقامات بالادست نظیر وزارتخانه و اداره کل شهرستانهای تهران گله‌مند است. او می‌گوید: اگر فرمانداری ملارد و اداره کل آموزش و پرورش مربوطه از ما حمایت کنند، ما تجهیزات هنرستان را حفظ می‌کنیم. متاسفانه مسئولان از اینجا بازدید داشتند اما تاکنون از ما حمایتی نشده است.

سلیمان شکری مسئول واحد حقوقی آموزش و پرورش ملارد هم می‌گوید: اوقاف ادعا کرده که تمامی تجهیزات موجود در این هنرستان، متعلق به آنهاست در حالی که سندی برای اثبات این ادعا ندارند. ما در حال جمع‌آوری مدارکی هستیم که ثابت کند آموزش و پرورش این تجهیزات را خریداری کرده است. اکنون اوقاف حتی این حداقل زمین را هم می‌خواهد از ما بگیرد و قرارداد اجاره را هم تمدید نمی‌کند.

گفتنی است این هنرستان دارای ۴ رشته فنی و حرفه‌ای: ماشینهای کشاورزی، صنایع غذایی، امور زراعی و امور دامی بوده که اکنون رشته امور دامی بعلت نداشتن فضا حذف شده و در شاخه کاردانش هم رشته‌های: مکانیک تراکتور و تیلر، پرورش دام‌های سنگین، مرغداری صنعتی و فضای سبز بوده که اکنون پرورش دام‌های سنگین و مرغداری صنعتی حذف شده است.

با توجه به اوصاف ذکر شده، سرنوشت این هنرستان در دست اداره کل و مقامات بالاتر است که اگر از این مدرسه حمایت کنند این هنرستان همچنان افرادی آزموده در زمینه کشاورزی تربیت می‌کند، هنرآموزان هم از ملارد به شهر دیگری انتقالی نمی‌گیرند و هنرستان کشاورزی شهید بهشتی با قدرت بکار خود ادامه می‌دهد.

خبرنگار: سحر شیخی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار