رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور خبر داد

رشد 8 درصدی سرانه فضای آموزشی کشور در سه سال گذشته

تهران (پانا) - رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور از رشد 8 درصدی سرانه فضای آموزشی کشور در سه سال گذشته خبر داد.

کد مطلب: ۱۱۳۶۸۷۳
لینک کوتاه کپی شد
رشد 8 درصدی سرانه فضای آموزشی کشور در سه سال گذشته

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش، مهراله رخشانی‌مهر رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در نشست وزیر آموزش‌وپرورش با معاونان و مدیران ستادی سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور، ضمن تشکر از دغدغه‌های وزیر آموزش‌وپرورش در امر مدرسه‌سازی، به تشریح وضعیت پروژه‌ها و فضاهای آموزشی، پرورشی و ورزشی در سراسر کشور پرداخت.

وی در خصوص کلیات احداث فضاهای آموزشی در کشور بابیان اطلاعات و ارائه تحلیل‌های آماری گفت: وضعیت و ویژگی‌های ساخت‌وساز استان‌های مختلف با توجه به شرایط اقلیمی آن‌ها، وسعت و پراکندگی جمعیت متفاوت است.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور بابیان اینکه میانگین سرانه فضاهای آموزشی کشور در سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش۸،۳۹مترمربع تعریف ‌شده است، اظهار کرد: میانگین سرانه فضاهای آموزشی کشور در حال حاضر ۵،۲۱مترمربع است که این رقم در سال 1396، ۵،۱۷مترمربع بود و هم‌اکنون نیز ۱۰استان کشور زیرخط میانگین قرار دارند که امیدواریم تا مهر 1400، دو استان گیلان و گلستان را به میانگین کشوری برسانیم که البته باید این نکته را هم مورد توجه قرارداد که این عدد به نسبت با افزایش سرانه فضاها بیشتر می‌شود.

وی مسئله افزایش جمعیت دانش‌آموزی را یک متغیر مهم در کاهش سرانه فضاهای آموزشی کشور برشمرد و خاطرنشان کرد: برنامه‌ریزی جهت اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام، رشد اعتبارات عمرانی و کاهش قیمت تمام‌ شده از اقدامات و اولویت‌های سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در جهت افزایش سرانه فضاهای آموزشی است.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور بابیان اینکه در حال حاضر ۶هزار و ۴۲۲ پروژه نیمه‌تمام در کشور داریم که اتمام و تکمیل آن‌ها نیازمند بیش از ۴۸هزار میلیارد تومان اعتبار دانست و تأکید کرد: ساماندهی و تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام با جدیت و اولویت دنبال می‌شود.

رخشانی‌مهر بابیان اینکه استان‌های تهران، خراسان رضوی و گیلان بیشترین مدارس تخریبی کشور را دارند، به وجود ۶۳هزار ۵۸۶کلاس درس نیازمند تخریب و بازسازی در کشور اشاره کرد که به بیش از ۳۸۱هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

وی مسئله مهاجرت، تغییرات و تمرکز جمعیتی، ایجاد شهرها و شهرک‌های جدید بدون فراهم نمودن زیرساخت مناسب تأمین فضای آموزشی و نوسانات بازار و افزایش قیمت تمام‌شده را از مشکلات و عواملی برشمرد که به روند اجرایی پروژه‌ها آسیب می‌زند و مشکلاتی را در تحویل به‌موقع به وجود آورده است.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور بیان کرد: جریان مدرسه‌سازی وجود داشته و همچنان استمرار دارد، اما مهم این است که چه نوع مدرسه و چگونه و بر اساس چه معیارهایی ساخته شود و نگاه ما باید برچیدن و حل مسائلی باشد که در این مسیر وجود دارد.

رخشانی‌مهر تنوع‌بخشی به اعتبارات مدرسه‌سازی را از راهکارهای موردتوجه برای حل مسائل مربوط به این بخش ذکر کرد و خواستار برنامه‌ریزی منسجم و همکاری تمام بخش‌‌های وزارت آموزش‌وپرورش در این موضوع شد که به توان منابع پایدار و جدیدی را برای مدرسه‌سازی خلق کرد.

وی بابیان اینکه در پنج سال اخیر حدود نیمی از پروژه‌های تحویلی با مشارکت خیرین احداث ‌شده است، گفت: تحویل ۱۷الی ۱۸هزار کلاس درس برای سال جاری برنامه‌ریزی کرده‌ایم که با موانعی که در بالا ذکر شد، برای تحویل بیش از ۱۴هزار کلاس درس هدف‌گذاری کردیم.

معاون وزیر آموزش‌وپرورش در پایان موضوع نگهداری و کاربری درست و اصولی فضاهای موردنظر را بعد از تحویل از دیگر مسائلی دانست که نیازمند توجه بیشتر، مطابق بخشنامه وزارت آموزش‌وپرورش است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار