واکنش نماینده اصولگرای مجلس دهم به تصویب طرح «لغو تحریم‌ها» در مجلس یازدهم؛

مجلسی‌ها مراقب باشند سیاست‌های دوگانه باعث سوءاستفاده دشمن می‌شود

حسن‌بیگی: آنچه مجلس یازدهم در قالب طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها تصویب کرد در برجام وجود داشت/ اقدام مجلس یک حرکت روانی است/ مجلس این واقعیت را درک کند که گره‌زدن همه مشکلات با برجام اشتباه است/ غیر از افغان‌های ایران کسی نمانده که ترامپ تحریم کند

تهران (پانا) - نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی دوره دهم مجلس شورای اسلامی به بررسی یک فوریت طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها از سوی مجلس یازدهم واکنش نشان داد.

کد مطلب: ۱۱۳۵۸۷۸
لینک کوتاه کپی شد
مجلسی‌ها مراقب باشند سیاست‌های دوگانه باعث سوءاستفاده دشمن می‌شود

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز گذشته مجلس تقاضای بررسی طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها به صورت یک فوریتی را بررسی کرده و در نهایت با ۱۹۶ رای موافق و با سردادن شعار مرگ بر آمریکا به تصویب رساندند. هدف این طرح که از سوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارچی مجلس یازدهم ارائه شده بود، وادارسازی آمریکا و اروپا به لغو تحریم‌ها است. تکلیف دولت به تولید سالانه ۱۲۰ کیلوگرم اورانیوم ۲۰ درصد، راه‌اندازی هزار سانتریفیوژ IR-۲m در بخش زیرزمین تاسیسات نطنز، نصب و راه‌اندازی هزار سانتریفیوژ IR-۶ تا پایان سال جاری در فردو و اقدام فوری برای احیای قلب راکتور اراک به شرایط قبل از برجام از جمله مهم‌ترین بخش‌های این طرح راهبردی است. ابوالفضل حسن‌بیگی، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم در واکنش به تصویب یک فوریت این طرح، به پانا گفت: «آنچه مجلس تصویب کرد، در چارچوب و قالب برجام همگی مشخص و تهیه شده است و به اعتقاد من، نیازی به هیچ اقدام دیگری هم نیست.»

نماینده مردم دامغان در دوره دهم مجلس شورای اسلامی ادامه داد: «وقتی آمریکا از برجام خارج شد، معنی و مفهوم آن این است که آمریکا با ما سر ناسازگاری دارد. لذا طبیعی است ما هم براساس قانون و حکم برجام، اقدامات لازم را انجام دهیم که دادیم. اکنون هم شاهدیم که آقای جو بایدن، آقای ترامپ را متهم می‌کند که شما بی‌عقلی کردید که از برجام خارج شدید چون الان غنی‌سازی جمهوری اسلامی افزایش پیدا کرده است.»

رئیس فراکسیون اقتصاد مقاومتی در دوره دهم مجلس شورای اسلامی افزود: «به نظر من این موادی را هم که مجلس تصویب کرده در درون خود برجام نیز آمده است، یعنی موضوع تحقیقات، افزایش سانتریفیوژها و رسیدن به 192 هزار سو، که قرار بود جمهوری اسلامی انجام بدهد، اکنون با سرعت خوبی در حال انجام است.»

حسن‌بیگی با بیان اینکه ترامپ اینها را خوب می‌داند، گفت: «ترامپ سعی در ایجاد یک جنگ روانی با کشورمان دارد ولی دیگر موردی را هم ندارد که بخواهد تحریم کند، مگر اینکه بخواهد مهمانان ایران از جمله افغان‌هایی که در ایران زندگی می‌کنند را تحریم کند در غیر این صورت راهی برای تحریم ندارد. بنابراین به اعتقاد من نیازی به هیچ مصوبه نیست. برجام گویا است و ما طبق ان مجاز هستیم که هم سانتریفیوژها را توسعه دهیم که تا به حال هم این کار را انجام داده‌ایم یعنی همان زمانی که آمریکا خارج نشده بود ما این کار را انجام دادیم. سانتریفیوژها از نسل یک به نسل ۶ و الحمدالله به نسل ۸ ارتقا یافته که هر کدام از آنها می‌تواند ۲۰ سو تولید کند.»

این نماینده سابق مجلس با بیان اینکه اقدام مجلس برای تصویب این طرح بیشتر یک حرکت روانی است، گفت: «می‌خواهند بگویند برای ما آقای جو بایدن و آقای دونالد ترامپ هیچ تفاوتی نمی‌کنند، فشارهای آمریکا به کشورهای همسایه و کشورهای دوست بی‌نتیجه مانده و آن‌ها نمی‌توانند ما را ذیل فصل ۷ ببرند. لذا آمریکا در این راستا اقداماتی که انجام می‌دهد، یک اقدامات روانی است و طبیعتاً جمهوری اسلامی هم از طریق مجلس شورای اسلامی چنین کاری را انجام داده است و بار حقوقی هم علیه جمهوری اسلامی ندارد.»

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم با بیان اینکه بین جو بایدن و دونالد ترامپ هیچ تفاوتی وجود ندارد و استراتژی آمریکا یک استراتژی لابی صهیونیستی بین‌المللی است، گفت: «ترامپ مقداری لخت‌تر به میدان آمد ولی جو بایدن سعی می‌کند که از حقوق بین‌الملل سوء‌استفاده کند. لذا همین فشارهایی که اکنون بر ایران وجود دارد، جو بایدن هم همین فشارها را خواهد آورد و به نوعی آمریکایی‌ها شاید با حضور آقای جو بایدن می‌خواهند زمان بخرند. اما جمهوری اسلامی هم در ۴۰ سال اخیر نشان داده است که عاقلانه حرکت می‌کند و اجازه نمی‌دهد آمریکایی‌ها به منافع ملی و امنیت ملی ما لطمه وارد کنند.»

وی تاکید کرد: «ما عضو ان‌پی‌تی هستیم و چون عضو این معاهده هستیم قطعاً ناظر سازمان ملل و سازمان بین‌المللی انرژی اتمی مانند دیگر کشورها، حضورشان در جمهوری اسلامی هم قانونی است و لذا براساس ان‌پی‌تی و قانون ما همواره دست آنها را باز گذاشته‌ایم و آنها هم اعلام رضایت خود را بارها اعلام کردند. از این به بعد نیز به همین صورت خواهد بود. موضوع آمریکا با موضوع سازمان بین‌المللی انرژی اتمی متفاوت است. از طرف دیگر قانونی که مجلس تصویب می‌کند باید به تصویب شورای نگهبان هم برسد و معلوم نیست که تصویب شود اما آنچه که مشخص است، مجلس باید مراقبت کنند سیاست‌های دوگانه یا چندگانه باعث سوء‌استفاده دشمن می‌شود و آن‌ها می‌توانند مکانیسم ماشه را فعال کنند. در این راستا تحقیقا با ملاحظاتی که وجود دارد حتماً مجلس، دولت و سیاست خارجی ما و مقامات کشور به گونه‌ای حرکت خواهند کرد که هیچ جایی برای سوء‌استفاده آمریکا باقی نگذارند و در عین حال ما روابطمان را با روسیه، چین و اروپا روز به روز گسترش خواهیم داد.»

ابوالفضل حسن بیگی در ادامه این گفت‌وگو افزود: «مجلس ابزار خوبی است و همه دنیا از مجلس به عنوان خانه ملت و محل قانونگذاری استفاده می‌کند؛ قطعاً باید ما هم از جایگاه مجلس برای تامین منافع ملی و امنیت ملی و پیشبرد راهبردها و استراتژی جمهوری اسلامی استفاده کنیم. این طرح که مجلس تصویب کرد هیچ نقطه‌ مغایرتی با قانون و منشور سازمان ملل و قوانین عادی و قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ندارد و لذا طبیعتاً راهی هست برای اینکه آمریکایی‌ها را به راه مستقیم و برجام برگرداند. اگر هم برنگرداند همان برجام هم این اختیار را به جمهوری اسلامی داده و ما هم در قالب آن حرکت می‌کنیم و نمی‌تواند مشکلی برای ما به وجود بیاورد.»

این نماینده سابق مجلس با انتقاد از اینکه امروز برخی در داخل همه مشکلات کشور را به برجام گره می‌زنند، گفت: «یکی از نکاتی که امروز خیلی سنگین است، گره زدن همه موضوعات و مشکلات با برجام است. به نظر من اینگونه نیست، مجلس شورای اسلامی باید توجه داشته باشد که امروز صدها شرکت هواپیمایی در سطح بین‌المللی اعلام ورشکستگی می‌کنند، مصرف انرژی در سطح بین‌المللی حدود یک سوم کاهش پیدا کرده است، قیمت نفت در سطح بین‌المللی از ۱۰۰ دلار به حدود ۴۰ دلار رسیده است و دنیا با مشکل مواجه است. ما باید این موقعیت را درک کنیم و به صورتی حرکت نکنیم که دشمن سوء‌استفاده کند. موضوع کرونا واقعاً هم یک مسئله اصلی است و اقتصاد دنیا را در شرایط بسیار بدی قرار داده است. لذا در این راستا طبیعتاً ما باید ملاحظات لازم را انجام دهیم.»

وی در پایان گفت: «جمهوری اسلامی می‌داند چگونه بازی کند. بازی سیاست مانند بازی شطرنج است. امروز آمریکا در اطراف ما پایگاه‌های گوناگونی دایر کرده است و سعی دارد جمهوری اسلامی ایران را به وحشت بیاندازد اما جمهوری اسلامی ایران نیز کتک‌های خود را خواهد زد و در زمان مناسب هم مقام معظم رهبری وارد خواهد شد و آنچه را که حکمت و عزت جمهوری اسلامی ایران اسلامی ایران است، انجام خواهند داد و نگرانی خاصی از این بابت وجود ندارد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار