بیگدلی، تحلیلگر ارشد مسائل سیاست خارجی در گفت‌وگو با پانا بررسی کرد؛

«ترامپ» یا «بایدن» چه سیاستی در برابر ایران خواهند داشت؟

«برجام ۲» چه تفاوتی با توافق‌نامه برجام دارد؟/ باقی‌ماندن تحریم‌ها چه تاثیری بر انتخابات ۱۴۰۰ ایران دارد؟

تهران (پانا) - یک تحلیلگر مسائل سیاست خارجی با بیان اینکه کشور چاره‌ای جز مذاکره با آمریکا ندارد، سیاست‌های احتمالی رئیس‌جمهور بعدی آمریکا نسبت به ایران و احتمالات برقراری ارتباط و ایجا مذاکره بین دو کشور را تشریح کرد.

کد مطلب: ۱۱۳۴۹۲۰
لینک کوتاه کپی شد
«ترامپ» یا «بایدن» چه سیاستی در برابر ایران خواهند داشت؟

انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده آمریکا به روزهای انتهایی و داغ خود نزدیک می‌شود. این انتخابات در حالی ۱۳ آبان به پایان می‌رسد که تاکنون طبق نظرسنجی‌ها جو بایدن، نامزد حزب دموکرات از رقیب خود دونالد ترامپ رئیس‌جمهور فعلی آمریکا پیش است. بیش از 239 میلیون نفر در آمریکا واجد شرایط رای هستند که تاکنون بیش از ۸۲ میلیون نفر آرای خود را در انتخابات زودهنگام به صندوق‌ها انداخته‌اند، بیش از ۲۸ میلیون آرای حضوری و بالغ بر ۵۳ میلیون آرای پستی. مساله مهم اما برای ایران بازگشت آمریکا به مسیر عقلانی و پذیرش سیاست شکست خورده این کشور در برابر جمهوری اسلامی ایران است. در حالیکه مقامات کشورمان بارها اعلام کرده‌اند که برای ایران تفاوتی ندارد که چه کسی در آمریکا به عنوان رئیس‌جمهور انتخاب خواهد شد، اما فارغ از اینکه چه کسی رئیس‌جمهور آمریکا شود، شرایط اقتصادی کشور به دلیل تحریم‌های یکجانبه دونالد ترامپ علیه کشورمان به صورتی است که "خارج شدن از زیر بار تحریم‌ها" شاید اولین تلاش و دلیل مقامات داخل برای برقرای ارتباط و ورود به انجام نوعی مذاکره با رئیس‌جمهور بعدی آمریکا باشد. در این ارتباط علی بیگدلی، تحلیلگر ارشد مسائل سیاست خارجی به پانا گفت: «انتخابات آمریکا تا روز آخر آن هم قابل پیش‌بینی نیست، هرچند در دوره فعلی نظرسنجی‌ها در آمریکا با دقت بیشتری صورت گرفته اما تجربه نظرسنجی‌ها هم خیلی موفق نبوده است و معلوم نیست چه کسی رئیس‌جمهور آمریکا شود. طبق نظرسنجی‌ها فعلا جو بایدن جلوتر است اما ممکن است در روزهای آخر به ویژه از سوی حزب جمهوری‌خواه و شخص دونالد ترامپ حادثه‌ای اتفاق بیافتد که وضعیت را تغییر دهد. باید منتظر ماند تا اولین سه‌شنبه نوامبر یعنی 14 آبان و دید چه کسی مهمان بعدی کاخ سفید خواهد بود.»

وی ادامه داد: «حوادث هم قابل پیش‌بینی نیستند، نمونه آن را در سال 2016 شاهد بودیم، رقابت دونالد ترامپ و هیلاری کلینتون. آن سال، کلینتون جلوتر بود اما ترامپ دستبردی به توئیت‌های کلینتون داشت و این اتفاق مقدار زیادی بر روی شکست کلینتون اثر گذاشت. در همان سال کلینتون تمرکز زیادی بر رای مردم داشت و بر روی رای‌های الکترال زیاد بها نداده بود. کلینتون به ایالت‌های تاثیرگذار سفر نداشت و فکر می‌کرد به طور طبیعی رای این ایالت‌ها متعلق به دموکرات‌هاست ولی با سفرهای مکرر ترامپ و معاون وی، آن‌ها توانستند آراء را به نفع خود و به زیان خانم کلینتون جمع‌آوری کنند.»

این تحلیلگر ارشد روابط بین‌الملل به احتمال انتخاب هرکدام از نامزدهای انتخابات آمریکا و سیاست آن‌ها نسبت به جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و گفت: «اگر دونالد ترامپ رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا شود، با توجه به سیاست‌های خشمی که ترامپ نسبت به ایران در چهار سال گذشته داشته است به نظر نمی‌رسد او بخواهد از مواضع خود عقب‌نشینی کند. ترامپ نماینده لابی‌های یهودی است و بعید است خود به خود این خصومت محو شود. بنابراین اگر ترامپ به کاخ سفید برگردد، با توجه به شرایط سخت و سنگین اقتصادی کشور، ناچار هستیم با ترامپ حتی به طریقی وارد مذاکره شویم. مخصوصا اینکه چون این چهارسال، دوره آخر ترامپ است، ممکن است رفتارهای خشونت‌آمیز بیشتری نسبت به ایران داشته باشد. ما ناچاریم استراتژی‌های خود را هم در داخل و هم در منطقه و هم در فضای بین‌الملل تغییر دهیم. باید تجدیدنظری در نگاه ما نسبت به جهان صورت بگیرد.»

بیگدلی گفت: «اما اگر جو بایدن، نامزد حزب دموکرات رئیس‌جمهور آمریکا شود، بارها اعلام کرده که با ایران بر سر برجام دوم مذاکره خواهد کرد. اما نوع برجام بایدن با برجام اوباما تفاوت خواهد داشت. در برجام اوباما، مذاکره فقط بر سر مسائل هسته‌ای بود اما با توجه به اظهارنظرهای بایدن، این مذاکره به موضوعات دیگری هم گسترش پیدا خواهد کرد؛ مسائل و ادعاهای آمریکایی‌ها در ارتباط با حقوق بشر، مسائل موشکی، ارتباط ایران و کشورهای همسایه و ... . مطمانا انتظارات بایدن از ما بسیار زیاد خواهد بود. حال اینکه دولت تا چه حد بخواهد و بتواند جواب این انتظارات را بدهد، مشکل دیگری در این زمینه خواهد بود. اما به هر حال به همان وضعیت و واقعیت خودمان در کشور برمی‌گردیم که این وضعیت اقتصادی دیگر برای مردم قابل تحمل نیست که بخواهیم آن را به دوره دیگری منتقل کنیم.»

این مورخ و پژوهشگر معاصر تاکید کرد: «تحریم‌ها علیه کشورمان بعد از امضای برجام از بین رفت، اما بعد از نقض برجام از سوی ترامپ، دو نوع تحریم علیه کشورمان به اجرا درآمد؛ یکی تحریم‌های خود ترامپ و دیگری تحریم‌های ثانوی. با توجه به اینکه ما عضو اف‌ای‌تی‌اف هم نشدیم، آن تحریم‌ها نه اینکه لغو نشد عملا هنوز هم در حال اجراست؛ یعنی ما هنوز با اتحادیه اروپا نمی‌توانیم معامله کنیم، هنوز نمی‌توانیم پول‌های‌مان را از کره جنوبی و عراق و چین بگیریم. ما نزدیک به 40 میلیارد دلار از این کشورها طلب داریم ولی به این خاطر که سیستم سوئیس به سوی ما بسته شده است و ما هم اف‌ای‌تی‌اف را نپذیرفتیم، بنابراین عملا تحریم هستیم و هیچ کاری نمی‌توانیم بکنیم. ما مقداری از تعهدات برجامی خود عدول کرده‌ایم و هیچ تغییری هم در تحریم‌ها صورت نگرفته است. مجموعه این وضعیت ما را در همان نقطه صفر نگه داشته است و مطمئنا از همان زمان پاره شدن برجام تاکنون، هیچ راهی جز مذاکره با آمریکا برای‌مان باقی نمانده است.»

این تحلیلگر ارشد مسائل سیاسی درباره اینکه چه کسی و چه دولتی خواه توانست ارتباط ایران و آمریکا را برقرار کرده و کشور را از زیر بار تحریم‌ها خارج کند، گفت: «با توجه به این فضای تلخی که علیه آقای روحانی شکل گرفته است، به نظر نمی‌رسد این دسته گل مذاکره با آمریکا، به گردن آقای روحانی انداخته شود و خیلی بعید به نظر می‌رسد. به نظر می‌رسد بهتر است که این کار از سوی جناح راست صورت بگیرد که هیچ کسی هم متهم نشود. اگر این موضوع افتخارآفرینی است باید به وسیله آنها صورت بگیرد. ولی قطعا به دوره آقای روحانی نخواهد رسید، فاصله رفتن رئیس‌جمهور آمریکا از 20 ژانویه 2021 تا انتخابات ما حدود 5 ماه طول می‌کشد. اما نکته مهمتر این است که اگر ما اجازه بدهیم تحریم‌ها همینطور باقی بماند بر روی انتخابات آینده ما هم اثر خواهد داشت و حتی میزان مشارکت از انتخابات اخیر مجلس هم کاهش بیشتری خواهد داشت. اگر می‌خواهیم بازار انتخابات را گرم کنیم باید امتیازاتی به مردم داده شود تا این فشار اقتصادی و این تنگی معیشت از بین برود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار