کدام آسیب‌های کرونا تا پایان عمر باقی می ماند؟

تهران (پانا) - یک پزشک متخصص بیماری‌های ریوی در رابطه با تاثیر ویروس کرونا در ریه توضیحاتی داد و البته می گوید ویروس کرونا هرگز به شکل طبیعی و خود به خود از بین نمی رود.

کد مطلب: ۱۱۲۹۴۹۳
لینک کوتاه کپی شد
کدام آسیب‌های کرونا تا پایان عمر باقی می ماند؟

به‌گزارش جام‌جم، ابوالفضل میرعربشاهی پزشک متخصص بیماری‌های ریوی عنوان کرد: ماندگاری کرونا در هوا سه تا 9 درصد افزایش یافته است. حالا ویروس کرونا راحت‌تر منتقل می‌شود و راحت تر سرایت می‌یابد. تعداد از مبتلایان مبتلا به فیبروز ریه می‌شوند اما این مسئله در رابطه با کل بیماران کرونایی صادق نیست. برای برخی از بیماران کرونا در حد چند علامت است و سپس فرد با قرنطینه چند روزه خوب می‌شود اما برای برخی دیگر اوضاع چنان خطرناک است که نیاز به ونتیلاتور پیدا می‌کنند.

میرعربشاهی گفت: فیبروز ریه به معنی تشکیل بافت فیبروز در ریه است. این امر موجب مشکلات تنفسی و سرفه می‌شود. در این روند سیستم ایمنی بدن به جای حمله به ویروس به بافت ریه حمله می‌کند. آسیب ریوی نمی‌تواند برطرف شود اما شدت آن قابل کنترل است. در برخی از بیماران مبتلا به کرونا این آسیب تا پایان عمر برایشان عوارض دارد و در آینده دچار مشکلات تنفسی و نارسایی‌های تنفسی خواهند شد.

این پزشک متخصص در ادامه گفت: در فیبروز ریه گاهی قسمتی از ریه از بین می رود که می‌توان آن را با داروهایی ترمیم کرد. در غیر اینصورت فرد یا تا پایان عمر مشکلات تنفسی دارد و یا اینکه تا مدت‌های طولانی نیازمند به اکسیژن‌رسانی است.

وی با بیان اینکه ویروس کرونا هر دو ریه را درگیر می‌کند افزود: استفاده دراز مدت از میزان بالای اکسیژن کم مرطوب شده توسط دستگاه‌های تهویه می‌تواند باعث خشک شدن و صدمه زدن به مخاط و موهای میکروسکوپی شود که به انتقال ترشحات به سمت بالا و باقی مانده ها به سمت بیرون راه هوایی کمک می‌کنند.

این پزشک متخصص بیماری‌های ریوی در پاسخ به این پرسش که چرا آمار مربوط به مرگ و میر کرونا در کشور افزایش یافته تاکید کرد: تعداد تست‌ها بالاتر رفته و به همین منوال تعداد افراد فوت شده‌ای هم که کرونای آنها مثبت شده بیشتر می‌شود. شاید پیش از این متوفی‌هایی بودند که علت مرگ آنها به دلیل ویروس کرونا اثبات نشده بود اما اکنون اوضاع فرق می‌کند. در حقیقت این تست‌های کرونا بود که عمق بیشتر فاجعه را نشان داد.

میرعربشاهی در رابطه با راهکارهای پیشگیری از کرونا و کاهش نرخ ابتلا در جامعه گفت: ویروس کرونا خود به خود از بین نمی‌رود. نه گرما آن را از بین می‌برد و نه جهش. ما نباید به مسائلی همانند جهش اهمیت بدهیم. همه چیز دست خودمان است و باید چاره‌ای اساسی بیندیشیم. البته این کار بر عهده دولت است. دیگر نمی‌دانیم باید چه اتفاقی بیفتد تا کل کشور و یا حداقل استان های قرمز به حالت ایزوله کامل دربیایند. کمی اقتصاد را فدا کنیم و بگذاریم کرونا فروکش کند.

وی در پایان گفت: بیمارستان‌ها تخت‌های خالی ندارند. کادر درمانی، پزشکان و پرستاران خسته‌اند. نرخ مرگ و میر و ابتلا بالاست. ویروس خیلی راحت انتقال پیدا می‌کند. وقت آن است که کمی همت به خرج بدهیم. اگر هر کسی رعایت کند دایره ابتلا کم و کمتر می‌شود. همه چیز دست خودمان است. باید رعایت کنیم. اعتقاد به قرنطینه جواب می‌دهد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار