معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان:

احتمال اعلام «شرایط بحران» ناشی از کرونا در اصفهان

۱۷۷۰ بیمار کرونایی در اصفهان بستری هستند/ مرگ و میر ناشی از کرونا نسبت به اسفند افزایش یافته است/ ظرفیت عمده بیمارستان ها پر شده است

اصفهان(پانا) _ معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان هشدار داد احتمالا امروز و فردا در استان اعلام شرایط بحران به دلیل افزایش ابتلا به کرونا می شود.

کد مطلب: ۱۱۲۵۴۱۰
لینک کوتاه کپی شد
احتمال اعلام «شرایط بحران» ناشی از کرونا در اصفهان

بهروز کلیدری صبح امروز در نشست خبری در جمع خبرنگاران با اشاره به لزوم پاسداشت رشادت های رزمندگان در هشت سال دفاع مقدس، اظهار کرد: با توجه به وضعیت بیماری کرونا در استان در هفته ای که گذشت اگر نتوانیم مانعی برای گسترش بیماری ایجاد کنیم، روزهای سختی را تجربه می کنیم.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: در هفته گذشته، تعداد بستری ها بالغ بر یک هزار و ۷۷۰ بیمار بوده و به صورت میانگین روزانه ۲۵۰ بیمار بستری داشتیم؛ بعضی از روزها این تعداد به ۳۰۰ نفر هم رسیده است.

وی با بیان اینکه درحال حاضر در استان ۱۳۰۰ بیمار بستری هستند، گفت: این تعداد حداکثر بیمارانی است که در شرایط شروع اپیدمی در اسفند و فروردین تجربه کردیم. آن روزها به این قله رسیدیم و کاهش داشتیم؛ سیر بستری در استان در حال افزایش است، تفاوت این است که این بیماران مدت بستری بیشتری نسبت به بیماران موج اول که در اسفند و فروردین تجربه کردیم دارند.

کلیدری افزود: این طولانی تر بودن مدت بستری موجب شد تا ما تخت های بیشتری را از دست بدهیم و مرگ و میر بیشتری را تجربه کنیم.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در مورد سن این بیماران اظهار کرد: یک هزار و 713 نفر بیمار بالای ۱۸ سال، ۳۰ بیمار بستری شده پنج تا ۱۸ سال و ۳۳ مورد هم سن زیر پنج سال داشتند. از طرفی در هفته گذشته ۱۶ مادر باردار در استان بستری شدند که به کرونا مبتلا بودند. تعداد مرگ و میرها هم نسبت به گذشته افزایش پیدا کرد.

کلیدری تصریح کرد: سه نفر از این فوتی ها فوتی های زیر ۱۸ سال بودند؛ پس هیچ گروهی مصون از ابتلا و مصون از مرگ و میر نیست. بیمارستان های ما در شهرهای مختلف گرفتار هستند، به نحوی که بیمارستان الزهراء(س) به مرحله ظرفیت تکمیل رسید و ۵۰۰ بیمار در این بیمارستان بستری هستند. بیمارستان عیسی بن مریم هم ظرفیت تکمیل شد و ۱۱۰ بستری در روز دارد. بیش از ۱۳۰ بیمار در بیمارستان شریعتی بستری هستند و در بیمارستان های دیگر هم به تناسب ۲۰ تا ۴۰ بیمار در شهر اصفهان بستری داریم.

این مسئول در رابطه با وضعیت شهرستان ها گفت: خمینی شهر، نجف آباد و فلاورجان با وجود این که حداقل دو بیمارستان دارند، یکی از بیمارستان های آن ها کاملاً تکمیل شده است؛ برای مثال بیمارستان اشرفی خمینی شهر تکمیل شده و حدود ۴۰ بیمار هم در ۹ دی منظریه بستری هستند. بیمارستان شفا کلیشاد هم ۸۸ بیمار دارد با وجود این که ظرفیت ۷۴ تخت است و فراتر از ظرفیت بستری داریم. در روزهایی در هفته های گذشته بیماران فلاورجان را به اصفهان منتقل کردیم. در نجف آباد هم بیمارستان منتظری برای کرونایی ها است که 70 نفر در این بیمارستان بستری هستند. بیمارستان منتظری نجف آباد عملاً از چرخه خدمت رسانی غیر کرونایی حذف شد و تمام این خدمات قرار است در بیمارستان فاطمه زهرا(س) نجف آباد ارائه شود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان اصفهان بیان کرد: با توجه به این شرایط و روند رو به رشد، نقشه راهی که در حوزه درمان استان طراحی شده این است که تعداد بیشتری از تخت ها را برای کرونا اختصاص دهیم. اگر این روند را نتوانیم کنترل کنیم، در چند روز آینده بیمارستان های تخصصی را هم از دست خواهیم داد. اگر کارخانه بیمارسازی در استان متوقف نشود در روزهای آینده بیمارستان تخصصی چشم پزشکی فیض، قسمتی از بیمارستان تخصصی قلب چمران و بیمارستان تخصصی سوانح و سوختگی امام موسی کاظم(ع) را هم از دست می دهیم.

کلیدری ادامه داد: این یعنی ما تعداد زیادی از بیماران غیر کرونایی که در داخل استان نیاز به خدمت دارند در این دوره آسیب جدی خواهند دید. اگر نتوانیم با ابزارهایی که در اختیار داریم بیماری کرونا را مهار کنیم، تعویق خدمت رسانی به برخی بیماران مرگ و میر را در استان قطعا افزایش می دهد.

برآورد بهداشت جهانی بر این اساس است که دنیا تا دی ماه تا ۳ میلیون مرگ را ناشی از کرونا تجربه خواهد کرد اما بیماران ناشی از غیر کرونا به ۱۵ میلیون تا دی ماه می رسد. شاید ۵ برابر مرگ های کرونایی، این اتفاق برای استان هم خواهد افتاد و هفته ای ۲۰۰ کرونایی و تعداد زیادی مرگ و میر غیر کرونایی هم تجربه خواهیم کرد. چون زیرساخت های ما توسط کرونایی ها اشغال می شود در حالی که ما می توانستیم پیشگیری کنیم.

معاون دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بیان کرد: به شدت نگران هستیم چون تولید بیمار روزافزون بیشتر می شود و کادر درمان ما به شدت خسته و آسیب دیده هستند و با تمام توان در صحنه اند، اما ابتلای آن ها منجر به خارج شدن از چرخه می شود و فرسودگی آن ها دقت آن ها را کاهش می دهد؛ احتمالا امروز و فردا در استان اعلام شرایط بحران می کنیم.

کلیدری گفت: به صورت میانگین در هفته گذشته بیش از ۱۰۰۰ بیمار شناسایی شده است. روزی بود که ۱۴۰۰ بیمار را شناسایی کردیم. احتمالا در دو هفته بعد تعداد بستری و چهار هفته بعد مرگ و میرها داخل استان افزایش پیدا می کند. اگر نتوانیم ورودی و تولید بیمار را کاهش دهیم چالش خواهیم داشت.

وی ادامه داد: این ها بیمارانی هستند که تحت بررسی آزمایشگاهی هستند؛ در کلینیک ها و مطب ها بیش از ۹۰ درصد بیمارانی که مراجعه می کنند علائم کرونا را دارند. شاید تعداد قابل توجهی بیمار هم بررسی نشده هستند که در آن صورت بستری های ما افزایش پیدا می کند.

کلیدری خاطر نشان کرد: مطالعه ای از بیماران بستری شده انجام دادیم و بر اساس آن ۳۵ درصد بیماران در دو هفته گذشته در محیط کار بودند‌، ۲۹ درصد با یک بیمار کرونایی سر و کارداشتند و ۱۵ درصد در یک مراسم دورهمی بودند.

وی پیرامون شفافیت در اعلام وضعیت کرونا تصریح کرد: وظیفه ما این است که شفافیت اطلاعات به خصوص در این روزها را به حداکثر برسانیم؛ ۱۹۰ فوتی در استان در یک هفته یعنی سقوط یک هواپیما در اصفهان در شرایطی که کل سرنشینان آن فوت کنند؛ این دقیقاً به معنای یک عزای عمومی است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ابراز کرد: رهبری اعلام داشتند که تابع مصوبات ستاد کرونا هستیم و در عزاداری رفتار فوق العاده ای نشان دادند. در اربعین دیدیم چه اعلامی کردند. این ها الگوهای خوبی است و در اجتماع هم باید الگوهای مختلفی از رفتار داشته باشند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار