معاون پرورشی وتربیت بدنی آموزش و پرورش شهرستان رزن خبر داد:

اجرای طرح «کوچ» اولویت اصلی حوزه تربیت بدنی درسال تحصیلی جدید است

همدان (پانا) - معاون پرورشی، تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش شهرستان رزن اعلام کرد طرح کنترل وزن و چاقی دانش آموزان، «کوچ» اصلی ترین برنامه این معاونت در سال تحصیلی جدید خواهد بود.

کد مطلب: ۱۱۲۳۳۶۱
لینک کوتاه کپی شد
اجرای طرح «کوچ» اولویت اصلی حوزه تربیت بدنی درسال تحصیلی جدید است

عبدالحسین احمدی در نشست توجیهی - آموزشی پروژه کنترل وزن و چاقی دانش آموزان «کوچ»، اظهار کرد: با توجه به تبعات و آثار منفی که اضافه وزن و چاقی بر سلامت عمومی افراد جامعه دارد و آمار و ارقام نه چندان خوشایند چاقی در میان دانش آموزان، معاونت تربیت بدنی و سلامت به عنوان متولی سلامت دانش آموزان با تعریف پروژه کنترل وزن و چاقی در دانش آموزان تلاش می‌کند ضمن کنترل افزایش درصد دانش آموزان دارای اضافه وزن، با ارائه مشاوره‌های علمی و کاربردی تا پایان سال تحصیلی کاهش سه درصدی دانش آموزان چاق را محقق کند.

وی افزود: این طرح با غربالگری و تعیین BMI (شاخص توده بدنی) تمام دانش آموزان آغاز می‌شود که زمان آغاز این مرحله ۲۶ مهر ماه همزمان با هفته تربیت بدنی تعیین شده است و باید تا ۱۵ آبان ماه BMI تعیین شده در سامانه سناد دانش آموزی بارگذاری شود.

معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش شهرستان رزن با بیان اینکه در مرحله دوم بر اساس استانداردها و معیارهای تعیین شده، دانش آموزان دارای اضافه وزن و چاق مشخص می‌شوند، ادامه داد: در مرحله سوم که مهمترین مرحله این طرح است، ضمن توجیه و آگاه سازی والدین نسبت به وضعیت وزنی فرزندشان، مشاوره‌های علمی و عملی لازم در حوزه‌های مختلف از جمله تغذیه، خواب کافی، ورزش روزانه، آشنایی با نحوه تعیین شاخص توده بدنی و موارد دیگر ارائه می‌ شود و پس از حدود سه ماه غربالگری ثانویه یا سنجش شاخص توده بدنی مختص دانش آموزانی که در مرحله اول، چاق و دارای اضافه وزن تشخیص داده شده‌اند، به عمل آید تا میزان اثرگذاری مشاوره‌ها و اقدامات مرحله‌ای بر کاهش وزن مشخص شود.

عبدالحسین احمدی یادآور شد: چارچوب طرح به گونه‌ای تدوین شده است که هم در اسفند و در هفته نیکوکاری و هفته درخت کاری، دانش آموزان و خانواده‌های آنان مورد تقدیر قرار می‌گیرند و هم اینکه در اختتامیه طرح در اردیبهشت ماه و در هفته سلامت از دانش آموزان موفق در کاهش وزن با اهدای مدال و احکام قهرمانی قدردانی می‌شود.

وی بیان کرد: با توجه به اهمیت موضوع طرح و تأثیر آن بر سلامت نسل آینده کشور، لازم است در چارچوب طرح و بر اساس ساختار آن در سطح شهرستان‌ها و مناطق بسترسازی لازم برای اجرای بهینه و مطلوب آن صورت گیرد.

معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش شهرستان رزن نقش مدیران مدارس در تحقق اهداف پروژه کوچ را بسیار محوری و مهم عنوان کرد و گفت: باید آگاه سازی و توجیه مدیران مدارس به عنوان اولین اقدام اجرایی در سطح شهرستان در اولویت قرار گیرد و معلمان تربیت بدنی و مراقبین سلامت در کنار آموزگاران پایه، مسئول نظارت و تعیین شاخص توده بدنی دانش آموزان خواهند بود.

احمدی از قدسنج و ترازوی دیجیتال به عنوان ابزار فیزیکی مورد نیاز پروژه نام برد و اظهار کرد: در این راستا از محل اعتبارات وزارتی ۶۰۰ پک در حال تهیه و توزیع است که تا قبل از مهرماه در اختیار مدارس با اولویت مدارس کم برخوردار و محروم قرار می‌گیرد.

وی به نحوه اجرای طرح در دوران کرونا اشاره کرد و افزود: در وضعیت‌های سفید و زرد، تأکید بر تعیین توده و شاخص بدنی در مدرسه است و در وضعیت قرمز نیز خانواده‌ها بایستی با اعلام وزن و قد فرزند خود به مدیر مدرسه یاریگر اجرای این طرح باشند و در واقع نقش خانواده‌ها هم در غربالگری و به ویژه در مرحله مشاوره باید خیلی پررنگ و مؤثر دیده شود و مفاد پروژه به گونه‌ای تدوین شده است که هم مدرسه محور و هم خانواده محور است و به همین دلیل بایستی جریان سازی موضوع تا سطح مدرسه و بعد از آن تا سطح خانواده‌ها تسری یابد.

معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش شهرستان رزن در پایان از کارشناس سلامت و تربیت بدنی خواست از تمام ظرفیت‌های درون و برون سازمانی تعریف شده در شیوه نامه طرح استفاده کند و با بسیج این ظرفیت‌ها و ایجاد تعامل و هم افزایی گامی مهم و مؤثر در جهت سلامت نسل آینده کشور بردارند.

خبرنگار: سمیرا جعفری

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار