در گفت‌وگو با پانا بررسی شد؛

«الکاظمی» از گرایش به پان‌عربیسم تا شام جدید؛ آیا نخست‌وزیر عراق مسیر سقوط را طی می‌کند؟

هانی‌زاده: الکاظمی همان راه العبادی را می‌رود که سقوط کرد/ مصطفی الکاظمی به کج راهه می‌رود/ سیاست کنونی الکاظمی همسو با سیاست‌های آمریکا و کشورهای مرتجع عرب قرار گرفته است

تهران (پانا) - یک تحلیلگر مسائل خاورمیانه مجموعه عملکرد مصطفی الکلظمی، نخست وزیر عراق را با توجه به اقدامات و فعالیت‌های چند ماه اخیر وی بررسی کرد.

کد مطلب: ۱۱۲۰۳۱۴
لینک کوتاه کپی شد
«الکاظمی» از گرایش به پان‌عربیسم تا شام جدید؛ آیا نخست‌وزیر عراق مسیر سقوط را طی می‌کند؟

حسین هانی‌زاده در گفت‌وگو با خبرگزاری پانا با اشاره به فعالیت‌ها و اقدامات مصطفی الکاظمی، در جایگاه نخست‌وزیری عراق، از سفرهایی که به ایران و آمریکا داشت و علی رغم همه اظهارنظرها در این باره که وی به دنبال بهبود روابط ایران و عربستان است، اما در ایران و آمریکا، مواضع مختلفی از خود نشان داد؛ همچنین واکنش وی به عادی‌سازی روابط امارات و رژیم صهیونسیتی که آن را جزو امور داخلی امارات متحده عربی تلقی کرد و هیچ اشاره‌ای به مردم فلسطین نداشت و ...، گفت: «مصطفی الکاظمی طی ماه‌های اخیر و بعد از تشکیل حکومت اقداماتی انجام داد که موجب نارضایتی فراکسیون‌های پارلمانی عراق و شخصیت‌های تأثیرگذار عراقی و حتی مراجع عراق قرار گرفت. در سفر وی به واشنگتن و گفت‌وگو درباره روابط آینده بغداد-واشنگتن، مصطفی الکاظمی بدون توجه به شرایط اجتماعی عراق و منطقه، امتیازات زیادی به آمریکا داد.»

تلاش الکاظمی برای تثبیت جایگاه آمریکا در عراق

وی ادامه داد: «به طور کلی شرایط اجتماعی و مذهب حاکم بر عراق، محکوم است به اینکه در دو دایره متفاوت قرار بگیرد. دایره نخست، اعتقادی است. اکثریت ملت عراق به یک مذهب معین، گرایش دارند و همین گرایش باعث شده است یک نگاه عاطفی نسبت به ملت ایران و جمهوری اسلامی ایران داشته باشند. دایره دوم، قومیتی است که در کشاکش بین اقلیت عراق و کشورهای منطقه قرار دارد. آقای مصطفی الکاظمی در سفر به واشنگتن سعی کرد ضمن اخراج برخی از نیروهای آمریکایی از عراق، به گونه‌ای دیگر جایگاه آمریکا را در عراق تثبیت کند و امتیازاتی هم در حوزه‌های نفت، انرژی، گاز و اقتصاد به آمریکا بدهد.»

حرکت الکاظمی به سمت دایره پان‌عربیسم و قومیت‌گرایی

این کارشناس مسائل خاورمیانه اظهار کرد: «اشتباه دیگر نخست‌وزیر عراق، طرح "شام جدید" است که در جریان سفر مصطفی الکاظمی به اردن و گفت‌وگو با ملک عبدالله دوم پادشاه اردن و عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهوری مصر، مذاکراتی صورت گرفت به این صورت که یک بلوک مشترک بین کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و اردن و مصر تشکیل شود که محوریت آن، عراق خواهد بود. سفر اخیر وزیر خارجه عربستان به بغداد هم در این چهارچوب قرار دارد. مصطفی الکاظمی سعی دارد از دایره اعتقادی خارج و به سمت دایره پان‌عربیسم و قومیت‌گرایی نزدیک شود که این البته با مخالفت اکثریت مردم عراق و فراکسیون‌های عراقی مواجه شد.»

الکاظمی همان راه العبادی را می‌رود که سقوط کرد/ تلاش برای دوری از جمهوری اسلامی

هانی‌زاده گفت: «اخیرا نشستی هم در منزل آقای هادی العامری، یکی از رهبران سیاسی عراق با حضور مقامات این کشور تشکیل شد و نسبت به اقدامات اخیر نخست‌وزیر عراق، یک سری ملاحظات و انتقاداتی صورت گرفت. به نظر می‌رسد آقای مصطفی الکاظمی همان راهی را طی می‌کند که حیدر العبادی در گذشته طی کرد و منجر به سقوط وی شد. مصطفی الکاظمی در حال تثبیت و تحکیم روابط خود با برخی از کشورهای عرب حوزه خلیج فارس و مصر و اردن و حتی آمریکا هم برآمده و سعی دارد تا فاصله خود را با ایران افزایش دهد. این مسأله موجب خواهد شد که فراکسیون‌های پارلمانی، ایشان را در آینده استیضاح کنند و حکومت وی را برکنار کند. ضمن اینکه الکاظمی اصرار دارد انتخابات زودهنگام پارلمانی در عراق برگزار شود، شاید برخی از جریان‌های همسو با ایران در انتخابات به پیروزی نرسند.»

تردید فراکسیون‌های عراقی در توانمندی نخست وزیر

این تحلیلگر ارشد مسائل بین‌الملل تاکید کرد: «مجموع این شرایط، وضعیت مناسبی برای عراق ایجاد نکرده است، زیرا دخالت‌های مستقیم آمریکا در مسائل داخلی عراق، موجب شده است بسیاری از فراکسیون‌ها نسبت به توانمندی آقای الکاظمی برای ایجاد توازن بین روابط تهران-بغداد و تهران-واشنگتن و بغداد با کشورهای عربی، ملاحظات و انتقاداتی داشته باشند و به همین دلیل مصطفی الکاظمی اکنون در صدد است بیشتر به کشورهای عربی نزدیک شود و با ایران فاصله بگیرد.»

مصطفی الکاظمی به کج راهه می‌رود

وی گفت: «صحبت‌های سخنگوی نخست‌وزیری عراق که گفته بود عادی‌سازی روابط امارات و اسرائیل به خود امارات ربط دارد، نشان می‌دهد که مشی انقلابی خود را از دست داده و در حال خروج از محور مقاومت است. بنابراین انتظار می‌رفت الکاظمی نسبت به عادی‌سازی روابط امارات و اسرائیل، انتقاداتی داشته باشد اما سکوت عراق نشان داد که نخست‌وزیر عراق به کج‌راهه می‌رود. اما فراکسیون‌های عراقی از هم‌اکنون در حال تقابل با سیاست‌های نخست‌وزیر هستند، ضمن اینکه اکثریت مردم عراق هم مخالف سیاست‌های ایشان است. به نظر می‌رسد اگر الکاظمی همین شیوه را ادامه دهد به سرنوشت حیدر العبادی دچار و کابینه وی سرنگون خواهد شد.»

طرح "شام جدید" به ضرر ملت عراق است

این کارشناس ارشد مسائل بین‌الملل با بیان اینکه «شام جدید» شامل مصر، اردن و عراق خواهد بود، افزود: «سوریه با اینکه در قلب خاورمیانه و شام است کنار گذاشته می‌شود و لبنان هم که در محور مقاومت است از شام جدید، حذف خواهد شد و شام جدید منحصر به عراق، اردن و مصر خواهد شد و یک بلوک مشترک اقتصادی برای تبادل اقتصادی و استفاده از ذخایر نفتی و گازی عراق برای بهبود وضعیت اقتصادی مصر و اردن استفاده خواهد شد و این به ضرر ملت عراق است؛ زیرا در زمان صدام حسین هم کمک‌های مالی و نفتی زیادی از سوی صدام به ملک حسین پادشاه سابق اردن صورت گرفت و اکنون اردن به دنبال بهره‌گیری از ذخایر نفتی عراق است. سیاست کنونی الکاظمی همسو با سیاست‌های آمریکا و کشورهای مرتجع عرب قرار گرفته است و با آن تعهداتی هم که به فراکسیون‌های عراقی در اوایل تشکیل حکومت داده است، در حال زیرپا گذاشتن این تعهدات است، به همین خاطر فراکسیون‌های عراقی ساکت نخواهند نشست و ممکن است وی را استیضاح کنند.»

ترکیه با تجاوز به خاک عراق می‌خواهد شرایط خود را تحمیل کند

حسین هانی‌زاده به حملات مداوم اخیر ترکیه به شمال عراق هم اشاره کرد و گفت: «اکنون ترکیه در چند جبهه در لیبی در عراق و‌... در حال حمله است و حتی در برابر اتحادیه اروپا هم قرار گرفته است. به نظر می‌رسد که ترکیه از فضای موجود در عراق و درگیر شدن عراق در مسائل داخلی، استفاده می‌کند و سعی دارد به نوعی شرایط خود را به عراق تحمیل کند و عراق هم به خاطر مسائل امنیتی و درگیری مشکلات اقتصادی، در برابر تجاوزات ترکیه سکوت کرده است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار