افزایش 22 درصدی تولیدات کشاورزی فارس در دولت تدبیر و امید

شیراز(پانا)-رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس از افزایش 22.7 درصدی تولیدات کشاورزی این استان در دولت تدبیر و امید خبر داد و گفت درسال 92 تولیدات کشاورزی این استان حدود 9میلیون تُن بود و در حال حاضر، با وجود خشکسالی‌ها با بیش از یازده میلیون و 192هزار تُن تولیدات کشاورزی، رتبه دوم کشور را به خود اختصاص داده است.

کد مطلب: ۱۱۱۷۸۷۵
لینک کوتاه کپی شد
افزایش  22 درصدی تولیدات کشاورزی فارس در دولت تدبیر و امید

محمد مهدی قاسمی امروز با اعلام این خبر به خبرنگاران ضمن تبریک فرا رسیدن هفته دولت؛ با بیان اینکه افزایش تولید در واحد سطح در این استان با کشاورزی دانش‌بنیان دنبال می‌شود، گفت: در دولت تدبیر و امید در تولیدات دامی، باغی، زراعی و شیلاتی به ترتیب بالغ بر 28، 24، 21 و 14.8 درصد افزایش تولید داشتیم و از آن جمله می‌توان به افزایش نزدیک به 6 برابری سطح گلخانه‌ها و سایبان‌ها و افزایش قریب به 124 درصدی در تولید دانه‌های روغنی نام برد که در خوداتکایی تولید مواد غذایی نقش به سزایی را ایفا کرده‌‌‌اند.

او با اشاره به افزایش ۸۵ درصدی در میزان جذب ماده خام حاصل از فعالیت واحد‌های صنایع تبدیلی و غذایی تحت نظارت جهاد کشاورزی در استان فارس، تصریح کرد: در سال ۹۲ تعداد واحد‌های به تولید رسیده که مجوز خود را از سازمان جهاد کشاورزی استان دریافت کرده‌اند ۴۴۴ واحد بود و در پایان سال ۹۸ این عدد به ۷۷۴ واحد ارتقاء یافت که حاصل فعالیت واحد‌های مذکور، اشتغال زایی ده هزار و ۵۵۸ نفر و افزایش ۹۴ درصدی در این زمینه را نشان می‌دهد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با تاکید بر اینکه اقدامات صورت گرفته در راستای افزایش تولید "آب محور" است، گفت: در دولت تدبیر و امید در استان فارس، احیاء و مرمت قنوات نسبت به گذشته بالغ بر ۸۴ درصد افزایش داشته و اراضی مجهز به سامانه‌های نوین آبیاری با ارتقاء بیش از ۳۶ درصد به سطحی بالغ بر ۳۰۰ هزار هکتار رسیده است.

قاسمی با اشاره به دیگر اقدامات انجام شده به منظور افزایش بهره‌وری از منابع آبی گفت: از سال ۹۲ تا پایان ۹۸، شبکه‌های فرعی آبیاری، تجهیز و نوسازی اراضی و احداث جاده بین مزارع به ترتیب افزایشی حدود ۱۵، ۱۱ و ۸ درصد داشته اند.

به گفته او طرح‌های تامین آب استان فارس در سال ۹۲ منجر به ذخیره سازی ۳۶ میلیون متر مکعب آب شده بود که این میزان با افزایشی بالغ بر ۲۲ درصد به ۴۴ میلیون متر مکعب رسیده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با بیان اینکه بدون توسعه افقی، با توسعه عمودی و نظام‌مند به دنبال افزایش بهره‌وری در تولید هستیم، ابراز کرد: در این راستا در دولت تدبیر و امید ضریب مکانیزاسیون از ۱.۲۵ به ۲.۰۶ رسیده است که افزایشی نزدیک به ۶۵ درصد را نشان می‌دهد.

قاسمی اظهار کرد: افزایش شاخصی به نام دانش در هکتار در دستور کار قرار دارد و در همین راستا در سال ۹۸ بیش از ۱۲۰ هزار نفر روز کارگاه آموزشی برای بهره برداران بخش کشاورزی برگزار شده است که نسبت به سال ۹۲ با برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای حدود ۲۷ هزار نفر روز؛ افزایش چشمگیری داشته است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار