مددی: برنامه سالانه درک مشترک از یک درد ایجاد می کند

تهران (پانا) - مددی، مشاور وزیر آموزش و پرورش در سند تحول بنیادین در نشست هم اندیشی معاونان پرورشی مناطق نوزده گانه با اشاره به اهمیت جایگاه فلسفه برنامه سالانه در آموزش و پرورش از مزایای آن جهت همسو کردن و ایجاد درک مشترک از امور و تقویت نگاه تربیتی در آموزش و پرورش سخن گفت.

کد مطلب: ۱۱۱۷۵۴۹
لینک کوتاه کپی شد
مددی: برنامه سالانه درک مشترک از یک درد ایجاد می کند

مددی، مشاور وزیر آموزش و پرورش در سند تحول با اشاره به شیوع کرونا در سال تحصیلی که گذشت، گفت: شهر تهران در سال تحصیلی گذشته با شرایطی که به سبب شیوع کرونا ایجاد شد، نسبت به مشی و راه و رسمی که سند تحول تبیین کرده است، خوش درخشید و آنچه در شهر تهران برگزار شد بسیار ارزشمند بود.

وی با اشاره به شرایط کرونا و تاثیرش بر آموزش افزود: کار ارزشمندی توسط فرهنگیان و مربیان پرورشی رقم خورد و البته از پرورشی هم همین انتظار است. پرورشی در نشر تربیت اسلامی دانش آموز تلاش می کند و هشت اسفند به دلیل اهمیت تربیت اسلامی به عنوان روز تربیت اسلامی نام گذاری شده است. ناگفته نماند تربیت اسلامی بدون درک سند تحول قابل پاسخگویی نیست. در این سالها که رویکرد آموزش و پرورش سیاستگذاری در راستای سند تحول بوده است اقدامات مهمی انجام شده است. هویت ما در آموزش و پرورش با سند تحول گره خورده است. حواس مان باشد در حوزه پرورشی از روح و محتوای فلسفه امور پرورشی دور نشویم و این آفت بزرگی است.

وی افزود: معاونین پرورشی برای انجام امور باید فلسفه دقیق انجام یک امر را پیگیر باشند تا فلسفه امور تربیتی گم نشود. حوزه پرورشی بر اساس سند تحول آموزش و پرورش یک تعلیم و تربیت اسلامی را تجربه می کند. ماموریت های این معاونت بر این اساس معنادار می شود. البته ناگفته نماند این نقش نه فقط برای معاونت پرورشی بلکه برای مدیران مدارس نیز باید فعال باشد. ما به دنبال ترویج و گفتمان سازی تعلیم و تربیت اسلامی بر اساس سند تحول هستیم. پرچم گفتمان سازی سند تحول در مدارس باید برافراشته باشد این مهم برای حوزه پرورشی و آموزشی هویت ساز است.

مددی افزود: دغدغه ای که در آموزش و پرورش وجود دارد، تربیت است و اردو و مسابقات مختلف ابزار و وسیله است. باید به سمتی برویم که دایم فلسفه این امور سوال شود. اگر بخواهیم روند آموزش و پرورش را تدوین کنیم و برنامه استراتژی اصلی نداشته باشیم راه دیگری نداریم.

مددی گفت: جریان فکری آموزش و پرورش از سند تحول تغذیه می کند. کارکرد برنامه مهم است. فلسفه برنامه سالانه این است که اگر فعالیتی شد مبتنی بر سند تحول باشد و برنامه سالانه درک مشترک از یک کار ایجاد کرده و به همه امور سمت و سو می دهد.

وی افزود: برنامه تحصیلی سال99 باید تحلیل محتوا شود. همچنین راهکارها تحلیل محتوا شود تا بهتر عملیاتی شود. رویکرد ما با مدرسه تعاملی است. سند تحول در حوزه پرورشی هم مشخص است چه توقعاتی دارد. هنوز جای خالی بسیاری از ابتکارات برای اقدامات تحولی وجود دارد. باید کارهای معاون پرورشی بازنگری با رویکرد تمام ساحتی انجام شود. معاونت پرورشی باید فعالیتها را براساس ساعت های تعلیم و تربیت باز طراحی کند.

مددی گفت: سیاستها و برنامه ها برای اعلام به مدرسه باید از دو فیلتر عبور کند هر فعالیتی که به مدرسه پیشنهاد شود رابطه آن فعالیت با امور دیگر و ساحت های ششگانه مشخص شود. همچنین فعالیتها باید با برنامه درسی همخوانی داشته باشد. کلاس ها فقط مکانی برای آموزش دروس نظری نباشد و برنامه تربیتی به امور تربیتی سپرده شود بلکه باید نقش تربیتی معلم براساس سند تحول برجسته شود. فعالیتها باید نسبتش با اهداف سند برای معلم توجیه شود. اگر گفته می شود سیاستها باید به سمت مدارس برود باید فرمت ها تنظیم شود.

مشاور وزیر گفت: فلسفه برنامه ای که به مدارس می رود ابتدا باید متناسب سازی شود بعد به مدرسه برود تا مدیر مدرسه هر فعالیتی خواست انجام دهد از همین مسیر برود. زنگ تفریح یک موقعیت تربیتی است و باید برای آن برنامه داشته باشیم.

وی با اشاره به آسیب های کرونا به امر آموزش گفت: در شرایط کرونا ارتباط حضوری دانش آموز و معلم قطع شده است. آسیب های روانی این خلا روانی ایجاد شده باید ترمیم شود. معلم ها را باید آگاهی داد تا برای این آسیب تربیتی فکری اندیشیده شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار