ملکی: اگر بین صادرات و واردات اطلاعات، تعرفه گمرکی مناسبی برقرار نشود سازمان پژوهش بازنده خواهد شد

تهران (پانا) - معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با تشریح رویکردی نوین برای فعالیت روابط عمومی، تأکید کرد که روابط عمومی باید تحلیل گرانه و با رفعت اطلاعاتی، صدای رسای سازمان پژوهش باشد.

کد مطلب: ۱۱۱۵۹۶۰
لینک کوتاه کپی شد
ملکی: اگر بین صادرات و واردات اطلاعات، تعرفه گمرکی مناسبی برقرار نشود سازمان پژوهش بازنده خواهد شد

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، اولین نشست صمیمی رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با کارشناسان اداره روابط عمومی و امور بین الملل سازمان با حضور معاونان و مشاور اجرایی سازمان تشکیل شد.

در ابتدای نشست صدیقه حسن‌زاده سرپرست اداره روابط عمومی و امور بین‌الملل ضمن تشکر از فراهم شدن زمینه این نشست، گزارشی از فعالیت‌ها و چالش‌های این اداره ارائه کرد.

در ادامه حسن ملکی رئیس سازمان ضمن تقدیر از تلاش‌های صورت گرفته در بخش روابط عمومی و هویدا بودن حاصل کار همکاران این بخش در سایت رسمی سازمان اشاره کرد :

سوال اصلی که در خصوص جلسه امروز مطرح می شود این است که روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با چه مختصاتی باید فعالیت کند تا شأن حرفه‌ای و سازمانی، سازمان پژوهش رعایت شود؟

به جهت تبین اهمیت مسأله در خصوص اطلاعات تأملی داشته باشیم. مطلع هستید که اطلاعات در دنیای امروز یک ابزار قوی است. اگر گفته شود دنیای امروز جنگ اطلاعات است غیر واقعی سخن نگفته ایم.آنچه که امروزه قادر است چیزی را به هم بریزد یا سامان بدهد، اطلاعات است مخصوصاً اینکه امروزه ابزار و وسایل تبادل اطلاعات بسیار وسیع و گسترده است و در دنیای علم از این پدیده تحت عنوان انفجار اطلاعات یاد می‌کنند. در واژه انفجار تأمل کنید. هر جا واژه انفجار است، اختیار سلب می شود. انفجار اطلاعات به معنای این است که سیر اطلاعات موجب می شود فکرکنیم که انسان ها را مسلوب الاختیار کرده است یا حتی انسان ها مغلوب اطلاعات می‌شوند.

سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی را به عنوان یک سازمان دولتی در نظر بگیرید که با در نظر گرفتن شأن سازمانی می‌خواهد صادرکننده اطلاعات باشد و اگر بین صادرات اطلاعات و واردات اطلاعات یک تعرفه گمرکی مناسبی برقرار نشود سازمان بازنده خواهد شد. روابط عمومی سازمان این تعرفه های گمرکی را صادر می کند. آنچه که باعث صدور توازن اطلاعات شده، هوشیاری به خرج می‌دهد و جلوی سیر اطلاعات را می‌گیرد و باعث می‌شود اطلاعات به موقع به بیرون از سازمان انتقال پیدا کند؛ اداره کل روابط عمومی است.

عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی، اهمیت منبع اطلاعاتی و راستی آزمایی اطلاعات، تحلیل و رصد زمینه پیدایش اطلاعات، ارزیابی اطلاعات و داشتن شاخص، تفاوت قائل شدن بین داده و اطلاعات، بررسی دامنه گسترش اطلاعات در جامعه را مهم ترین مواردی بر شمرد که روابط عمومی باید به آن توجه کند.

وی افزود: «اطلاعات غلط حکم شمشیری را دارد که رحم نمی‌کند و همه چیز را از بین می برد.روابط عمومی باید بین داده و اطلاعات تفاوت قائل شود. روابط عمومی باید بین داده و خرد ورزی در عرصه اطلاعات در نوسان باشد و در داده‌ها نماند چرا که داده‌ها راهگشا نیستند؛ روابط عمومی باید داده‌ها را گرفته و یک گنجینه خرد ورزانه تولید و گزارش دهد. وظایف روابط عمومی خیلی فراتر از اعلام انعکاس اخبار سازمانی رسانه‌ها است؛ روابط عمومی باید ارتفاع بلند و رفعت اطلاعاتی داشته باشد که مختص قوه تحلیل است.»

در بخش دیگری از این برنامه علی محبی سرپرست معاونت برنامه ریزی درسی و تولید بسته‌های تربیت و یادگیری نیز ضمن تشکر از اقدامات روابط عمومی، بیان کرد: «کار روابط عمومی بسیار مهم و اثرگذار است و افرادی که در این واحد فعالیت می‌کنند در صورت خوب کار کردن زیاد دیده نمی‌شوند اما اگر ضعف یا نقصی در کار باشد بلافاصله خودش را نشان می‌دهد.»

وی پوشش حداکثری انتشار فعالیت‌های سازمانی طبق شیوه نامه جامع اطلاع رسانی و رصد دقیق و پاسخگویی به موقع اخبار علیه سازمان یا برخلاف آرمان‌های سازمانی را دو فعالیت عمده روابط عمومی دانست و گفت: «رساندن سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی به مرجعیت اطلاعاتی در نظام تعلیم و تربیت موضوع مهمی است که باید با مخاطب شناسی برای آن تلاش کرد.»

محبی همچنین خواستار کمک روابط عمومی در معرفی بیشتر شبکه رشد از طریق لینک‌ها و ارتباطات این بخش شد.

در ادامه این نشست روح اله رضاعلی مشاور اجرایی سازمان نیز ضمن تشکر از تلاش‌های گذشتگان در عرصه مدیریتی این سازمان بر رویکرد نوین ملکی نسبت به روابط عمومی تأکید کرد و گفت: «قطعاً برای چرخش به سمت این نگاه مدرن نیازمند استلزاماتی هستیم که بخشی از این استلزامات سخت افزاری، تجهیزاتی و فنی است و بخشی از آن مربوط به تعامل و پاسخگویی کارشناسانه است که بایستی تقویت شود.»

وی بر نقش مهم رابطان روابط عمومی در حوزه های مختلف درون سازمانی، تلاش برای رسیدن به نگاه مدرن مدنظر ریاست سازمان، تلاش همه جانبه همکاران روابط عمومی برای رفع موانع و ارتقای جایگاه این بخش تأکید کرد.

رضاعلی به مفهوم صدا در برنامه ریزی درسی اشاره کرد و گفت: «صدای سازمان، کتاب‌های درسی است اما صدای دیگری که باید به بیرون انتقال پیدا کند روابط عمومی است.حال اگر می‌خواهیم صدای روابط عمومی بلند باشد باید استلزامات آن را فراهم کرد.»

بهره گیری از ظرفیت رابطان رسانه‌ای سازمان برای سامان دهی شبکه ارتباطی سازمانی، تقویت و تجهیز امکانات سخت‌افزاری و نرم افزاری، توجه ویژه به بخش بین‌الملل، تقویت نیروی انسانی، بازآفرینی و بازبینی سایت رسمی سازمان متناسب با ساختار کنونی، شناسایی زمینه‌های مورد چالش قبل از ورود به مساله و پیشگیری به هنگام، روابط عمومی قوی با نیازسنجی اطلاعاتی، تقویت ارتباط با رسانه‌ها به ویژه صدا و سیما و تأکید بر اهمیت این بخش از جمله تأکیدات ریاست سازمان در این نشست بود.

در پایان نشست مقرر شد پیگیری‌های لازم در خصوص تقویت سخت افزاری و نرم افزاری روابط عمومی و امور بین الملل سازمان صورت پذیرد. در این نشست اسداله مرتضایی معاون توسعه منابع و پشتیبانی، علی محبی سرپرست معاونت برنامه ریزی درسی و تولید بسته های یادگیری، روح اله رضاعلی مشاور اجرایی ریاست سازمان حضور داشتند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار