آموزش و پرورش در هفته‌ای که گذشت؛

از دستور توقف همه فعالیت‌های حضوری تا اعلام نحوه پرداخت حقوق معلمان حق‌التدریس و خرید خدمات در سال کرونایی پیش رو

تهران (پانا) _ درپی بازگشت محدودیت‌های ناشی از گسترش کرونا دستگاه تعلیم و تربیت کشور با تصمیم ستاد ملی کرونا بار دیگر دستور توقف فعالیت‌های حضوری را صادر و در اطلاعیه‌های گوناگون بر ممنوعیت تشکیل کلاس‌های حضوری آموزشی در مدارس، مراکز آزاد زبان خارجی و پایگاه‌های تابستانی تاکید کرد.

کد مطلب: ۱۱۱۰۱۶۳
لینک کوتاه کپی شد
از دستور توقف همه فعالیت‌های حضوری تا اعلام نحوه پرداخت حقوق معلمان حق‌التدریس و خرید خدمات در سال کرونایی پیش رو

این هفته شاهد ابلاغ چند دستورالعمل یا بخشنامه مهم در آموزش و پرورش بودیم که ازجمله می‌توان از دستورالعمل پرداخت حق‌التدریس و فوق‌العاده مستمر برای تدریس ترجمه و تألیف درخارج از ساعات اداری و بخشنامه ممنوعیت فعالیت‌های پایگاه‌های تابستانی نام برد.

گفت‌وگوی صمیمانه حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش با شبکه یک سیما از اخبار این هفته بود. وزیر آموزش و پرورش در این گفت‌وگو از فعالیت‌ها و مبارزات پیش از انقلاب، مسئولیت‌های پس از انقلاب، آشنایی با همسر و ازدواج و احوال فعلی همسر و فرزندانش صحبت کرد. حاجی میرزایی همچنین گفت که در یک سال اخیر به طور متوسط 65 درصد به حقوق معلمان اضافه شده است.

رد شدن طرح اصلاح قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمان حق التدریسی، سحنان الهیار ترکمن معاون وزیر درباره پرداخت حقوق معلمان حق‌التدریس و خرید خدمات، تغییر تقویم زمانی سفارش و توزیع کتاب‌های درسی سال تحصیلی آتی، انتصاب «مهدی نوید» به‌عنوان «مشاور ارشد وزیر در اجرای سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش»، تمدید مهلت تکمیل فرایند ثبت‌نام مدارس استعدادهای درخشان تا 8 مرداد، انعقاد توافق‌نامه همکاری بین آموزش‌وپرورش و معاونت امور زنان ریاست جمهوری و واریز 555 میلیارد ریال به‌حساب بازنشستگان صندوق ذخیره فرهنگیان از مهم‌ترین اخبار حوزه آموزش و پرورش در یک هفته اخیر به شمار می‌روند:

شرح برخی از خبرهای مهم حوزه آموزش و پرورش را در زیر می‌خوانید:

دستورالعمل پرداخت حق‌التدریس و فوق‌العاده مستمر برای تدریس ترجمه و تألیف درخارج از ساعات اداری

معاونت برنامه‌ریزی و توسعه منابع اصلاح دستورالعمل اجرایی بند (9) ماده (68) قانون مدیریت خدمات کشوری را ابلاغ کرد که بر اساس آن عبارت حقوق ثابت و فوق‌العاده مستمر وی به حقوق ثابت و فوق‌العاده‌های مندرج در حکم کارگزینی وی تغییر می‌یابد. همچنین طبق این دستورالعمل، پرداخت حق‌التدریس موضوع این دستورالعمل در مورد آن دسته از کارمندان دولت که علاوه بر وظایف شغل مورد تصدی حسب مورد در دستگاه متبوع خود یا سایر دستگاه‌های اجرایی به تدریس می­‌پردازند، صرفاً منوط به تدریس در خارج ساعات اداری با اخذ مرخصی استحقاقی خواهد بود؛ در غیر این صورت هرگونه پرداخت به‌عنوان مضاعف محسوب و ممنوع است.

درصورتی‌که انجام تحقیق، تدریس ترجمه و تألیف، جزو وظایف جاری کارمند بر اساس شرح وظایف وی باشد، مبلغی تحت عنوان عناوین مذکور به وی تعلق نمی­‌گیرد و چنانچه این وظایف خارج از ساعات اداری از سوی کارمند انجام شود، پرداخت در چهارچوب ضوابط اضافه‌کار ساعتی قابل پرداخت است.

طرح اصلاح قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمان حق التدریسی رد شد

احمدحسین فلاحی سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس درباره تازه‌‌ترین مصوبات کمیسیون اظهار کرد: رسیدگی به طرح حمایت از تأسیس و تقویت مؤسسات و مراکز آموزش عالی غیر دولتی اعاده شده از شورای نگهبان بود که این طرح با نظر اعضای کمیسیون حذف شد. رسیدگی به لایحه عضویت دولت جمهوری اسلامی ایران در موسسه بین المللی تحلیل سامانه‌‎های کاربردی اعاده شده از شورای نگهبان بود که این طرح مصوب شد.

وی یادآور شد: همچنین طرح رسیدگی به طرح اصلاح ماده الحاقی مصوبه 13/6/1397 به قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمین حق التدریسی و آموزشیاران نهضت سواد آموزی در وزارت آموزش و پرورش مصوب ۱۳۸۸ / ۷ / ۱۵ و اصلاحات و الحاقات بعدی دستور کار پایانی کمیسیون آموزش بود که این طرح نیز رد شد. بنابراین، این طرح به صحن علنی مجلس باز خواهد گشت که ممکن است با تلاش طراحان مجددا به رأی گذاشته شود.

معلمان حق‌التدریس و خرید خدمات حقوق شان کم یا قطع نخواهد شد

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش اعلام کرد معلمان حق التدریس آزاد و خرید خدمات آموزشی برای سال تحصیلی آینده با وجود آموزش‌های ترکیبی حقوق کامل خود را دریافت می‌کنند.

علی الهیار ترکمن معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش درباره روش‌های تامین نیروی انسانی برای سال تحصیلی آینده بیان کرد: امسال هم پکیج حق التدریس آزاد، سرباز معلم، نیرو‌های بازنشسته، خرید خدمات آموزشی و حق التدریس شاغل را مانند سال گذشته را برای تامین نیروی انسانی به کار می‌گیریم. با توجه به اینکه به دلیل شیوع کرونا شیوه آموزش ترکیبی داریم، اما باز هم نیاز به نیروی انسانی وجود دارد و با توجه به پکیج‌های در نظر گرفته شده مشکل تامین نیرو را برطرف می‌کنیم.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش درباره نحوه پرداخت حقوق به معلمان حق التدریس آزاد و خرید خدمات برای سال تحصیلی جدید با توجه به برگزاری کلاس‌های ترکیبی مجازی و حضوری اظهار کرد: تنها منبع درآمد این ۲ گروه حقوق ماهیانه است بنابراین صرفا برای این گروه‌ها حقوق شان کم یا قطع نخواهد شد حتی اگر شیوه آموزش به صورت ترکیبی پیش برود. این گروه از معلمان تابع مقررات سازمان مدارس و مراکز غیردولتی حقوق ماهیانه خود را دریافت خواهند کرد.

حاجی میرزایی در برنامه شبکه یک: ۱۵ شهریور سال تحصیلی را در هر شرایطی آغاز می‌کنیم

محسن حاجی‌میرزایی روز جمعه 27 تیرماه 99 باحضور در برنامه «دست‌خط» شبکه تهران به تشریح برنامه‌های آموزش و پرورش برای سال جدید تحصیلی و همچنین نقش رسانه ملی در تداوم امر آموزش در دوره کرونا پرداخت.

حاجی‌میرزایی به برگزاری امتحانات حضوری و غیرحضوری پایه‌های مختلف اشاره کرد سپس درباره شروع سال جدید تحصیلی گفت: در ۱۵ شهریور سال تحصیلی را در هر شرایطی آغاز می‌کنیم. اگر وضعیت در آن منطقه قرمز باشد کلاس‌ها غیرحضوری برگزار می‌شود، اگر زرد باشد به صورت ترکیبی و اگر سفید باشد مثل روال گذشته (حضوری) برگزار می‌شود. فعلا حدود 40 درصد مدارس ما می‌توانند با رعایت فاصله و نکات بهداشتی کلاس‌ها را حضوری برگزار کنند اما 60 درصد مدارس در وضعیت قرمز نیازمند اجرای طرح زوج و فرد می‌شوند.

وی درباره استفاده از فضای مجازی در شرایط بعد از کرونا گفت: اگر وضعیت سفید باشد ۲۰ درصد آموزش‌ها به صورت غیرحضوری انجام می‌شود تا این شیوه که آغاز کردیم به بلوغ کافی برسد.

تقویم زمانی سفارش و توزیع کتاب های درسی سال تحصیلی 1400-1399 تغییر کرد

​سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با اشاره به شیوع بیماری کویید 19 و همچنین تاکید وزیرآموزش و پرورش در این خصوص، از تغییر تقویم زمانی سفارش و توزیع کتاب‌های درسی که قبلاً در شیوه نامه مستدسازی شده بود به استان‌ها خبر داد.

بر این اساس، مقرر شده است ثبت سفارش فردی و گروهی پایه های ورودی مقاطع تحصیلی نظیر آمادگی مقدماتی (پیش دبستانی استثنایی)، پایه های اول، هفتم و دهم دانش‌آموزان عادی و استثنایی که از 8 تیرماه شروع شده تا تاریخ20 مرداد99 ادامه یابد.

در خصوص اصلاح سفارش کتاب‌های درسی سفارش داده شده در سامانه، افرادی که به دلیل تکرار پایه، تغییر رشته یا محل تحصیلی نیاز به اصلاح سفارش کتاب های درسی سفارش دارند می توانند از 4 مرداد ماه تا 2 شهریور ماه در خصوص اصلاح کتاب‌های درسی خود اقدام کنند.

شایان ذکر است، دانش‌آموزان میان پایه که در مهلت زمانی مقرر از ثبت سفارش کتاب‌های درسی جامانده اند، می توانند از 11 تا 20 مرداد ماه به سامانه فروش و توزیع مواد آموزشی مراجعه و به صورت فردی یا گروهی اقدام به ثبت سفارش کتاب های درسی کنند.. توزیع کتاب‌های درسی تمامی دوره‌های تحصیلی از منطقه به مدرسه در بازه زمانی20 مرداد تا 14 شهریور ماه صورت خواهد پذیرفت.

انتصاب «مهدی نوید» به‌عنوان «مشاور ارشد وزیر در اجرای سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش»

وزیر آموزش‌وپرورش در حکمی، «مهدی نوید» را به‌عنوان «مشاور ارشد وزیر در اجرای سند تحول بنیادین آموزش‌ و پرورش» منصوب کرد.

تمدید مهلت تکمیل فرایند ثبت‌نام مدارس استعدادهای درخشان تا 8 مرداد

سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان از تمدید مهلت برای تکمیل فرایند ثبت‌نام مدارس استعدادهای درخشان و واریز وجه ثبت‌نام تا هشتم مردادماه خبر داد.

زمان برگزاری آزمون مدارس استعدادهای درخشان، نهم و دهم مرداد است و قطعی شدن آن به محض دریافت مجوز اعلام خواهد شد. سامانه ثبت نام دانش‌آموزان http://azmoon.medu.ir/ است.

انعقاد توافق‌نامه همکاری بین آموزش‌وپرورش و معاونت امور زنان ریاست جمهوری

در حاشیه دیدار وزیر آموزش‌وپرورش با معاون رئیس‌جمهور در امور زنان، توافق‌نامه همکاری بین آموزش‌وپرورش و معاونت امور زنان ریاست جمهوری به امضای محسن حاجی میرزایی و معصومه ابتکار رسید.

در این دیدار تعدادی از معاونان وزیر آموزش‌وپرورش ازجمله معاون آموزش متوسطه، معاون پرورشی و فرهنگی، معاون تربیت‌بدنی، رئیس دانشگاه فرهنگیان، رئیس سازمان نهضت سوادآموزی و مسئول امور زنان وزارت آموزش‌وپرورش حضور داشتند و هر یک، گزارشی از عملکرد خود در امور زنان و دختران ارائه دادند.

آموزش مهارت‌های گفت‌وگو و ارتباط مؤثر، آموزش افزایش مشارکت اجتماعی دختران، آموزش مهارت‌های کودکیاری به دانش آموزان، جذب دختران بازمانده از تحصیل به چرخه تحصیل از موضوعات این توافقنامه برای اجرا تا پایان سال ۱۳۹۹است.

ممنوعیت فعالیت پایگاه‌‌های تابستانی به صورت حضوری در تابستان99

طبق مصوبه کمیته آموزش و پرورش ستاد مقابله با کرونا درخصوص ممنوعیت برگزاری کلاس‌های حضوری در تابستان99 به علت شیوع بیماری کرونا از سوی معاونت آموزش متوسطه بخشنامه ممنوعیت فعالیت‌های پایگاه‌های تابستانی به صورت حضوری به ادارات آموزش وپرورش استان‌ها، مناطق و نواحی تابعه و تمامی واحدهای آموزشی دوره دوم آموزش متوسطه روزانه و بزرگسالان ابلاغ شد.

بر اساس این بخشنامه، فعالیت‌های مربوط به پایگاه‌های تابستانی با تشکیل کلاس‌های حضوری به خصوص در شهرهای قرمز و کلان شهر تهران ممنوع و در صورت ضرورت به برگزاری کلاس‌ها به روش غیرحضوری (الکترونیکی) انجام شود.

واریز 555 میلیارد ریال به‌حساب بازنشستگان صندوق ذخیره فرهنگیان

محسن حاجی میرزایی با اشاره به پیگیری‌های جدی مدیران صندوق ذخیره فرهنگیان در خصوص دریافت سهم دولت، گفت: بیش از 4 هزار میلیارد ریال از مطالبات اعضای صندوق تحت عنوان ایفاء تعهدات دولت در حمایت از فرهنگیان عضو احیا شده است.

وی افزود: 555 میلیارد ریال از این مبلغ به‌حساب حدود 120 هزار نفر از اعضایی که در بازه زمانی فروردین 1396 تا پایان شهریور 1397 بازنشسته شده‌اند، واریزشده است.

حاجی میرزایی تصریح کرد: مطالبات سهم دولت فرهنگیانی که همچنان عضو صندوق هستند به‌حساب آن‌ها منظور شده که در زمان بازنشستگی دریافت می‌کنند.

وی پیگیری مطالبات سهم دولت را یکی از اولویت‌های وزارت آموزش‌وپرورش اعلام کرد و با اشاره به روند احیای این مبلغ گفت: در شرایطی که کشور و به‌ویژه دولت با محدودیت‌های مالی فراوانی مواجه است، این مبلغ با استفاده از سازوکارهای ظرفیت قانون بودجه سال 1398 و از طریق تهاتر با بانک‌ها ایران انجام ‌شده است.

وزیر آموزش‌وپرورش همچنین اضافه کرد: تلاش می‌کنیم ضمن تحصیل باقیمانده سهم دولت تا پایان برنامه ششم توسعه، این حکم قانونی را در برنامه هفتم توسعه نیز منظور کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار