سپهری: باید رغبت جامعه به سمت آموزش‌های مهارتی را به گفتمان عمومی تبدیل کنیم

تهران (پانا) - دبیر شورای عالی آموزش و تربیت فنی، حرفه‌ای و مهارتی در نشست کارگروه تخصصی راهبری و هماهنگی در سیاست گذاری شورای عالی آموزش و تربیت فنی، حرفه‌ای و مهارتی به بیان مطالبی درباره تقویت این آموزش‌ها پرداخت.

کد مطلب: ۱۰۹۹۴۵۶
لینک کوتاه کپی شد
سپهری: باید رغبت جامعه به سمت آموزش‌های مهارتی را به گفتمان عمومی تبدیل کنیم

محمدرضا سپهری دبیر شورای عالی آموزش و تربیت فنی، حرفه‌ای و مهارتی در این نشست با تبریک هفته مهارت و کارآفرینی ضمن قدردانی از اراده قوی مجلس شورای اسلامی در جهت توجه به ارتقا و حل مسائل آموزش های فنی و حرفه‌ای و مهارتی گفت: «آینده کار و مهارت در دنیا و کشور به شدت در حال تحول و تغییر است، در یکصد سال اخیر ۴ دوره را در سازمان بین‌المللی کار داشتیم.»

سپهری افزود: «بحث‌های دنیا، انسان محور و برپایه تقویت گفت‌وگوهای اجتماعی و توسعه پایدار در کشور است که در آینده کار و مهارت تغییر ایجاد می‌کند، تغییرات جمعیتی براساس تغییرات دموکراتیک، تغییرات تکنولوژی و اقلیمی، جهانی شدن و تحولات غیرمترقبه است.»

وی ادامه داد: «این تغییرات از نظر بافت هم قابل مشاهده است نیروی انسانی ما نیز که وارد کار می‌شود شرایط یاددهی و یادگیری را براساس سلیقه تنظیم می‌کند و نسل فناوری‌های مشارکتی، رفتار جوانان را در بازار کار جدید خواهد کرد زیرا باید در آموزش‌های مهارتی، این نسل را بشناسیم.»

دبیر شورای عالی آموزش و تربیت فنی، حرفه‌ای و مهارتی با بیان اینکه اشکال و شیوه‌های کار نیز در مشاغل جدید که وارد بازار کار می‌شوند تغییر می‌کند گفت: «ما به سمت کارکنان یادگیرنده حرکت می‌کنیم و تغییرات باعث شده هوش مصنوعی، ربات‌ها و اینترنت به وجود آیند که خود در بازار کار و آموزش و مهارت تاثیر گذاشته است.»

وی اشاره کرد: «در این بین نیاز به مدیریت استعداد داریم که باید کمپین‌هایی برای نگهداشت این استعدادها تشکیل دهیم‌. اشتغال پذیری مفهوم مهمی در دانشگاه‌ها شده است و نتایج و اثربخشی دانشگاه‌ها را نشان می‌دهد لذا ارتباط دانشگاه با صنعت نیز یکی از شاخص‌های ارزیابی دانشگاه‌ها قلمداد می‌شود.»

سپهری ادامه داد: «دنیای کار به شدت در حال تغییر و انعطاف است، آموزش و یادگیری نیز در حال تغییر است. ما در شرایط فعلی با چالش‌هایی روبه‌رو هستیم و مشاغل در حال ازبین رفتن است، به عنوان مثال پیش بینی شده است که ۴۷ درصد کارگران در آمریکا با خطر جایگزین شدن مشاغل خود و ۵۶ درصد افراد در کشورهای گروه آسه‌آن (انجمن ملل آسیای جنوب شرقی) مواجه هستند.»

دبیر شورای عالی آموزش و تربیت فنی، حرفه‌ای و مهارتی با بیان اینکه فناوری تهدید دارد اما مهارت و مشاغل جدید نیز ایجاد می‌کند گفت: «سهم جمعیت در سن جهانی و تغییرات اقلیمی، نیروی کار را تحت تاثیر قرار داده و شغل‌های جدیدی را در دستور کار قرار می‌دهد. در دنیا اعلامیه‌ای در سازمان بین المللی کار منتشر شده که همه کشورها باید مهارت و قابلیت را تقویت کنند تا از توسعه و اقتصاد عقب نمانند.»

وی افزود: «کرونا نیز باعث شده از ۳.۳ میلیاد نیرو ۸۳ درصد تحت تاثیر آن قرار بگیرند و سرعت کار افت پیدا کند. این موارد خطری است که در اثر این بحران به وجود آمده است ما باید در این شرایط انسجام سیاستی داشته باشیم.»

سپهری گفت: «باید این موضوع را به گفت‌وگوهای اجتماعی تبدیل کنیم و گفت‌وگو بین نهادهای تصمیم گیر در امر مهارت تا آموزش‌های مهارتی گسترش پیدا کند. اگر رغبت جامعه و مردم به سمت آموزش‌های مهارتی و دانشگاه فنی و حرفه‌ای و کاردانش کم است باید آن را به گفتمان عمومی تبدیل کنیم که آینده بچه‌ها در گرو آموزش‌های مهارتی است.»

دبیر شورای عالی آموزش و تربیت فنی، حرفه‌ای و مهارتی در ادامه به رویکردهای پسا کرونا اشاره کرد و گفت: «بسیاری از تعییرات در محیط کار ایجاد می‌شود لذا باید در بخش اقتصاد سایبری، اقتصاد دانش بنیان، خدمات مردم محور، و ... حرکت کنیم.»

به گفته وی این شورا به دنبال استقرار نظام آموزشی یکپارچه مهارتی در کشور است تا تمام ذینفعان بتوانند آموزش‌های مهارتی را در کشور توسعه دهند افزود: از تمام اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات در این امر کمک می‌طلبیم این طرح حکمرانی، نیاز به تقسیم کار دارد باید آموزش مهارتی متناسب با نیازهای آمایشی و منطقه‌ای تدوین شود.

سپهری گفت: «سند آموزش‌های مهارتی در استان‌ها تنطیم شده است که نیازهای خود را نیازسنجی کردند لازم است نیازهای بازار کار را بشناسیم و باید در این رابطه یک اطلس تدوین کنیم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار