در گفت و گو با پانا مطرح شد:

زمان جهش تحصیلی دانش آموزان از یک تیر تا پایان تیرماه بدون تمدید خواهد بود

تبریز(پانا) - رئیس اداره آموزش و پرورش استثنائی آذربایجان شرقی اعلام کرد زمان جهش دانش آموزان در پایه های دوم، سوم، چهارم، و پنجم و همچنین «جهش برای بار دوم» از یک تیر تا پایان تیرماه بدون تمدید خواهد بود.

کد مطلب: ۱۰۹۰۵۵۳
لینک کوتاه کپی شد
زمان جهش تحصیلی  دانش آموزان از یک تیر تا پایان تیرماه بدون تمدید خواهد بود

مریم خوشبخت در گفت و گو با پانا ضمن تشریح طرح سنجش و ارزیابی دانش آموزان بدو ورود به مدرسه گفت: هدف از برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان، شناسایی مشکلات جسمانی و رفتاری و یک غربالگری جسمی و ذهنی از نوآموزان است تا تشخیص به موقع انجام شود و مداخله به هنگام صورت گیرد.
وی در ادامه افزود: کمک به بهبود کیفی آموزش، کنترل بعضی از عوامل موثر بر افت تحصیلی، بررسی میزان شیوع اختلالات جسمانی و روانی کودکان دارای مشکل و صدور شناسنامه سلامت از دیگر اهداف طرح سنجش است و عمده ترین هدف سنجش سلامت جسمانی جایدهی دانش آموزان به صورت صحیح و شناسایی مشکلات عمده جهت ارائه خدمات آموزشی به آنها است.
رئیس اداره آموزش و پرورش استثنائی با بیان این که اطلاعاتی از طریق سنجش در دست خواهیم داشت، گفت: اطلاعاتی که از نتیجه این سنجش به دست می‌آید به ما کمک می‌کند تا در راستای رسیدن به اهداف و بالا بردن کیفیت آموزش گام‌های موثری برداریم.

وی خاطرنشان کرد: از جمله اطلاعاتی که از برنامه سنجش بدست می آید، تعداد نوآموزانی است که دست غالب آنها چپ است، در نتیجه ما می توانیم با این اطلاعات برای مناسب سازی فضای آموزشی این دانش آموزان قبل از شروع سال تحصیلی اقداماتی را انجام دهیم. همچنین اطلاعاتی درباره لاغری یا چاقی شدید نو آموزان کسب می کنیم که قطعاً با دانستن عوامل این مشکلات می توانیم قدم در راه اصلاح آنها و رسیدن به ساحت های شش گانه آموزش، در آموزش و پرورش برداریم.

خوشبخت گفت: از اطلاعات بسیار مفید و مهم دیگر در این مورد، اطلاع از داشتن دفترچه بیمه، سواد والدین، ازدواج فامیلی و ...است.
وی با اشاره به اینکه طرح سنجش از سال 1372 آغاز شده و پنجمین سالی است که پیش دبستانی ها نیز مورد سنجش قرار می گیرند، افزود: همه ساله از اواسط خرداد ماه سنجش آغاز می شد، ولی امسال با توجه به شرایط ویژه کرونایی که در کشور حاکم شده است با تأخیر یک ماهه سنجش آغاز خواهد شد.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: فرآیند سنجش دانش آموزان بدو ورود به مدرسه از ۱۵ تیرماه آغاز و تا پایان شهریور ادامه دارد و پس از آن سنجش نوآموزان پیش دبستانی در مهر ماه آغاز می شود و طبق هدف گذاری برنامه سالانه سال ۹۹، باید ۹۹/۸درصد دانش آموزان بدو ورود و نیز ۷۰ درصد نوآموزان پیش دبستانی مورد ارزیابی قرار گیرند.
خوشبخت گفت: سال گذشته در اجرای طرح سلامت جسمانی ۳۳ هزار و ۳۵۰ نفر از دانش آموزانی که امسال کلاس اول خواهند بود و نزدیک به پنجاه درصد دانش آموزان بدو ورود به پایه اول، در ۴۶ پایگاه مورد ارزیابی قرار گرفته اند. امسال با توجه به شرایط ویژه کرونایی و ۴۰ پایگاه در نظر گرفته شده است که به صورت پایگاه اولیه مناطق و نواحی فعالیت خواهند داشت. همچنین یک پایگاه تخصصی ثابت و ۳۸ پایگاه مجازی تخصصی خواهیم داشت و حضور مشاور در پایگاه تخصصی ثابت الزامی است.
ویبا اشاره به این که سال گذشته ۴۲ نوآموز به فاصله زمانی۱۵ دقیقه در مراکز سنجش حاضر می شدند افزود: با توجه به لزوم رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی برای حضور والدین و نوآموزان در پایگاه ها، پیش بینی شده است که روزانه فقط ۲۰ نوآموز، به فاصله زمانی نیم ساعت نوبت دهی و ارزیابی شوند. این نوبت گیری توسط مدیر مدرسه از طریق سامانه سنجش انجام خواهد شد و فقط یکی از اولیا همراه نوآموز در محل سنجش حضور خواهد داشت.
رئیس اداره آموزش و پرورش استثنائی تاکید کرد: قبل از آغاز طرح سنجش آماده سازی تجهیزات پایگاه ها از جمله فرم های مورد نیاز قدسنج، وزن سنج، دستگاه ارزیابی شنوایی، تابلو اسنلن، دفترچه‌های ارزیابی تشخیص رنگ، کیت های تخصصی ارزیابی آمادگی تحصیلی، دستکش و آبسلن و... انجام می گیرد.
وی مدارک مورد نیاز برای مراجعه به مراکز را شناسنامه کودک و والدین، کارت واکسیناسیون، یک قطعه عکس و مبلغ ۴۰۰۰۰ تومان که صرفا از طریق دستگاه‌های پوز قابل پرداخت خواهد بود عنوان کرد و گفت: مدارک مورد نیاز برای جهش دانش آموزان در پایه های دوم، سوم، چهارم، و پنجم و همچنین جهش برای بار دوم نیز اصل شناسنامه، پرینت برگه نوبت‌گیری با الصاق عکس ممهور به مهر مدرسه، هزینه پرداختی از درگاه اینترنتی ۱۲۰۰۰۰ هزار تومان است و زمان جهش از یک تیر تا پایان تیرماه بدون تمدید خواهد بود.
وی در پایان افزود: تست مجدد از دانش آموزانی که دیرآموز تشخیص داده شده و دو سال متوالی مردود شده اند، دانش آموزانی که عادی تشخیص داده شده، اما از پیشرفت تحصیلی مناسبی برخوردار نیستند، دانش آموزان استثنایی که پیشرفت تحصیلی قابل ملاحظه ای دارند و دانش آموزان آزمایشی نیز در این مراکز انجام می گیرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار