یک تحلیل‌گر ارشد مسائل منطقه غرب آسیا در گفت‌وگو با پانا؛

خروج نظامی آمریکا از عراق موضوع اصلی مذاکرات «بغداد-واشنگتن» است

گروه‌های مورد حمایت آمریکا در عراق از موضوعات پشت پرده مذاکرات است/ اعتراضات آمریکا و نوع گفتمان نژادپرستانه ترامپ، نقطه عدم بازگشت ارتباط بین ترامپ و مردم آمریکا است

تهران (پانا) - یک تحلیلگر ارشد مسائل منطقه بر این باور است که آمریکا می‌خواهد در قالب مذاکرات راهبردی و توافقی جدید، نه به خواست پارلمان عراق، نظامیان خود را از عراق خارج کند و همین، موضوع مهم مورد بحث در مذاکرات واشنگتن با بغداد خواهد بود.

کد مطلب: ۱۰۸۹۴۸۰
لینک کوتاه کپی شد
خروج نظامی آمریکا از عراق موضوع اصلی مذاکرات «بغداد-واشنگتن» است

حسین رویوران، دکترای علوم سیاسی و استاد دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران در گفت‌وگو با پانا درباره مذاکرات راهبردی «بغداد-واشنگتن» گفت: «این مذاکرات بعد از مصوبه پارلمان عراق که در اواخر سال گذشته تصمیم بر خروج نیروهای نظامی آمریکا از عراق گرفتند صورت می‌گیرد. دولت باید این مصوبه که بیش از سه ماه از تصویب آن گذشته است را اجرا کند.»

این کارشناس مسائل غرب آسیا ادامه داد: «آمریکا پیشنهاد داده که در یک چهارچوب، مذاکرات راهبردی بین عراق و آمریکا انجام شود و همه مسائل مورد اختلاف هر دو کشور، مورد بررسی قرار بگیرد. لذا یکی از موضوعات مورد بحث این مذاکرات نیز حضور نیروهای آمریکایی در عراق است.»

این استاد دانشگاه اضافه کرد: «تیم مذاکره‌کننده عراقی از ۵ نفر شکل گرفته و این افراد، کسانی هستند که مدام به سفارت آمریکا رفت و آمد داشته‌اند، چیزی که مورد انتقاد شدید قرار گرفته است و حتی برخی از مطبوعات عراق گفتند که مذاکرات آمریکا با خودش صورت می‌گیرد، چون این تیم را یک تیم آمریکایی نه عراقی می‌دانند.»

وی با بیان اینکه حضور نظامی آمریکا در عراق، آموزش نیروهای عراقی، همکاری‌های نفتی، همکاری‌های اقتصادی و سیاسی از موضوعات مورد بحث در این مذاکرات راهبردی است، تاکید کرد: «به تصور من نتایج این مذاکرات به این صورت خواهد بود که آمریکا از حضور نظامی خود در عراق می‌کاهد. آمریکا خود هم برنامه‌ای برای خروج نیروهایش از عراق داشت، اما می‌خواست این کار به خواست پارلمان عراق و احزاب شیعه و به ویژه بعد از ترور سردار سلیمانی، نباشد. اکنون در یک فضای متفاوتی شاید آمریکا مایل است نیروهای خود را از عراق بیرون ببرد و تعداد مشخصی از نیروها را برای آموزش باقی بگذارد، که آن هم جزو قراردادهای خرید تسلیحاتی از آمریکا است و از قبل بوده است.»

این تحلیلگر ارشد مسائل خاورمیانه با بیان اینکه بعید می‌دانم این مذاکرات در منطقه و حتی از سوی ایران هم چون مسئله داخلی عراق است، مورد واکنش چندانی قرار بگیرد، اضافه کرد: «اما احزاب عراقی بله؛ خیلی‌ها از گروه‌های عراقی حرف برای گفتن دارند. این گروه‌ها در تحولات اخیر، در چارچوب همکاری‌های دو کشور یعنی مبارزه با داعش، اطلاعات زیادی دارند، اینکه آمریکا اساسا با این گروه‌ها ارتباط دارد، به این گروه‌ها اسلحه می‌دهد، زمانی که در محاصره هستند سعی می‌کند به آنها کمک کند و همه این‌ها نشان می‌دهد که آمریکا در ائتلاف علیه داعش فعال نیست بلکه در ائتلاف برای کمک به داعش وارد شده است. این مسائل مسائل اساسی است که جامعه عراق نسبت به آن‌ها بسیار حساس است و تصور می‌کنم که این مسئله یکی از بحث‌های پشت پرده این گروه‌ها در جریان مذاکرات خواهد بود.»

وی گفت: «به نظر من تنها موضوعی که می‌تواند طی این مذاکرات محقق شود، موضوع خروج نیروهای آمریکایی از عراق است وگرنه همه موضوعات به ویژه موضوعات همکاری‌های نفتی، همکاری‌های اقتصادی، آموزش نظامی و ... از قبل هم بوده و خواهد بود و تنها موردی که ممکن است محقق شود خروج نظامیان آمریکایی از عراق است. این مهم می‌تواند در ظاهر یک پیروزی برای دولت باشد و هم آمریکا هزینه‌های حضور نیروهای نظامی خود در عراق را کاهش بدهد.»

رویوران با بیان اینکه این توافق نمی‌تواند دستاوردی برای بهره‌برداری ترامپ از آن در انتخابات آمریکا باشد، اظهار کرد: «اکنون در نظرسنجی انتخابات آمریکا، آقای ترامپ بسیار عقب است و بعید می‌دانم این توافق بتواند کمکی به ترامپ باشد. ترامپ در انتخابات نیاز به دستاوردهای داخلی دارد نه خارجی تا او را از این وضعیت بدی که در آن قرار دارد خارج کند، از وضعیت ناکارآمدی ترامپ در موضوع کرونا، حجم اعتراضاتی که اتفاق افتاد، نوع گفتمانی که ترامپ انتخاب کرد که عمدتاً طرفداری از نژادپرستان است و ... . این گفتمان تقریباً نقطه عدم بازگشت در ارتباط بین ترامپ و مردم آمریکا است و اکثریت مردم آمریکا این نوع گفتمان نژادپرستانه را قبول ندارند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار