در گفت و گو با پانا

دلایل کاهش قیمت خودر در روزهای اخیر از زبان نائب رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو

تهران (پانا) – عضو هیات مدیره اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو با تاکید براینکه احتکار مهمترین عامل جهش خودرو در ماه‌های اخیر بوده است،‌ می‌گوید مهمترین عوامل تاثیرگذار در کاهش اخیر قیمت خودرو را پیش‌فروش‌ خودرو، نظارت و بازرسی دستگاه‌های ذی‌ربط نظیر سازمان تعزیرات، دادستانی و ارگان‌های مربوطه دانست.

کد مطلب: ۱۰۷۷۰۹۴
لینک کوتاه کپی شد
دلایل کاهش قیمت خودر در روزهای اخیر  از زبان نائب رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو

نعمت‌الله کاشانی‌نسب، نائب رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو در گفت‌وگو با پانا در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به روند کاهشی قیمت خودرو در بازار بعد از پیش فروش‌ها و هشدارهایی که مسئولین دادند، قیمت خودروهای پرفروش مانند پراید، تیبا و 206 به چه شرایطی رسیده است گفت:‌« اکنون بازار خودرو راکد است و خرید و فروشی انجام نمی‌گیرد. همه منتظرند که ثبت‌نام‌ها تمام و وضعیت قرعه‌کشی‌ها مشخص شود اما به طور کلی قیمت خودرو کاهش پیدا کرده است.»

بازار خودرو در شرایط رکود

وی افزود: «دلال‌ها و واسطه‌ها هم به دنبال خرید خودرو نیستند چون خودروهایی که از قبل خریداری کرده بودند هنوز فروش نرفته است. مردم هم به دنبال خرید خودرو نیستند چون می‌ترسند که خودرو را بخرند و بعد قیمتش کاهش پیدا کند و متضرر شوند بنابراین هیچ معامله ای صورت نمی‌پذیرد و بازار خودرو تقریبا راکد است.»

کاشانی‌نسب با اشاره به کاهش 20درصدی قیمت خودرو گفت:‌«با توجه به این کاهش نرخ‌ها، قیمت‌ پراید در بازار خودرو 74 میلیون و 206 به یکصدو بیست و شش میلیون تومان رسیده است اما خریداری وجود ندارد. البته باید گفت که این افزایش قیمت‌ها در بازار خودرو حباب بوده که اکنون بخشی از آن کاهش یافته است.»

امیدواری به کاهش بیشتر قیمت خودرو در بازار

وی کاهش قیمت خودرو را منوط به عملکرد خودروسازان دانست و افزود:«اگر خودروسازان به وعده‌های خود عمل کنند و تعداد خودروهایی که اعلام کرده‌اند را عرضه کنند، افرادیکه ثبت‌نام کرده‌اند می‌توانند خودروهایشان را دریافت کنند،در نتیجه قیمت خودرو کاهش خواهد یافت.»

نائب رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو در ادامه افزود:‌«مهمترین علت کاهش قیمت خودرو پیش فروش‌ خودرو و آثار روانی ناشی از آن است.همچنین، نظارت و بازرسی دستگاه‌های ذی‌ربط نظیر سازمان تعزیرات، دادستانی و ارگان‌های مربوطه در این کار نقش اساسی داشته است.»

احتکار مهمترین عامل در افزایش قیمت خودرو بوده است

وی با اشاره به علت افزایش قیمت خودرو گفت: «کسانیکه خودورها را می‌خریدند و احتکار می‌کردند عامل اصلی افزایش قیمت خودروها بودند که توسط ارگان‌های مربوطه و نظارت‌های شدیدی که انجام گرفت خودورهای احتکار شده جمع‌آوری و توقیف شدند.خوشبختانه با وجود این اقدامات دیگر کسی جرات نمی‌کند حتی بیش از یک خودرو را بخرد و احتکار کند.»

کاشانی‌نسب در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اکنون در بازار ارز شاهد روند افزایشی قیمت ارز هستیم ایا قیمت خودروهای خارجی متناسب با قیمت ارز تغییر کرده یا خیر گفت:‌«شاخص گران شدن ماشین‌های خارجی خودروهای ایرانی نظیر پراید و 206 هستند. هر زمان که قیمت خودروهای ایرانی بالا می‌رود شاهد افزایش قیمت خودروهای خارجی هم هستیم و این قضیه بالعکس هم صادق است. به طور مثال اگر در تهران به تعداد 50 تا ماشین داخلی خرید و فروش شود در مورد خودروهای خارجی به تعداد 5 عدد هم معامله نمی‌شود به طور کلی می‌توان گفت خرید و فروش ماشین‌های خارجی راکد است. »

وی در پاسخ به این سوال که مدتی است واردات خودروهای خارجی متوقف شده تقاضایی که در بازار این خودروها وجود دارد چگونه مدیریت می‌شود گفت:‌«تقاضا وجود دارد اما ما از اتحادیه و دیگر ارگان‌های مسئول درخواست کردیم خودروهای خارجی دست دوم را آزاد کنند. خودرویی که اکنون در بازار یک میلیارد تومان خرید و فروش می‌شود اگر دو یا سه مدل بالاتر و دست دوم را بخواهند وارد کنند، قیمت تمام شده این خودرو به 300 میلیون تومان هم نمی‌رسد. امروزه شاهد افزایش این خودروها نسبت به زمانی که وارد شده است، هستیم.»

کاشانی‌نسب افزایش قیمت خودروها را حباب دانست و افزود:‌« در مورد واردات کامیون‌ها هم این قضیه صادق است، به محض اینکه ورود این کامیون‌ها را آزاد اعلام کردند بخش زیادی از قیمت این خودرو کاهش پیدا کرد.»

نائب رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو افزود: «یک سری از افراد تمایل دارند که ماشین‌های خارجی سوار شوند اما با این گرانی قیمت‌ها کسی قادر به خرید این خودروها نخواهد بود. زمانی یک خودروی خارجی صفر کیلومتر به قیمت 100 میلیون تومان معامله می‌شد اما اکنون همان خودرو یک میلیارد و پانصدمیلیون تومان یعنی 15 برابر زمان خودش فروخته شد. در صورتیکه اگر همین خودروی خارجی 5 مدل بالاتر و دست دوم با دلار 16 یا 17 تومان وارد شود قیمت تمام شده این خودرو 600 میلیون تومان هم نمی‌رسد.»

بعید است قیمت خودرو دوباره جهش کند

وی گران‌شدن قیمت خودرو طی هفته‌های آینده را بعید دانست و افزود:«با توجه به اینکه ثبت‌نام خودرو تا روز چهارشنبه ادامه دارد و بعد قرعه‌کشی انجام می‌شود تا کسانیکه واجد شرایط خرید خودرو هستند بتوانند خودروهاییشان را تحویل بگیرند بعید است که افزایش قیمت داشته باشیم.»

کاشانی‌نسب ادامه داد:« از طرفی تعداد خودروهایی که برای فروش گذاشته شده زیاد است و ممکن است ثبت‌نام خودرو در ماه‌های دیگر هم تداوم داشته باشد و عملیاتی شود به نظر می‌رسد که کلیه این اقدامات در کاهش نرخ خودرو تاثیرگذار خواهد بود.»

وی در مورد عدم‌موفقیت ثبت‌نام برخی از شهروندان در سایت شرکت‌های خودروساز و صحت خبرهای منتشرشده از خرید ربات توسط یکسری از افراد تا بتوانند با استفاده از کد خودروهای بیشتری ثبت‌نام کنند گفت:«در جریان این خبر نیستم. اما زمانیکه شرط پرداخت پول پیش برداشته شد کلیه افراد در سراسر کشور اقدام به ثبت‌نام خودرو کردند. عدم موفقیت در ثبت‌نام هم به خاطر هجوم کاربران به این سایت بود که این مشکل پیش آمد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار