حسینی خبر داد

بازگشایی مدارس استثنایی با نظر شورای مدرسه و با رویکرد رفع اشکال انفرادی

تهران (پانا) - به گفته رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با توجه به نیاز دانش‌آموزان آموزش و پرورش استثنایی به آموزش تکمیلی و رفع اشکال، بازگشایی مدارس استثنایی به شورای مدرسه واگذار شده است.

کد مطلب: ۱۰۷۴۱۰۹
لینک کوتاه کپی شد
بازگشایی مدارس استثنایی با نظر شورای مدرسه و با رویکرد رفع اشکال انفرادی

به گزارش روابط عمومی آموزش و پرورش استثنایی کشور، سید جواد حسینی در نشست شورای راهبری آموزش و پرورش استثنایی با اعلام تدوین شیوه نامه بازگشایی مدارس استثنایی گفت: با توجه به عدم دسترسی ۳۲ هزار از دانش‌آموزان با نیازهای ویژه ‌به امکانات شبکه‌ای و ارتباطی این شیوه نامه با رویکرد پاسخگویی و رفع اشکالات دانش‌آموزان به صورت انفرادی تدوین شده است.

وی افزود: حضور دانش‌آموزان با نیازهای ویژه در مدارس اختیاری است و آموزش به صورت انفرادی، با همراهی ولی دانش‌آموز صورت می‌گیرد و رعایت همه نکات بهداشتی در مدارس با نظارت شورای مدرسه خواهد بود.

حسینی اشاره کرد: مراکز راهنمایی و مشاوره و مراکز ویژه اختلالات یادگیری مطابق با بخشنامه وزارتی بازگشایی خواهند شد.

معاون وزیر با بیان اینکه جهان با پدیده ناخواسته کرونا مواجه شده است و این پدیده همه ابعاد زندگی را تحت تاثیر خود قرار داده است، افزود: این پدیده سلامت، اقتصاد و اشتغال، روابط اجتماعی و آموزش و پرورش را تحت تاثیر قرار داده است و دولت‌ها در این شرایط در مربعی دنبال تعادل بین حوزه سلامت، روابط اجتماعی، اقتصاد و آموزش هستند.

وی افزود: در کشور ما هم تعادل بخشی بین حوزه سلامت و آموزش و پرورش از سوی وزارت آموزش و پرورش در دستور کار قرار گرفت.

وی‌ با بیان اینکه باید به گونه‌ای آموزش و پرورش تنظیم می‌شد که سلامت آسیب نبیند و به همین دلیل طولانی ترین تعطیلات ناخواسته فیزیکی آموزش و پرورش ‌در دنیا شکل گرفت افزود: فضای مجازی تعادل بخشی بین آموزش و سلامت را رقم زد. در راستای تعادل بخشی بین حوزه سلامت و آموزش، وزارت آموزش و پرورش سریع ترین واکنش را نشان داد و علیرغم تعطیلی فضای فیزیکی مدارس آموزش تعطیل نشد و صدا و سیما و فضای مجازی به کمک آموزش آمدند.

حسینی افزود: حضور خلاقانه معلمان در بستر فضای مجازی و ادامه آموزش از این طریق دستاوردهای بزرگی را به همراه داشت و فقط در آموزش و پرورش استثنایی ۵ میلیون ساعت آموزش در بستر فضای مجازی تولید و ارائه شده است.

معاون وزیر با بیان اینکه فضای مجازی مکان جدیدی برای عمق بخشی به تعلیم و تربیت است افزود: بستر مجازی و دنیای دیجیتال در عصر کرونا کارکرد بزرگی در آموزش داشت و این کارکرد می‌تواند در بقیه ایام سال بویژه زمان تعطیلی مدارس به دلیل آلودگی هوا یا بلایای طبیعی ادامه داشته باشد.

حسینی با بیان اینکه آموزش و پرورش به دنبال شبکه ای مستقل، امن، با انعطاف، پر ظرفیت و اختصاصی بود و با این هدف شبکه شاد شکل گرفت افزود: ۴۸ درصد دانش‌آموزان آموزش و پرورش استثنایی، ۷۳ درصد معلمان، ۸۵ درصد کلاس‌ها و صد درصد مدارس و مدیران مدارس استثنایی به این شبکه متصل شده‌اند.

حسینی با بیان اینکه ۴۰‌درصد دانش‌آموزان با نیازهای ویژه به هیچگونه امکانات ارتباطی و شبکه‌ای دسترسی ندارند افزود: ارسال بسته‌های آموزشی و افزایش کمی و کیفی آموزش‌های منزل محور ازجمله فعالیت ویژه برای این دانش‌آموزان است.

معاون وزیر با بیان اینکه راه‌اندازی پایگاه جامع محتوی آموزشی با هدف تحقق آموزش همه دانش‌آموزان در دستور کار قرار دارد افزود: در راستای راه‌اندازی بانک جامع آموزش، بیش از هزار اثر آموزشی همکاران در سراسر کشور جمع آوری شده است که پس ارزیابی، محتواهای مفید در اختیار دانش‌آموزان هدف قرار خواهد گرفت.

وی افزود: تولید محتوای استاندارد نیازمند استودیوی مناسب این کار است و با این هدف دو استودیوی تخصصی ویژه تولید محتوای آموزشی نابینایان و ناشنوایان در استان تهران راه‌اندازی شده است.

وی عنوان کرد: یک استودیو در استان سمنان با رویکرد ناتوانان ذهنی، استودیوی دیگری با رویکرد طیف اتیسم در استان خراسان رضوی و یک استودیو هم در سازمان با هدف پوشش نیاز های آموزشی تمامی گروه‌ها راه‌اندازی خواهد شد.

معاون وزیر با اشاره به محتوای آموزشی دانش‌آموزان با نیاز های ویژه گفت: در آموزش و پرورش استثنایی تاکنون ۵۵۶ عنوان کتاب از دوره پیش دبستان تا پایان متوسطه دوم وجود دارد که از این تعداد۲۴۷ کتاب بریل، ۸۴ کتاب درشت خط و کتاب ۱۴۴ برای دانش آموزان با کم توانی ذهنی است.

وی افزود: قرار است محتوای همه این کتب در همه پایه‌ها در پایگاه جامع آموزش و با استفاده از ظرفیت استان‌ها و 5 استودیوی تخصصی تهیه و در اختیار دانش‌آموزان قرار گیرد.

معاون وزیر در ادامه با اشاره به طرح ایجاد مجتمع‌های تفریحی آموزشی و پرورشی با هدف آموزش غیر مستقیم به کودکان با نیازهای ویژه افزود: اصل طرح که در راستای مناسب سازی فضاهای آموزشی نیز هست بسیار خوب تدوین شده است و باید مدل کار طراحی شده و به شورای شهر کلانشهرها، سازمان نوسازی مدارس و مجمع خیرین مدرسه ساز ارائه شود.

در این نشست دستورالعمل ویژه برگزاری امتحانات دانش‌آموزان با نیازهای ویژه به تصویب رسید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار