کاهش پرونده‌های ورودی به دادگستری در زنجان

زنجان (پانا)- محمدتقی فتحی خبر داد با توجه به فرهنگ غنی و روحیه مذهبی مردم استان زنجان، در حوزه قضایی توفیقات قابل توجهی کسب شده است.

کد مطلب: ۱۰۷۳۲۱۶
لینک کوتاه کپی شد
کاهش پرونده‌های ورودی به دادگستری در زنجان

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان زنجان با اشاره به اینکه پیش‌بینی‌ها حاکی از رشد فزآینده پرونده قضایی در سال 1398 بود، گفت: این در حالی است که تحلیل آمارهای سال گذشته در پایان سال کاهش سرعت رشد پرونده‌های قضایی در استان زنجان را نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه در حالی که در سال 1397 نسبت به سال 1396 افزایش 10 درصدی پرونده‌های قضایی در استان زنجان مشاهده می‌شد، بیان کرد: این در حالی است که در سال 1398 نسبت به سال 1397 رشد پرونده‌های قضایی در استان زنجان به میزان 3.8 درصد بوده است.

فتحی با بیان اینکه در سال‌جاری شیوع ویروس کرونا مشکلات زیادی برای مردم ایجاد کرده است، ادامه داد: از مردم درخواست می‌شود با صبر و حوصله همراهی لازم با دستگاه‌ها به ویژه دستگاه قضا را داشته باشند تا شاهد افزایش پرونده‌های قضایی نباشیم و به نرم کشوری نزدیک شویم.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان زنجان اضافه کرد: ورود پرونده و افزایش فزآینده یکی از چالش‌های قوه قضائیه است.

وی با اشاره به اقدامات موثر در کاهش پرونده‌های قضایی بیان کرد: یکی از اقدامات انجام شده برای کاهش ورودی پرونده، ایجاد سامانه تصمیم در سازمان بهزیستی استان زنجان بوده است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان زنجان عنوان کرد: در جریان این سامانه پرونده خانواده‌های در آستانه طلاق وارد این سیستم شده و طرح‌های غربالگری و مشاوره انجام می‌شود.

فتحی با بیان اینکه فعالیت مؤسسه داوری نیز در کاهش پرونده موثر بوده است، تصریح کرد: تدابیری انجام شده تا مراجعه مردم به داوری به جای دادگستری انجام شود، چرا که این اقدام در کشورهای پیشرفته متداول بوده و در آموزه‌های دینی و در فرهنگ ایرانی نیز وجود دارد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان زنجان با اشاره به فعالیت 41 مؤسسه داوری در زنجان، ادامه داد: پرونده‌های سنگینی در این مؤسسه حل و فصل شده است.

وی با اشاره به تشکیل کمیسیون مددکاری و فوریت‌های قضایی در کلانتری‌های زنجان برای کاهش تعداد پرونده‌های ورودی بیان کرد: در این کمیسیون‌ها پرونده‌های غیر مهم به سازش منجر می‌شود، تا وارد دادگستری نشود.

فتحی با بیان اینکه نظارت بر عریضه نویسی‌ها و ... از دیگر راه‌های کاهش تعداد پرونده‌های ورودی است، خاطر نشان کرد: با این اقدامات افزایش پرونده‌های ورودی کاهش یک سومی در سال 1398 داشته است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار