مدیر کل دامپزشکی آذربایجان شرقی در گفتگو با پانا:

مردم بابت تامین فرآورده های گوشتی و لبنیات نگرانی نداشته باشند

هیچ موردی از ابتلای آنفولانزای فوق حاد پرندگان در استان نداریم

تبریز(پانا) - مدیر کل دامپزشکی استان تاکید کرده تمام حیوانات را قبل از ذبح نمی توان مورد آزمایش قرار داد، ولی علم ثابت کرده است اگر گوشت ۲۴ ساعت در دمای صفر الی 4 درجه قرار گیرد، به دلیل کاهش PH و افزایش اسیدیته گوشت، عامل بیماری از بین می رود و گوشت سالم به مردم عرضه می شود.

کد مطلب: ۱۰۶۱۴۱۶
لینک کوتاه کپی شد
مردم بابت تامین فرآورده های گوشتی و لبنیات نگرانی نداشته باشند

مدیر کل دامپزشکی آذربایجان شرقی، در گفت و گو با پانا، ضمن تبریک حلول ماه مبارک رمضان و آرزوی قبولی طاعات و عبادات مردم شریف استان در این ماه پرخیر و برکت، گفت: چند بیماری مهم آنفولانزا، تب برفکی، سل، هاری و تب کریمه کنگو در حیوانات، جزو بیماری های مهم در حوزه دامپزشکی است.
وی افزود: این بیماریها در استان آذربایجان شرقی کنترل شده هستند و هیچگونه مشکل غیرطبیعی مثل اپیدمی نداریم و دیده شدن موارد خاص در چندماه یک بار، طبیعی است و تمام کانون های بیماری دام، طیور و آبزیان در استان کاهش یافته و مورد کنترل است.
امیرحسین بهداد خاطرنشان کرد: با اینکه هیچ موردی از ابتلای طیور به آنفولانزای فوق حاد پرندگان در استان نداریم؛ این مورد نمی تواند دلیلی باشد که مرغداران سنتی و صنعتی؛ مخصوصا مرغداری‌هایی که مرغ‌های تخم گذار دارند، موارد بهداشتی را رعایت نکنند.
وی ضمن تاکید بر اینکه مرغداران اقدام به بیمه واحدهای خود نمایند افزود: بیماری دامی مانند زلزله غیرقابل پیش بینی است و عقل سلیم حکم می کند که بیمه انجام گیرد تا در صورت وقوع حادثه، 70 درصد ضرر و زیان ناشی از بیماری توسط بیمه جبران شود.
وی به دامداران و مرغداران توصیه کرد که با جدی گرفتن ابلاغیه های دامپزشکی بیماری را جدی گرفته و نیز از تردد خودروهای غیرضروری خودداری کنند و در صورت ورود خودرو با ضدعفونی ماشین و رعایت موارد بهداشتی این کار انجام گیرد.
مدیرکل دامپزشکی آذربایجان شرقی در مورد بیماری تب برفکی گفت: هیچ موردی از این بیماری در استان نداریم، ولی تقاضای ما در این مورد از دامداران این است که همکاری با مأموران را جدی بگیرند، زیرا برخی مواقع به بهانه نبودن حیوان در محل یا ندادن هزینه واکسن، حیوانات خود را واکسینه نمی کنند.
وی افزود: اداره دامپزشکی فقط می تواند به تعدادی از گوسفندان رایگان واکسن تزریق کند و به دلیل نداشتن اعتبار برای واکسینه کردن در مقابل بیماری تب برفکی مورد اعتراض دامداران قرار می گیرد.
بهداد بیان کرد: عقل سلیم حکم می کند که دامداران به خاطر مبلغ ناچیز واکسن، حیوانات خود را در مقابل این بیماری واکسینه کنند.
وی بعضی محاسن کرونا را در کنار معایبش عنوان کرد و گفت: مردم بعد از شیوع این بیماری در مورد مسائل بهداشتی آگاهی بیشتری کسب کردند و بهداشت را بیش ار پیش جدی گرفتند.
این مقام مسئول افزود: قبلا به مردم می گفتیم که فقط از گوشت دام هایی که از کشتارگاه خارج می شوند استفاده کنند. ولی دیده می شد که بصورت جمعی و خارج از کشتارگاه دام ذبح می شد و مورد استفاده قرار می گرفت. وی با بیان اینکه حیوانات در کشتارگاه قبل، حین و بعد از ذبح مورد معاینه قرار می گیرند ادامه داد: بیشتر بیماری ها در کشتارگاهها حذف و پالایش می شوند. مواردی داریم که کل حیوان به دلیل آلوده بودن حذف شده است و یا دام بعد از اصلاح از کشتارگاه خارج شده است.
بهداد گفت: افراد غیرمتخصص در صورت ذبح حیوان نمی توانند این کار را انجام دهند. پس از مردم خواهش می کنیم برای حفظ سلامتی خودشان از حیوانات ذبح شده در کشتارگاه ها استفاده کنند.
وی همچنین از شهروندان درخواست کرد مواد پروتئینی مورد نیاز خود را حتما از مراکز معتبر تحت نظارت دامپزشکی تهیه کنند و در هنگام خرید گوشت قرمز به لیبل و مهر نظارتی دامپزشکی توجه نمایند.
مدیر کل دامپزشکی آذربایجان شرقی در مورد بیماری تب کریمه کنگو گفت: این بیماری از خانواده ویروس نایرو است که از حیوان به انسان قابل انتقال است.
وی افزود: تمام حیوانات را قبل از ذبح نمی توان مورد آزمایش قرار داد، ولی علم ثابت کرده است اگر گوشت ۲۴ ساعت در دمای صفر الی 4 درجه قرار گیرد، به دلیل کاهش PH و افزایش اسیدیته گوشت، عامل بیماری از بین می رود و گوشت سالم به مردم عرضه می شود.
بهداد با عنوان اینکه 14 کشتارگاه در استان داریم گفت: این کشتارگاه‌ها همگی مجهز به سیستم پیش سرد هستند و با اینکه استفاده از این سیستم فقط برای کشتارگاه های صنعتی الزامی است، ولی در استان، ما برای کشتارگاه های سنتی هم این سیستم را داریم و برای پیشگیری از بیماریهای دامی زیرساخت ها توسط اداره دامپزشکی استان آماده سازی شده است.
وی کرونا را بیماری مشترک بین انسان و حیوان دانست و افزود: قوت غالب مردم کشور ما گوشت گوسفند، گاو و مرغ است که حتی در کل دنیا بیماری کرونا در این حیوانات دیده نشده است.

مدیر کل دامپزشکی استان ادامه داد: این بیماری در حیواناتی مانند خفاش، مار و شتر وجود دارد، ولی در کشور ما زیاد از گوشت شتر استفاده نمی‌شود و در کشورهای عربی به دلیل استفاده از ادرار شتر این خطر بسیار زیاد است.
وی خاطرنشان کرد: در استان ما نیز تعدادی شتر مخصوصاً در منطقه گوگان و در روستای خور خور وجود دارد که بلافاصله بعد از مطرح شدن بیماری کرونا نمونه برداری از این حیوانات انجام و به مرکز نمونه برداری در تهران ارسال شد که خوشبختانه هیچ موردی از بیماری کرونا در این حیوانات دیده نشد.
بهداد با تاکید بر این که مردم هیچ نگرانی از بابت تامین فرآورده های گوشتی و نیز شیر و فرآورده های آن نداشته باشند گفت: ما مفتخریم از این که حیوانات خود را با ذبح شرعی انجام می‌دهیم و این جزئی از افتخارات دین اسلام است.
وی به مردم توصیه کرد: در موقع خرید از مراکزی که بهداشت را رعایت می‌کنند، خرید کنند و ادامه داد: ویروس کرونا ممکن است به صورت ثانویه از فروشنده یا خریدار به محصولات انتقال یابد. پس بعد از خرید هم باید مانند وسایل دیگر محصولات گوشتی نیز شستشو داده شوند. بعد از پخت گوشت نیز این ویروس از بین می‌رود و نگرانی از بابت انتقال آن وجود ندارد.
مدیر کل دامپزشکی استان با یادآوری اینکه خرید چرخ کرده فله ای ممنوع است افزود: قصابی ها نیز در صورت ارائه گوشت چرخ کرده، باید موارد بهداشتی را رعایت کنند و در حضور مشتری اقدام به چرخ کردن گوشت کنند.
در بحث کشتارگاه‌ها سلامت دام بر عهده دامپزشکی است، ولی بهداشت افراد توسط اداره بهداشت کنترل می‌شود.
بهداد گفت: واکسن‌های دامی توسط سازمان دامپزشکی کشور به صورت متمرکز تهیه شده و سهمیه به استان ها داده می‌شود و مستقیما در حوزه وظیفه استان ها نیست؛ ولی در تامین واکسن ها هیچ گونه مشکل خاصی نداریم.
وی ادامه‌داد: در زمانی که تفاوت قیمت ارز مطرح شد افزایش قیمت تمام محصولات دامی را داشتیم. دامپزشکی در این موضوع مسئول دادن مجوز حمل و تایید تخلیه را بر عهده داشت.
این مقام مسئول با بیان اینکه سیستمی به نام سیستم یکپارچه قرنطینه وجود دارد افزود: حمل تمامی حیوانات مستلزم اخذ مجوز از این سیستم است، ولی از سال ۹۷ به بعد این سیستم با همکاری نیروی انتظامی جدی تر گرفته شد. خودروهایی که حمل دام و فرآورده های خام دامی را برعهده دارند، بدون مجوز نمی توانند تردد کنند.
وی گفت: در سال ۹۸، ۵۲ واحد غیر بهداشتی پس از اخذ مجوز قضایی پلمب شد و وظایف اداره دامپزشکی هیچ موقع تعطیل بردار نیست، چون ما با سلامت مردم سر و کار داریم و باید وظایف خود را به نحو احسن انجام دهیم و نظارت‌های بهداشتی خود را به صورت جدی پیگیری کنیم تا کروناهای دیگری به وجود نیاید.
مدیر کل دامپزشکی استان در پایان افزود: در ایام تعطیلی که بحث کرونا و در خانه ماندن مطرح بود، ۱۲۰ تن مواد و فرآورده های آن که غیر بهداشتی بودند؛ کشف، ضبط و معدوم شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار