معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش البرز:
شورای دانشآموزی بستر تربیت اجتماعی نسل آینده است
کرج(پانا)-معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش استان البرز،با تأکید بر نقش راهبردی شوراهای دانشآموزی در پرورش روحیه مسئولیتپذیری و مشارکت اجتماعی دانشآموزان،از ضرورت حمایت همهجانبه مدارس و اولیا برای تقویت این نهاد تربیتی خبرداد.

فرهادمنظوری در حاشیه برگزاری نشست شورای دانشآموزی استان البرز درگفتوگو با خبرنگار پانا بااشاره به اهمیت جایگاه شوراهای دانشآموزی اظهارکرد:«شوراهای دانشآموزی نه تنها نماد دموکراسی در محیط مدرسه هستندبلکه تمرینی ارزشمند برای شکلگیری مسئولیت اجتماعی،قانونمداری و روحیه مشارکت در میان دانشآموزان به شمار میآیند.»
وی افزود:« بیش از هر زمان دیگری نیازمند آن هستیم که دانشآموزان را با مفاهیم مشارکت آگاهانه،گفتوگو،مطالبهگری مسئولانه و تعاون اجتماعی آشنا کنیم و شوراهای دانشآموزی بهترین ظرفیت برای تحقق این اهداف هستند.»
منظوری اضافه کرد:«انتخابات شوراهای دانشآموزی فرصتی است تا نوجوانان،تمرین رأی دادن،انتخاب کردن و پذیرفتن رأی اکثریت را در یک فضای واقعی و صمیمی تجربه کنند و این تجربه برای آینده اجتماعی کشور بسیار ارزشمند خواهد بود.»
وی ادامه داد:«معلمان،مدیران مدارس و اولیا باید شوراهای دانشآموزی را جدی بگیرند و آن را به عنوان بازوی فکری و اجرایی خود درفعالیتهای فرهنگی و تربیتی بدانند،چرا که بسیاری از برنامههای مدرسه با حضور فعال دانشآموزان جلوهای تازه پیدا میکند.»
معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش استان البرزگفت:«برنامهریزی برای مشارکت گسترده دانشآموزان در تصمیمگیریهای آموزشی و پرورشی،موجب تقویت حس اعتماد به نفس در نسل جوان خواهد شد و این امر میتواند آنان را برای حضور در عرصههای مهم اجتماعی و مدیریتی آینده آماده کند.»
منظوری یادآور شد:«شوراهای دانشآموزی نباید تنها به یک انتخابات نمادین ختم شوند؛ بلکه لازم است درطول سال تحصیلی،نشستهای منظم،تبادل نظر و ارائه طرحها و ایدههای نو توسط نمایندگان دانشآموزی مورد توجه قرار گیرد.»
وی بااشاره به سیاستهای کلان آموزش و پرورش در این حوزه اظهارکرد:«در استان البرز تلاش کردهایم با ارائه آموزشهای ویژه به مدیران و مربیان پرورشی،فضای مدارس را برای مشارکت فعالتر شوراهای دانشآموزی مهیا کنیم و این روند در سال تحصیلی جدید با قدرت بیشتری ادامه خواهد داشت.»
معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش البرز بااشاره به تجربه سالهای گذشته خاطرنشان کرد:«برگزاری مستمر انتخابات شوراهای دانشآموزی در مدارس استان نشان داده است که دانشآموزان باانگیزه بالا وارد این عرصه میشوند و بسیاری از طرحهای خلاقانه و نوآورانه درحوزههای فرهنگی، هنری و اجتماعی توسط همین شوراها ارائه شده است.»
وی تصریح کرد:«وقتی دانشآموزان در تصمیمگیریهای مدرسه مشارکت میکنند،حس تعلق بیشتری به محیط آموزشی پیدا میکنند و این امر باعث افزایش نشاط و انگیزه تحصیلی آنان میشود.در واقع، شوراهای دانشآموزی پلی میان مدیریت مدرسه و بدنه دانشآموزی هستند.»
منظوری بیان کرد:«یکی از برنامههای اصلی ما در سال تحصیلی جاری،آموزش مهارتهای ارتباطی و مدیریت به اعضای شوراهای دانشآموزی است تا بتوانند نقش مؤثرتری در مدرسه ایفا کنند.این مهارتها شامل فن بیان،کار گروهی،مدیریت زمان و مسئولیتپذیری است.»
وی ادامه داد: «دانشآموزان با حضور در شوراهای مدرسه میآموزند که چگونه ایدههای خود را به طرح تبدیل کنند،چگونه برای حل مشکلات همکلاسیهای خود گفتوگو کنند و چگونه برای رسیدن به اهداف جمعی همکاری نمایند.»
معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش البرز افزود:«تلاش کردهایم از ظرفیت سازمانهای مردمنهاد،کانونهای فرهنگی و مراکز مشاوره دانشآموزی نیز درجهت پشتیبانی از شوراها استفاده کنیم تا فعالیتها صرفاً به مدرسه محدود نشود و دانشآموزان بتوانند با جامعه پیرامون خود ارتباط مؤثرتری برقرار کنند.»
منظوری با تأکید براهمیت نقش شوراها درمدرسه گفت:«شوراهای دانشآموزی بازوی توانمند مدیران و معلمان در اجرای برنامههای فرهنگی،تربیتی و حتی آموزشی هستند؛ چرا که حضور فعال دانشآموزان در این عرصه موجب میشود بسیاری از تصمیمها بر اساس نیاز واقعی آنان گرفته شود و فضای مدرسه پویاتر و اثرگذارتر گردد.»
منظوری در پایان تأکید کرد:«امیدواریم با همکاری خانوادهها،مدیران و خوددانشآموزان بتوانیم شوراهای دانشآموزی را به مرکزی برای رشد،خلاقیت و شکوفایی استعدادهای نوجوانان تبدیل کنیم،چرا که آینده کشور در گرو همین نسل پویا و مسئولیتپذیر است.»
ارسال دیدگاه