معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش البرز:

شورای دانش‌آموزی بستر تربیت اجتماعی نسل آینده است

کرج(پانا)-معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش استان البرز،با تأکید بر نقش راهبردی شوراهای دانش‌آموزی در پرورش روحیه مسئولیت‌پذیری و مشارکت اجتماعی دانش‌آموزان،از ضرورت حمایت همه‌جانبه مدارس و اولیا برای تقویت این نهاد تربیتی خبرداد.

کد مطلب: ۱۶۰۷۷۵۸
لینک کوتاه کپی شد
شورای دانش‌آموزی بستر تربیت اجتماعی نسل آینده است

فرهادمنظوری  در حاشیه  برگزاری نشست شورای دانش‌آموزی استان البرز درگفت‌وگو با خبرنگار پانا بااشاره به اهمیت جایگاه شوراهای دانش‌آموزی اظهارکرد:«شوراهای دانش‌آموزی نه تنها نماد دموکراسی در محیط مدرسه هستندبلکه تمرینی ارزشمند برای شکل‌گیری مسئولیت اجتماعی،قانون‌مداری و روحیه مشارکت در میان دانش‌آموزان به شمار می‌آیند.»

وی افزود:« بیش از هر زمان دیگری نیازمند آن هستیم که دانش‌آموزان را با مفاهیم مشارکت آگاهانه،گفت‌وگو،مطالبه‌گری مسئولانه و تعاون اجتماعی آشنا کنیم و شوراهای دانش‌آموزی بهترین ظرفیت برای تحقق این اهداف هستند.»

منظوری اضافه کرد:«انتخابات شوراهای دانش‌آموزی فرصتی است تا نوجوانان،تمرین رأی دادن،انتخاب کردن و پذیرفتن رأی اکثریت را در یک فضای واقعی و صمیمی تجربه کنند و این تجربه برای آینده اجتماعی کشور بسیار ارزشمند خواهد بود.»

وی ادامه داد:«معلمان،مدیران مدارس و اولیا باید شوراهای دانش‌آموزی را جدی بگیرند و آن را به عنوان بازوی فکری و اجرایی خود درفعالیت‌های فرهنگی و تربیتی بدانند،چرا که بسیاری از برنامه‌های مدرسه با حضور فعال دانش‌آموزان جلوه‌ای تازه پیدا می‌کند.»

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش استان البرزگفت:«برنامه‌ریزی برای مشارکت گسترده دانش‌آموزان در تصمیم‌گیری‌های آموزشی و پرورشی،موجب تقویت حس اعتماد به نفس در نسل جوان خواهد شد و این امر می‌تواند آنان را برای حضور در عرصه‌های مهم اجتماعی و مدیریتی آینده آماده کند.»

منظوری یادآور شد:«شوراهای دانش‌آموزی نباید تنها به یک انتخابات نمادین ختم شوند؛ بلکه لازم است درطول سال تحصیلی،نشست‌های منظم،تبادل نظر و ارائه طرح‌ها و ایده‌های نو توسط نمایندگان دانش‌آموزی مورد توجه قرار گیرد.»

وی بااشاره به سیاست‌های کلان آموزش و پرورش در این حوزه اظهارکرد:«در استان البرز تلاش کرده‌ایم با ارائه آموزش‌های ویژه به مدیران و مربیان پرورشی،فضای مدارس را برای مشارکت فعال‌تر شوراهای دانش‌آموزی مهیا کنیم و این روند در سال تحصیلی جدید با قدرت بیشتری ادامه خواهد داشت.»

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش البرز بااشاره به تجربه سال‌های گذشته خاطرنشان کرد:«برگزاری مستمر انتخابات شوراهای دانش‌آموزی در مدارس استان نشان داده است که دانش‌آموزان باانگیزه بالا وارد این عرصه می‌شوند و بسیاری از طرح‌های خلاقانه و نوآورانه درحوزه‌های فرهنگی، هنری و اجتماعی توسط همین شوراها ارائه شده است.»

وی تصریح کرد:«وقتی دانش‌آموزان در تصمیم‌گیری‌های مدرسه مشارکت می‌کنند،حس تعلق بیشتری به محیط آموزشی پیدا می‌کنند و این امر باعث افزایش نشاط و انگیزه تحصیلی آنان می‌شود.در واقع، شوراهای دانش‌آموزی پلی میان مدیریت مدرسه و بدنه دانش‌آموزی هستند.»

منظوری بیان کرد:«یکی از برنامه‌های اصلی ما در سال تحصیلی جاری،آموزش مهارت‌های ارتباطی و مدیریت به اعضای شوراهای دانش‌آموزی است تا بتوانند نقش مؤثرتری در مدرسه ایفا کنند.این مهارت‌ها شامل فن بیان،کار گروهی،مدیریت زمان و مسئولیت‌پذیری است.»

وی ادامه داد: «دانش‌آموزان با حضور در شوراهای مدرسه می‌آموزند که چگونه ایده‌های خود را به طرح تبدیل کنند،چگونه برای حل مشکلات همکلاسی‌های خود گفت‌وگو کنند و چگونه برای رسیدن به اهداف جمعی همکاری نمایند.»

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش البرز افزود:«تلاش کرده‌ایم از ظرفیت سازمان‌های مردم‌نهاد،کانون‌های فرهنگی و مراکز مشاوره دانش‌آموزی نیز درجهت پشتیبانی از شوراها استفاده کنیم تا فعالیت‌ها صرفاً به مدرسه محدود نشود و دانش‌آموزان بتوانند با جامعه پیرامون خود ارتباط مؤثرتری برقرار کنند.»

منظوری با تأکید براهمیت نقش شوراها درمدرسه گفت:«شوراهای دانش‌آموزی بازوی توانمند مدیران و معلمان در اجرای برنامه‌های فرهنگی،تربیتی و حتی آموزشی هستند؛ چرا که حضور فعال دانش‌آموزان در این عرصه موجب می‌شود بسیاری از تصمیم‌ها بر اساس نیاز واقعی آنان گرفته شود و فضای مدرسه پویاتر و اثرگذارتر گردد.»

منظوری در پایان تأکید کرد:«امیدواریم با همکاری خانواده‌ها،مدیران و خوددانش‌آموزان بتوانیم شوراهای دانش‌آموزی را به مرکزی برای رشد،خلاقیت و شکوفایی استعدادهای نوجوانان تبدیل کنیم،چرا که آینده کشور در گرو همین نسل پویا و مسئولیت‌پذیر است.»

 

 

 

خبرنگار : دانش‌آموز:ابوالفضل جانی پور

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار