معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌وپرورش:

سال آینده، بسته تحولی «مدرسه خوانا» به صورت آزمایشی اجرا می‌شود

تهران (پانا) - معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌وپرورش تاکید کرد همه کودکان صرف نظر از میزان توانایی و یادگیری‌شان شایسته احترام، تقدیر و تکریم هستند در همین راستا بسته تحولی «مدرسه خوانا»، سال آینده در چند مدرسه به صورت آزمایشی اجرا می‌شود.

کد مطلب: ۱۰۶۰۲۱۷
لینک کوتاه کپی شد
سال آینده، بسته تحولی «مدرسه خوانا» به صورت آزمایشی اجرا می‌شود

رضوان حکیم‌زاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌وپرورش در برنامه روزنه رادیو گفت‌وگو بیان کرد: آموزگاران ابتدایی سهم بسیار بزرگی در زندگی افراد ایفا می‌کنند و همه ما که امروز مسئولیتی را بر عهده داریم وقتی به گذشته نگاه می‌کنیم متوجه می‌شویم که تاثیر معلمان عزیز به ویژه معلم کلاس اول خیلی پر رنگ است.

وی افزود: تاثیرات معلمان فقط محدود به یک زمان خاص نمی‌شود و در تمام ایام سال معلمان نقش‌آفرینی می‌کنند حتی آن زمانی که تعطیل هستند. از زمانی که کودکان وارد مدرسه می‌شوند بعد از خانواده اولین ارتباط خودشان را با اجتماع بزرگتر توسط معلمان تجربه می‌کنند.

حکیم‌زاده تاکید کرد: برای کلاس اولی‌ها ورود به مدرسه یک رویداد تربیتی خیلی مهم است و هر چقدر که ما تلاش کنیم که این رویداد تربیتی با خاطرات خوش اتفاق بیفتد و همه دانش‌آموزان پیام محبت، احترام و عزت‌نفس ما را دریافت کنند، در بزرگسالی، هم شهروندان مفیدی خواهند بود و هم می‌توانند مشکلاتشان را بهتر حل کنند. بسیاری از رفتارهای خوب افراد ناشی از همان برخوردهای اولیه‌ای است که در مدرسه تجربه می‌کنند.

وی عنوان کرد: کودکی که وارد مدرسه می‌شود نه خواندن می‌داند نه نوشتن؛ بعد از یکسال می‌تواند به خوبی بخواند و بنویسد. این تغییر اساسی که در بچه‌ها اتفاق می‌افتد با زحمت خیلی زیاد معلمان به دست می‌آید. در سال‌های بعد وقتی بچه‌ها بزرگتر می‌شوند خودشان می‌توانند تلاش کنند و راه بیفتند اما سهمی که معلم کلاس اول در ایجاد این تغییر دارد بی‌نظیر است.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌وپرورش در رادیو گفت‌وگو عنوان کرد: به همان نسبت که تلاش‌های ارزشمند و نگاه مثبت می‌تواند تحولات خوب را ایجاد کند، اگر بعضی از نکات تربیتی رعایت نشود بخصوص بازخوردهایی که کودکان از معلمان و کادر مدرسه می‌گیرند ممکن است که تاثیر منفی خود را هم داشته باشد.

او اشاره کرد: آنچه که در دو، سه سال اخیر سعی کردیم روی آن خیلی تاکید کنیم دیدن همه دانش‌آموزان است. در نظام آموزشی ما رویه‌ای وجود دارد که بیشتر به چند دانش‌آموز شاگرد اول، دوم و سوم بیشتر توجه می‌کنیم در حالی که همه کودکان صرف نظر از میزان توانایی و یادگیری‌شان شایسته احترام، تقدیر و تکریم هستند.

حکیم‌زاده ادامه داد: اگر به همه دانش‌آموزان نگاه فراگیر داشته باشیم کمک می‌کنیم که عزت‌نفس آنها حفظ شود و احساس ارزشمندی داشته باشند. احساس ارزشمندی باعث می‌شود که رضایت از زندگی از همان اوان کودکی شکل بگیرد و در آینده و زمانی که بزرگتر می‌شوند اثرات مثبت داشته باشد.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌وپرورش در پایان گفت: در این راستا یک بسته تحولی را بر اساس سند تحول تحت عنوان «مدرسه خوانا» آماده کرده ایم که در این بسته به صورت خاص روی تقویت مهارت‌های خواندن، درک مطلب، بیان نظرات و احساسات، مهارت‌های نوشتن، ابراز وجود و آداب زندگی که در دوره ابتدایی بسیار مهم هستند تاکید شده است و سعی می‌کنیم در سال آینده به صورت آزمایشی در بعضی از مدارس اجرا کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار