سعیدی نیا: مسابقات کشوری نجوم برگزار می شود

تهران (پانا) - دیبا سعیدی نیا، رئیس پژوهشسرا آفرینش قطب نجوم استان تهران در گفتگو با پانا، با اشاره به تعطیل نشدن مسابقات کشوری و برگزاری اولین آزمون برخط نجوم برای دانش آموزان علاقمند با حضور کارشناسان برجسته کشور خبر داد.

کد مطلب: ۱۰۴۹۴۴۱
لینک کوتاه کپی شد
سعیدی نیا: مسابقات کشوری نجوم برگزار می شود

مسابقات نجوم کشوری چه مسابقه ای است و چندمین دوره را سپری میکند؟

مسابقات نجوم برای نخستین بار به عنوان یکی از مسابقات جشنواره علمی - پژوهشی پژوهشسراهای دانش آموزی کشور با هدف دانش افزایی و آشنایی دانش آموزان با یافته های جدید نجومی و فناوری های پیشرفته مرتبط با آن و شناسایی استعدادها و خلاقیت های دانش آموزان در زمینه نجوم بین تمام دانش آموزان به صورت انفرادی و گروهی در چهار گرایش شامل: ۱.ارائه محتوا شامل (نقاشی، فیلم، طراحی پوستر)، ۲.مقاله علمی پژوهشی ترویجی، ۳.نجوم رصدی عکاسی نجومی، رصد، ۴.ساخت ابزار ماکت، ابزارهای نجومی برگزار می شود.


با توجه به علاقمند بودن جمعی کثیری از دانش آموزان به مسابقات نجوم، شرایط شرکت در مسابقه به چه گونه‌‌ای است؟

تمامی دانش آموزان علاقمند از پایه چهارم ابتدایی تا پایه دوازدهم می توانند از طریق ثبت نام در سامانه همگام با وارد کردن کد ملی و رمز عبوری که از مدیر مدرسه ی خود گرفته اند؛ در مسابقات کشوری نجوم در یکی از ۴ گرایش مشخص شده با توجه به علایق خود شرکت می نمایند.


سالانه مسابقات زیادی در حوزه نجوم برگزار می شوند که داوری های تخصصی و همینطور منابع موثقی ندارند؛ آیا شما از داورهای ماهر و کاربلد و همچنین منابع موثقی برای آزمون های تستی استفاده می کنید؟


هدف اصلی از برگزاری آزمون نجوم علاوه بر استعداد یابی، افزایش سواد نجومی دانش آموزان است. همکاران ما در قطب کشوری نجوم واقع در خراسان رضوی طی دستورالعمل ارسالی، مسابقات نجوم را در دو بخش معرفی کرده‌اند. دانش آموزان علاوه بر ارسال پروژه های خود ملزم به شرکت در آزمون مجازی هستند و کسب رتبه در مسابقات منوط به مطالعه منابع علمی در نظر گرفته و برای هر کدام از دوره های تحصیلی منبع علمی متفاوت و موثقی معرفی شده است. همچنین در کانال های کشوری و شهر تهران در پیام رسان های داخلی نمونه سوالات از منابع آزمون و مطالبی علمی با هدف دانش افزایی قرار میگیرد. با توجه به اهمیت موضوع داوری در شهر تهران تلاش بر این بود که از استادان انجمن نجوم ایران و مدرسان کشوری دعوت به عمل آورده و سرانجام گروه قوی داوری مسابقات شکل گرفت.


آیا این مسابقات دوره های آموزشی مخصوص شرکت کنندگان دارد؟

بله، قبل از بحران به وجود آمده طی یک نشست با رابطین پژوهشی با هدف توجیه شیوه نامه و دستورالعمل برگزار شد که طی آن دو فراخوان برای برگزاری سمینارهای آموزشی با حضور دانش آموزان علاقمند در پژوهشسرای آفرینش منطقه ۴ تدوین شد. علاوه بر آن جزوات، پیام ها، ویدیو های آموزشی، فایل های صوتی به زبان ساده از منابع در نظر گرفته شده و بر اساس شیوه نامه مسابقات آماده و به صورت مجازی در اختیار دانش آموزان قرار گرفت.

این جشنواره فعالیت ویژه‌ای در دوران قرنطینه برای دانش آموزان دارد؟

در تلاش بودیم به صورت تمام وقت در پیام رسان های مختلف به شکل پرسش و پاسخ، مشاور آنلاین مسابقه ی نجوم، فراخوان مدرسه ی مجازی نجوم، مسابقه ی فیلم های کوتاه سه تا پنج دقیقه ای از نجوم و آزمون مجازی نجوم با هدف دانش افزایی و آمادگی بیشتر دانش آموزان جهت شرکت در آزمون مجازی کشوری نجوم‌ برگزار شود.


دانش آموزان برای دلگرم شدن به شرکت در این گونه مسابقات نیازمند به حمایت و دیده شدن هستند؛ جوایز و حمایت های این مسابقه از دانش آموزان چگونه است؟

در تلاش هستیم که با حضور کلیه دانش آموزان شرکت کننده استان در مسابقات کشوری نجوم، انجمن نجوم دانش آموزی شهر تهران را تشکیل دهیم و با برگزاری نشست ها و جلسات مداوم جهت افزایش سواد نجومی و هدایت علاقمندان این زمینه با حضور اساتید مجرب به دانش آموزان یاری برسانیم. درعین حال برای اعضا، امتیازات ویژه ای تعریف خواهیم کرد تا دانش آموزان عضو انجمن نجوم شهر تهران بتوانند از این امتیازات در فعالیت های علمی خود بهره مند شوند. علاوه بر آن همایشی در نظر گرفته شده بود که دانش آموزان پروژه های خود را در حضور معلمان، والدین و حضار شرکت کننده ارائه دهند که با توجه به شرایط فعلی به آینده موکول می شود. قطب نجوم شهر تهران در نظر دارد که پروژه های برتر را به عنوان یک کتاب از دستاوردهای نجومی دانش آموزان تجمیع و به نام و تصویر خودشان چاپ کند. همچنین به عنوان یادبود به نفرات برتر تندیسی از اولین دوره نجوم کشوری در شهر تهران اهدا کند.


*مینو سادات آقائی نژاد، خبرنگار دانش آموز منطقه ۱۰ تهران

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار