والدین فرزندان را بیشتر بشناسند

تهران (پانا) - به‌گفته یک روانشناس، والدین برای فرزندان وقت بگذارند، خیلی فرزندان را نمی شناسیم و از علایق آنان خبر نداریم، اما اگر شناخت پیدا کنیم می توانیم فعالیت مشترک داشته باشیم. روزهای کرونایی این امکان را فراهم می کند تا فرزندان را بیشتر بشناسیم.

کد مطلب: ۱۰۳۶۶۳۳
لینک کوتاه کپی شد
والدین فرزندان را بیشتر بشناسند

به‌گزارش ایسنا، فریده امیرالسادات، با بیان اینکه اعضای خانواده در ایام قرنطینه کرونایی زمان بیشتری را کنار هم می گذرانند، اظهار کرد: این روزها فرصت مناسبی برای تقویت ارتباط والدین و فرزندان به ویژه نوجوانان است.

او نوجوانی را دوران حساسی دانست و افزود: در دوران نوجوانی نوسان رابطه والد - فرزندی بیشتر است، زیرا نوجوان در این سن تغییراتی می کند که برای او دغدغه بوده و قابل پذیر نیست. همچین با واکنش متفاوت والدین نسبت به دوران کودکی مواجه می شود.

این روانشناس کودک و خانواده، با بیان اینکه والدین گاهی حرف مشترک با نوجوان خود ندارند و احساس فاصله می کنند، گفت: نوجوانان هیجان دارند و ظاهر برای آنان مهم می شود لذا زمان زیادی را صرف رسیدگی به ظاهر خود می‌کنند و با دوستان بیرون از خانه بیشتر وقت می‌گذرانند، اما والدین نسبت به نوجوان هنوز احساس کودکی را دارند و رفتار جدید او را به مثابه سرکشی می دانند و نگران می شوند.

امیرالسادات، از والدین خواست نسبت به نوجوان شیوه‌های دوران کودکی را به کار نبرند و خاطرنشان کرد: والدین باید بین چارچوب‌های کودکی و نوجوانی تعادل برقرار کنند و شرایط روز جامعه را بسنجند، زیرا نوجوان کم‌کم وارد جامعه شده و علاوه‌بر خانواده از جامعه و همسالان خود تاثیر می‌پذیرد و رفتارش تغییر می‌کند.

او تفاوت والد و فرزند را یک امر عادی دانست و عنوان کرد: این تفاوت‌ها زمانی نگران‌کننده می‌شود که در باورها و ارزش‌ها وجود داشته باشد. در واقع فاصله بین دو نسل در فاصله باورها و ارزش‌های آنان است، اما اگر باورها و ارزش‌ها یکی باشد و شیوه‌ها متفاوت باشد، جای نگرانی نیست.

این روانشناس، با بیان اینکه والدین از فرزندان انتظار دارند متناسب با دوران نوجوانی آنان رفتار کنند، متذکر شد: والدین از نوجوان خانواده انتظار نوجوانی خودشان را دارند و لذا از او راضی نمی‌شوند. این در حالی است که شرایط روز جامعه متفاوت از دوران آنها بوده و شیوه‌ها تغییر کرده است.

او از والدین خواست برای فرزندان وقت بگذارند و گفت: خیلی فرزندان را نمی‌شناسیم و از علایق آنان خبر نداریم، اما اگر شناخت پیدا کنیم می توانیم فعالیت مشترک داشته باشیم. روزهای کرونایی این امکان را فراهم می کند تا فرزندان را بیشتر بشناسیم.

امیرالسادات، با بیان اینکه والدین باید به نوجوان احترام بگذارند و جایگاه ارزشی برای او قائل شوند، گفت: باید برای نوجوان دلایل خوب و قانع کننده داشته باشیم. والدین گاهی دلایل قانع کننده‌ای ندارند و لذا از موضع قدرت با نوجوان برخورد می‌کنند. اگر نوجوان احساس کند که از موضع قدرت با او برخورد شده، به هم می ریزد.

این روانشناس، پرداختن به فعالیت‌های جذاب برای فرزندان به‌ویژه در روزهای کرونایی را بسیار مهم و راهگشا دانست و گفت: والدین به‌صورت جداگانه، با هم و با کل اعضای خانواده فعالیت‌های مفید همچون بازی کردن و آشپزی کردن، فیلم دیدن، کتاب خواندن و... را انجام دهند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار