آیا «فاوی‌پیراویر» برای درمان مبتلایان به کرونا موثر است

تهران (پانا) - اخیرا استفاده از داروی فاوی‌پیراویر (Favipiravir) برای درمان بیماری کرونا مطرح شده است موضوعی که مسئولان نظام سلامت نیز از اعلام آمادگی شرکت‌های دارویی ایرانی برای تولید آن خبر داده‌اند اما در این میان برخی پزشکان اقدام به تجویز این دارو کرده‌اند که با توجه به نبود این دارو در بازار و فقدان دسترسی به آن، بیماران دچار سردرگمی شده‌اند.

کد مطلب: ۱۰۳۵۹۲۰
لینک کوتاه کپی شد
آیا «فاوی‌پیراویر» برای درمان  مبتلایان به کرونا موثر است

فاوی‌پیراویر که با اسامی «T-705»، «آویگان یا فاویلاویر» هم شناخته می‌شود یک داروی ضد ویروسی است که توسط شرکت «تویاما کمیکال» (وابسته به گروه فوجی فیلم) ژاپن با فعالیت بر علیه بسیاری از ویروس‌ها RNA تولید می‌شود. هر چند هنوز هیچ داروی مشخصی به عنوان درمان قطعی برای بیماری کرونا به تایید نرسیده است اما اخیرا داروی فاوی‌پیراویر که از آن به عنوان داروی ضد کرونا نیز یاد می‌شود، در ایران سرو صدا کرده است.

خالقی: داروی فاوی‌پیراویر هم‌اکنون برای اثربخشی در اختیار بیمارستان‌هایی است که وزارت بهداشت برای مطالعه، توزیع کرده است، این دارو نباید از سوی پزشکی یا سایر افراد تجویز شود چون در بازار وجود ندارد و هنوز اثربخشی آن به تایید نرسیده است

دکتر محمدرضا هاشمیان، رئیس بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان مسیح دانشوری به تازگی مدعی شده است که از تعداد ۳۰ بیماری که در بیمارستان مسیح دانشوری داروی ضد ویروس ژاپنی فاوی‌پیراویر را دریافت کردند ۲۷ بیمار بهبودی قطعی داشتند. البته این ادعا از سوی مسئولان وزارت بهداشت رد شده است و دکتر رضا ملک‌زاده، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با بیان اینکه شواهد علمی، تائیدیه و سندی در دنیا برای موثر بودن داروی فاوی‌پیراویر برای بیماران کرونایی از جمله کشور ژاپن به عنوان سازنده این دارو ارائه نشده است، گفت: ما نمی‌توانیم این ادعا را قبول کنیم مگر اینکه این صحبت‌ها مستند باشد.

معاون تحقیقات وزارت بهداشت همچنین با بیان اینکه داروی فاوی‌پیراویر در ایران موجود است، گفت که در حال تست آن روی حداقل ۲۰۰ بیمار کرونایی هستیم و جواب آن به زودی مشخص می‌شود.

با این حال در پی نگرانی مردم از ابتلا به ویروس کرونا و مراجعه آنها به مطب‌ها، برخی پزشکان داروی «فاوی‌پیراویر یا آویگان» را تجویز کرده‌اند که خانواده این بیماران دچار سردرگمی و نگرانی شده‌اند چون موفق به یافتن آن نشدند. کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت نیز درباره تجویز داروی فاوی‌پیراویر گفت: متأسفانه افرادی که داروی فاوی‌پیراویر را تجویز می‌کنند بیماران را به بازار سیاه ارجاع می‌دهند که در آنجا نیز داروی تقلبی وجود دارد.

او تاکید کرده است که تکلیف این دارو مشخص نیست و مادامی که نتایج مطالعات بالینی برای درمان بیماران کرونایی مشخص نشود و به تایید کمیته درمان نرسد، تجویز این دارو منطقی ندارد.

جهانپور همچنین گفته است: تجویز و تولید و توزیع داروی فاوی‌پیراویر باید تابع قوانین وزارت بهداشت باشد و تا زمانی که کمیته درمان وزارت بهداشت مهری بر صحت و اثربخشی آن نزده باشند، این دارو قابل تولید و توزیع نخواهد بود. 3 هزار دوز از این دارو از کشور ژاپن و ۱۵ هزار دوز از طریق محموله‌های صلیب سرخ چین به کشور ما اهدا شده بود و نهایتاً این موارد برای مطالعه بالینی چند مرکزی در بیمارستان‌های مختلف کشور استفاده شد و در حال ارزیابی است و از طرفی اعلام می کنیم که اگر کسی دارو را تولید یا وارد کرده است حق توزیع را نخواهد داشت.

بشیر خالقی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌وگو با پانا درباره تجویز داروی فاوی‌پیراویر و حواشی آن گفت: با آقای شانه‌ساز، رئیس سازمان غذا و دارو تلفنی درباره داروی فاوی‌پیراویر و اثربخشی آن صحبت کردم و گفتند که اثربخشی این دارو هنوز به طور کامل تایید نشده است و تایید آن نیز از سوی محققان کشورمان در دست مطالعه قرار دارد.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی ادامه داد: داروی فاوی‌پیراویر هم‌اکنون برای اثربخشی در اختیار بیمارستان‌هایی است که وزارت بهداشت برای مطالعه، توزیع کرده است اما اینکه بیماری دارای علایم کرونا است، باید به بیمارستان‌هایی که بیماران کرونا را پذیرش می‌کنند ارجاع داده شود تا تحت درمان قرار بگیرند و این دارو نباید از سوی پزشکی یا سایر افراد تجویز شود چون در بازار وجود ندارد و هنوز اثربخشی آن به تایید نرسیده است.

خالقی افزود: شرکت‌های دارویی داخل نیز برای تولید داروی مذکور اعلام آمادگی کردند که این خبر امیدوار کننده‌ای است. تجویز داروهای اینچنینی برای افرادی که می‌خواهند پیشگیری کنند توصیه نمی‌شود و فقط برای افرادی که بیماری کرونا دارند و در صورت تایید نهایی از سوی وزارت بهداشت، تجویز خواهد شد که قطعا این افراد هم در بیمارستان‌ها حضور دارند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی درباره نظارت مجلس بر تجویز این دارو نیز گفت: اگر فردی استفاده از داروی فاوی‌پیراویر را تجویز کند تخلف کرده است و اگر گزارشی در این زمینه ارائه شود حتما بررسی می‌شود. تجویز داروها باید طبق پروتکل وزارت بهداشت انجام شود و نباید در این شرایط بحران کرونا، تجویز دارو موجب نگرانی و اضطراب بیماران شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار