مشاور خانواده در گفت‌وگو با پانا پاسخ داد

والدین چگونه با کودکان درباره «کرونا» صحبت کنند

تهران (پانا) - یک مشاور خانواده راهکارهایی را به خانواده ها درباره چگونگی بیان بیماری کرونا برای کودکانشان ارایه داده است .

کد مطلب: ۱۰۳۳۸۹۳
لینک کوتاه کپی شد
والدین چگونه با کودکان درباره «کرونا» صحبت کنند

حسین پرتوی‌زاده، مدرس و مشاور خانواده به پانا گفت: اگر خانواده ها بپذیرند که در این شرایط باید تغییری در سبک زندگی‌شان بوجود بیاورند و بتوانند این تغییر را به‌خوبی مدیریت کنند، قطعا ماندن در خانه و دور هم جمع شدن اعضای خانواده فرصتی برای محبت بیشتر اعضا به یگدیگر می شود، اما این مهم نیاز به آگاهی و آموختن دارد.

کودکان بیشتر به رفتار والدین نگاه می کنند، والدین هراسان و نگران، این حس را به فرزندان خود منتقل می‌کنند. ممکن است زبان یک چیزی بگوید و رفتار با کودک به گونه دیگری باشد. کودکان این تناقض را حس می کنند. والدین اول باید خود را آرام نگه دارند و بعد به‌صورت جدی یا طنز و مسابقه موضوع شیوع ویروس کرونا و نحوه برخورد با این مساله و شکست دادن آن را با کودک مطرح کنند

پرتوی زاده می‌گوید: اگر خانواده منسجم نباشد قاعدتا نمی تواند این شرایط را هم به‌خوبی مدیریت کند. لازمه مدیریت خوب، آرامش و طمانینه در رفتار است. نیاز به یادگیری مهارت‌هایی دارند و هر خانواده باید بپذیرد که در برابر تغییر سبک زندگی، منعطف باشد. برای مثال این روزها بسیاری از ما رفتارهای آگاهانه و به صورت کوتاه مدت و موقت، توام با وسواس در خصوص رعایت بهداشت و پیشگیری داریم. این رفتار باید آموزش داده شود و البته مدیریت شود تا دچار افراط نشویم.
وی می افزاید: ما بنده خالقی هستیم که تواناست و در مضامین بعضی از دعاها خدا را به بزرگی یاد و ستایش می کنیم و در اذان و اقامه و نماز هم مکرر می گوییم، «الله اکبر» یعنی خداوند بزرگتر از همه چیز و همه کس است. پس باید این باور را با آرامش و وقار به فرزندان مان منتقل کنیم، اما نه فقط در کلام بلکه، در رفتار خودمان این باور باید نمایان باشد. اگر پدر و مادر با آرامش رفتار کنند قطعا فرزندان آرامی به لحاظ روانی خواهیم داشت.
پرتوی زاده درباره ایجاد اضطراب در فرزندان به دلیل شیوع ویروس کرونا می گوید: کودکان بیشتر به رفتار والدین نگاه می کنند. والدین هراسان و نگران، این حس را به فرزندان خود منتقل می‌کنند. ممکن است زبان یک چیزی بگوید و رفتار با کودک به گونه دیگری باشد. کودکان این تناقض را حس می کنند. والدین اول باید خود را آرام نگه دارند و بعد به‌صورت جدی یا طنز و مسابقه موضوع شیوع ویروس کرونا و نحوه برخورد با این مساله و شکست دادن آن را با کودک مطرح کنند.
این مشاور خانواده با اشاره به اخطارهای جدی سازمان جهانی بهداشت درباره ویروس کرونا می گوید: ماندن در خانه در این شرایط احتیاط مهمی است که باید جدی گرفته شود، اما برای کودکان که تا پیش از این صرفا زندگی مدرسه ای داشته اند، می تواند فرصت خوبی باشد تا تجربه و حس مثبتی از کنار خانواده بودن را کسب کنند.
در این ایام خانواده ها می توانند برای دانش آموزان در کنار درسی که می خوانند سرگرمی هایی برای فرزندان شان ایجاد کنند. مانند مسابقه، پانتومیم یا همخوانی قرآن در منزل و قصه خوانی و قصه گویی، برگزاری اردوهای درون خانه که می توان آنها را در حیاط، تراس، بالکن، پشت بام و یا یکی از اتاق ها در داخل چادر یا بیرون از آن برگزار کرد، ترغیب فرزندان به انجام آشپزی ساده برخی خوراکی‌های مورد علاقه مثل انواع کیک و ژله، دسر، مسقطی، شله زرد و... خوردن چای، میوه، آجیل و تنقلات و خلاصه هر کاری که به کودکان ی ما کمک می کند تا ارتباط بهتر و بیشتری با والدین در خانه برقرار کنند. اگر این اوقات با محبت و ارتباط سپری شود، قطعا دانش آموزان ما و خانواده‌های آنها از بحران‌های روانی شیوع ویروس کرونا نیز به سلامت عبور می‌کنند. در واقع سلامت روانی دانش آموزان در کنار سلامت جسمی آنها باید جدی گرفته شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار