خردادماه 98؛ سرنوشت تلخ یک شهردار

مهم‌ترین اخبار حوزه اجتماعی در خرداد ۹۸ را مرور کنید

تهران (پانا) - قتل همسر دوم شهردار سابق تهران با سلاح گرم از سوی محمدعلی نجفی، قتل امام جمعه کازرون در شب قدر، آمدن جفت «کامران» به ایران، ابلاغ آیین‌نامه‌ رسیدگی به دارایی مقامات و مسئولان، آزادی 4 محیط‌بان بازداشتی کرمان بخشی از مهم‌ترین رویدادهای حوزه اجتماعی در خردادماه سال 98 است.

کد مطلب: ۱۰۳۰۳۱۹
لینک کوتاه کپی شد
خردادماه 98؛ سرنوشت تلخ یک شهردار

سومین ماه سال 98 شاهد حوادث و رویدادهای بسیاری در حوزه اجتماعی بود که مهم‌ترین این رویدادها در ادامه آمده است:

تکذیب پنج ساله‌ شدن سربازی

خردادماه سال 98 بود که ابوالفضل ابوترابی، نماینده مجلس دهم شورای اسلامی از بررسی طرح «سرباز داوطلب بسیج» در مجلس خبر داده بود که درصورت تصویب آن، خدمت سربازی داوطلبانه دو تا پنج سال با دریافت حقوق خواهد بود اما این خبر از سوی سردار موسی کمالی، رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح تکذیب شد. سردار موسی کمالی درباره این موضوع گفته بود که به هیچ عنوان چنین مواردی مطرح نیست و آنچه که به عنوان جزییات و احتمالات این طرح مطرح می‌شود صحیح نیست.

سرنوشت تلخ نجفی

خبر کوتاه بود « قتل همسر دوم شهردار سابق تهران با سلاح گرم». روزهای ابتدایی ماه خرداد 98 بود که ساعاتی پس از وقوع حادثه، محمدعلی نجفی شهردار پیشین تهران به قتل همسر دومش میترا استاد اعتراف کرد و دستگیر شد. محمدعلی نجفی که در پی اعتراف به قتل همسر دوم خود برای انجام بازپرسی به دادسرای امور جنایی تهران منتقل شد درباره این حادثه گفته بود: «مهریه همسرم ١٣٦٢ سکه بود و هر چقدر اصرار می‌کردم که از یکدیگر جدا شویم، قبول نمی‌کرد. یک نهاد تماس‌های مرا شنود می‌کرد و در اختیار همسرم قرار می‌داده است که در این خصوص شکایت کردم، اما این موضوع انگیزه قتل نبوده است.» کیفرخواست پرونده محمدعلی نجفی، شهردار سابق تهران به دلیل قتل همسر دوم خود در همان خردادماه سال 98 صادر شد. بنا به گفته علی القاصی مهر، دادستان تهران، در پرونده اتهامی محمدعلی نجفی دایر بر الف- قتل عمد خانم میترا استاد ب- حمل و نگهداری سلاح غیر مجاز ج- ایراد صدمه بدنی عمدی منتهی به جرح (غیر فوتی) با تقاضای اولیای دم مبنی بر قصاص نامبرده، پرونده با صدور کیفرخواست جهت رسیدگی به دادگاه کیفری ارسال شد.

قتل امام جمعه کازرون

بامداد روز 23 ماه رمضان و پس از مراسم شب قدر در خردادماه سال 98 بود که حجت الاسلام محمد خرسند، امام جمعه کازرون توسط شخصی به وسیله سلاح سرد به قتل رسید. قاتل حجت الاسلام محمد خرسند کمتر از 10 ساعت از سوی پلیس شناسایی و دستگیر شد. قاتل فردی حدوداً ۴۰ ساله به نام حمید درخشنده است.

جفت کامران به وطن آمد

شیر نر ایرانی پس از گذشت ۸۰ سال که از طبیعت ایران حذف شده بود، با همکاری برنامه گونه‌های در خطر انقراض EEP، موسسه اروپایی باغ وحش‌ها EAZA، به ایران بازگشت. ایمان معماریان دامپزشک پارک پردیسان و مدیر باغ وحش ارم درباره ورود شیر ماده ایرانی از ایرلند به کشور گفته بود که شیرماده ایرانی که در باغ وحش دوبلین ایرلند به دنیا آمده و ۴ ساله است، پس از طی مراحل لازم و تایید اتحادیه باغ وحش اروپا پس از ۸۰ سال در راه بازگشت به ایران است.

آیین‌نامه‌ای برای رسیدگی به دارایی مسئولان

غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضاییه در چهارمین نشست خبری خود از تصویب، ابلاغ و اجرایی شدن آیین‌نامه قانون رسیدگی به دارایی مقامات، مسئولان و کارگزاران جمهوری اسلامی ایران از سوی رئیس قوه قضاییه خبر داده بود. به گفته اسماعیلی، در قانون مشخص شده که تمامی مقامات مشمول اصل ۱۴۲ و قانون رسیدگی به اموال مسئولان و کارگزاران نظام، باید اموال خود را به اداره کل و قوه قضاییه اعلام کنند. رئیس قوه قضاییه نیز باید در آغاز دوره مسئولیت و پایان دوره مسئولیت، صورت جامع اموال و داریی خود، همسر و فرزندان را به مرجعی که مقام معظم رهبری تعیین خواهند کرد اعلام کند و همزمان با اجرایی شدن این آیین‌نامه، قطعاً از ناحیه مقام معظم رهبری هم مرجعی که بایستی رئیس قوه قضاییه اموالش را اعلام کند مشخص خواهد شد و اینگونه نیست که خود رئیس قوه قضاییه و زیرمجموعه وی بخواهند در مورد اموالش بررسی و ثبت و ضبطی داشته باشند.

آزادی 4 محیط‌بان بازداشتی کرمان

خردادماه سال 98، دو نفر متهم به شکار غیرمجاز طی تعقیب و گریز با محیط‌بانان پارک ملی خَبْر استان کرمان بر اثر تصادف جان خود را از دست دادند. در حین تعقیب و گریز، موتورسیکلت (شکارچیان) در حال فرار، تعادل خود را از دست داد و واژگون شد. محیط‌بانان بلافاصله با نیروهای امدادی تماس گرفتند اما به‌دلیل صدمات وارده هر دو شکارچی متأسفانه فوت کردند. به دنبال شکایت خانواده شکارچیان فوت‌شده، سه محیط‌بان و یک همیار محیط زیست متهم به قتل عمد شده و از آن روز در بازداشت به سر می‌بردند که بنا به اظهارات سرهنگ جمشید محبت‌خانی، فرمانده یگان حفاظت محیط زیست آزاد شدند.

تملک خانه «نیما یوشیج» پس از ۱۹ سال

علی اسفندیاری مشهور به نیما یوشیج، شاعر معاصر ایرانی، بنیان‌گذار شعر نوین و ملقب به پدر شعر نو فارسی است. خانه وی که در منطقه شمیران، تجریش، خیابان دزاشیب، خیابان رمضانی قرار دارد، در دوره پهلوی دوم ساخته شد. این خانه در حدود ۶۸۸ متر مربع عرصه دارد و ۱۸۰ متر مربع نیز زیربنای آن است. قرارداد خرید خانه نیما یوشیج پس از ۱۹ سال بین شهرداری و مالک امضا شد و به گفته سید حمید موسوی، شهردار منطقه یک، خانه نیما یوشیج در خیابان دزاشیب در تملک کامل شهرداری تهران قرار گرفت.

افزایش زمان اعتبار گذرنامه‌ها

در خردادماه اعلام شد که مدت زمان اعتبار گذرنامه‌ها از ۴ سال به ۱۰ سال ارتقا می‌یابد و بنا به گفته سردار حسین اشتری، فرمانده ناجا، نیروی انتظامی موافق افزایش تمدید مدت گذرنامه‌ها است و کارهای کارشناسی در این ارتباط انجام شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار