ضرورت تغییر محتوای کتب درسی، با توجه به نیازهای جامعه

تهران (پانا) - مولف کتاب‌های درسی که با حذف انتگرال از کتب درسی موافق است می‌گوید مبحث انتگرال باعث می‌شد حجم زیادی از فرمول‌ها را در مغزبچه‌ها وارد کنیم.

کد مطلب: ۱۰۲۵۹۰۰
لینک کوتاه کپی شد
ضرورت تغییر محتوای کتب درسی، با توجه به نیازهای جامعه

به گزارش روابط عمومی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، مجتبی قنبری درباره حجم کتاب‌های درسی و تاثیر این کاهش بر کیفیت آموزش گفت: «در فرایند آموزش، بسیاری از مطالبی که ارائه می‌شود در مسیر نیازهای جامعه نیست و وقتی اقدامی به این شکل صورت می‌گیرد؛ در اجرا و رسیدن به اهداف به مشکل برخورد می‌کنیم.»

او بیان کرد: «نوآوری آموزشی یک نیاز است ولی این نوآوری آموزشی نیاز به متخصصین خاص خود را دارد. خیلی از افراد وارد این حوزه شده‌اند ولی می‌بینیم که حتی در نیازهای جامعه خیلی متناسب با سن بچه‌ها به نگاشت مطالب درسی نگاه می‌کنند.»

این مولف کتب درسی یادآور شد: «برنامه آموزشی 20 ساله اخیر جامعه ما بسیار پویا، نوآور، هدفمند و برنامه نگر شده است، آن هم برای نسلی که در حال تجربه جهانی شدن است. هر کشوری را که نگاه کنید حاکمان آن کشور چه بخواهند وچه نخواهند مردم آن کشور به آداب و رسوم و تاریخ خود علاقه مند هستند. این علاقه یک انگیزه خدمت و مفهوم وطن دوستی برای رشد و توسعه کشور است. این مفهوم وطن دوستی سهم ناچیزی در برنامه درسی ما دارد. چون مفهوم وطن دوستی در کتب درسی ما جایگاهی ندارد و باعث می‌شود هویت ملی متوازن با برنامه درسی رشد نکند. در حالی که آموزه‌های دینی به ما می‌گوید علاقه به وطن جزئی از ایمان است.»

او در ادامه درباره نظام آموزشی کانادا گفت: «در کانادا سال هفتم و هشتم تمرکز بر مسائل ریاضی، هنرهای بصری، علوم و فناوری، علوم اجتماعی و تاریخ و جغرافیا، تمرکز بر خواندن و نوشتن تاریخ و جغرافیا دارند و وقتی به کلاس بعدی می‌روند تمرکز بر فناوری در تجارت، جغرافیای کشور خودشان، زندگی فعال و شاد دارند.»

قنبری درباره سایر مفاهیم نظام آموزشی کانادا گفت: «وقتی به کلاس بعدی می‌روند درس مدنی، هنرهای دراماتیک و مطالعات شغلی می‌خوانند که این مطالب خیلی به کار دانش‌آموزان می‌آید تا با مهارت‌های اجتماعی آشنا شوند. در کلاس بعد فیزیک و شیمی می‌خوانند. تمامی آموزش‌هایی که می‌بینند مهارت است و چیز دیگری نیست.»

این مولف کتب درسی با تاکید بر اینکه با حذف انتگرال از کتب درسی موافق است، گفت: «مبحث انتگرال باعث می‌شد که دانش‌آموزان مجبور به یادگیری حجم زیادی از فرمول‌ها باشند و طراحان کنکور هم این فرمول‌ها را در آزمون سراسری می‌آوردند که باعث می‌شد دانش‌آموزان از مفهوم انتگرال متنفر شوند. وقتی همین دانش‌آموزان به دانشگاه وارد می شوند در مواجه با انتگرال واهمه پیدا میکنند. با این تفاسیر یعنی دانش‌آموز متوسطه باید آشنایی کمی با مفهوم انتگرال پیدا کند و سپس وقتی وارد دانشگاه شد بنیان و پایه انتگرال را فرا بگیرد.»

او بیان کرد: «مفهوم انتگرال یک نمونه کوچک است؛ خیلی از مسائل دیگر در کتاب‌های درسی وجود دارد که باید به آن پرداخته شود. در درس ریاضی گسسته مفهوم احاطه گر را به تازگی اضافه کرده اند و یک مفهوم سخت را کنار گذاشته اند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار